Yaşadığı yerden, herhangi bir şekilde ayrılan veya
ayrılmak zorunda kalan bireylerin başka yerleşim alanlarına yaşamlarını sürdürmek
üzere gitmesi durumu olarak ifade edilen “göç” olgusu insanlık tarihi kadar
eskidir. İnsanlar, tarihi süreç içerisinde savaşlar, dini, ekonomik veya diğer
sosyal olaylar dolayısıyla göç etmek durumunda kalmışlardır. Geçmişte olduğu
gibi günümüzde de varlığını sürdüren son zamanlarda ise dünya genelinde artış
gösteren göç olgusu insanoğlunun karşı karşıya kaldığı en önemli sorunlardan
birisidir. Suriye’de patlak veren ve zamanla daha da şiddetli hale gelen iç
savaş nedeniyle ülkelerinden ayrılmak durumunda kalıp Türkiye’ye göç eden
Suriyeli sığınmacı sayısı göç idaresinin 2017 yılı verilerine göre üç milyonun
üzerindedir. Türkiye’ye sığınan Suriyeli mültecilere devlet tarafından barınma,
beslenme, sağlık ve eğitim gibi birçok alanda hizmet verilmektedir. 2016–2017
eğitim/öğretim yılından itibaren Türk Milli Eğitim sistemine dâhil olmaya
başlayan Suriyeli öğrenciler anasınıfından başlanarak 1. 5. ve 9. sınıflarda
öğrenim görmektedirler. Türk öğrencilere göre dil başta olmak üzere eğitim,
kültür, gelenek-görenek gibi hususlarda farklı nitelikler taşıyan bu öğrenciler
Türkiye’deki eğitim kurumlarında bir takım uyum sorunları ile
karşılaşmışlardır. Bu çalışmada Suriyeli öğrencilerin öğrenim gördüğü devlet
okullarında ve Geçici Eğitim Merkezlerinde (GEM) görev yapan din
eğitimcilerinin Suriyeli öğrencilerin eğitiminde karşılaştığı problemlerin
tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla Suriyeli öğrencilerin öğrenim gördüğü
Kilis merkezdeki okullarda ve GEM’lerde görevli din eğitimi ile ilgili derslere
giren 20 öğretmenle görüşme yapılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntem ve
teknikleri kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin belirlenmesinde
amaçlı örnekleme yöntemlerinden birisi olan ölçüt örnekleme yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile
çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına göre Suriyeli öğrencilerin öğrenim
gördüğü kurumlarda çalışan yerel din eğitimcilerinin Arapça dil yeterlilikleri
açısından problem yaşadıkları tespit edilirken, GEM’lerde çalışan Suriyeli
eğitimcilerin öncelikli problemlerinin ders kitapları/öğretim materyalleri
eksikliği olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 5 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 18 Sayı: 1 |
Correspondence Address
Cukurova University, Faculty of Theology, Balcali Campus, 01330, Saricam/Adana.