Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Suriyeli Öğrencilerin Din Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar: Kilis İli Örneği

Yıl 2018, Cilt: 18 Sayı: 1, 285 - 312, 30.06.2018
https://doi.org/10.30627/cuilah.440686

Öz

Yaşadığı yerden, herhangi bir şekilde ayrılan veya
ayrılmak zorunda kalan bireylerin başka yerleşim alanlarına yaşamlarını sürdürmek
üzere gitmesi durumu olarak ifade edilen “göç” olgusu insanlık tarihi kadar
eskidir. İnsanlar, tarihi süreç içerisinde savaşlar, dini, ekonomik veya diğer
sosyal olaylar dolayısıyla göç etmek durumunda kalmışlardır. Geçmişte olduğu
gibi günümüzde de varlığını sürdüren son zamanlarda ise dünya genelinde artış
gösteren göç olgusu insanoğlunun karşı karşıya kaldığı en önemli sorunlardan
birisidir. Suriye’de patlak veren ve zamanla daha da şiddetli hale gelen iç
savaş nedeniyle ülkelerinden ayrılmak durumunda kalıp Türkiye’ye göç eden
Suriyeli sığınmacı sayısı göç idaresinin 2017 yılı verilerine göre üç milyonun
üzerindedir. Türkiye’ye sığınan Suriyeli mültecilere devlet tarafından barınma,
beslenme, sağlık ve eğitim gibi birçok alanda hizmet verilmektedir. 2016–2017
eğitim/öğretim yılından itibaren Türk Milli Eğitim sistemine dâhil olmaya
başlayan Suriyeli öğrenciler anasınıfından başlanarak 1. 5. ve 9. sınıflarda
öğrenim görmektedirler. Türk öğrencilere göre dil başta olmak üzere eğitim,
kültür, gelenek-görenek gibi hususlarda farklı nitelikler taşıyan bu öğrenciler
Türkiye’deki eğitim kurumlarında bir takım uyum sorunları ile
karşılaşmışlardır. Bu çalışmada Suriyeli öğrencilerin öğrenim gördüğü devlet
okullarında ve Geçici Eğitim Merkezlerinde (GEM) görev yapan din
eğitimcilerinin Suriyeli öğrencilerin eğitiminde karşılaştığı problemlerin
tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla Suriyeli öğrencilerin öğrenim gördüğü
Kilis merkezdeki okullarda ve GEM’lerde görevli din eğitimi ile ilgili derslere
giren 20 öğretmenle görüşme yapılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntem ve
teknikleri kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin belirlenmesinde
amaçlı örnekleme yöntemlerinden birisi olan ölçüt örnekleme yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile
çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına göre Suriyeli öğrencilerin öğrenim
gördüğü kurumlarda çalışan yerel din eğitimcilerinin Arapça dil yeterlilikleri
açısından problem yaşadıkları tespit edilirken, GEM’lerde çalışan Suriyeli
eğitimcilerin öncelikli problemlerinin ders kitapları/öğretim materyalleri
eksikliği olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akalın, A. T. (2016). Türkiye’ye Gelen Suriyeli Göçmen Çocukların Eğitim So-runları, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aydın, H. (2016). Türkiye’deki Suriyeli Sığınmacıların Eğitimi, Eğitime Bakış Dergisi, Sayı 36. Eğitim Birsen Yayınları, Ankara, ss. 53–58.
  • Balkar, B., Şahin, S. ve Babahan, N. I. (2016). Geçici Eğitim Merkezlerinde (GEM) Görev Yapan Suriyeli Öğretmenlerin Karşılaştıkları Sorunlar, Eği-timde Kuram ve Uygulama, 12(6), ss.1290–1310.
  • Can, G. (2008). Eğitimin Psikolojik Temelleri, Eğitim Bilime Giriş (Ed. Mehmet Gültekin), Açık Öğretim Fakültesi Yayını No: 948, Eskişehir.
  • Coşkun, İ ve Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyelilerin Eğitiminde Yol Hari-tası Fırsatlar ve Zorluklar, SETA (Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştır-maları Vakfı). Turkuvaz Matbaacılık Yayıncılık A.Ş., İstanbul.
  • Culbertson, S. ve Constant, L. (2015). Education of Syrian Refugee Children Managing the Crisis in Turkey, Lebanon, and Jordan, RAND Corpora-tion, Santa Monica, Calif.
  • Çalışkan, N. (2016). Suriye’de Kur’an – Tefsir Çalışmaları ve Mülteciler Bağla-mında İlmi Mirasın Günümüze Aktarımı Teklifler – Öneriler, Route Educational and Social Science Journal, 3 (10), ss. 252–265.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rıdvan Demir 0000-0002-6141-6638

Yusuf Okşar 0000-0002-9060-3272

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 5 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 18 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demir, R., & Okşar, Y. (2018). Suriyeli Öğrencilerin Din Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar: Kilis İli Örneği. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), 18(1), 285-312. https://doi.org/10.30627/cuilah.440686
AMA Demir R, Okşar Y. Suriyeli Öğrencilerin Din Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar: Kilis İli Örneği. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). Haziran 2018;18(1):285-312. doi:10.30627/cuilah.440686
Chicago Demir, Rıdvan, ve Yusuf Okşar. “Suriyeli Öğrencilerin Din Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar: Kilis İli Örneği”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 18, sy. 1 (Haziran 2018): 285-312. https://doi.org/10.30627/cuilah.440686.
EndNote Demir R, Okşar Y (01 Haziran 2018) Suriyeli Öğrencilerin Din Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar: Kilis İli Örneği. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 18 1 285–312.
IEEE R. Demir ve Y. Okşar, “Suriyeli Öğrencilerin Din Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar: Kilis İli Örneği”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), c. 18, sy. 1, ss. 285–312, 2018, doi: 10.30627/cuilah.440686.
ISNAD Demir, Rıdvan - Okşar, Yusuf. “Suriyeli Öğrencilerin Din Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar: Kilis İli Örneği”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 18/1 (Haziran 2018), 285-312. https://doi.org/10.30627/cuilah.440686.
JAMA Demir R, Okşar Y. Suriyeli Öğrencilerin Din Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar: Kilis İli Örneği. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). 2018;18:285–312.
MLA Demir, Rıdvan ve Yusuf Okşar. “Suriyeli Öğrencilerin Din Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar: Kilis İli Örneği”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), c. 18, sy. 1, 2018, ss. 285-12, doi:10.30627/cuilah.440686.
Vancouver Demir R, Okşar Y. Suriyeli Öğrencilerin Din Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar: Kilis İli Örneği. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). 2018;18(1):285-312.

Correspondence Address
Cukurova University, Faculty of Theology, Balcali Campus, 01330, Saricam/Adana.