Allah, tevhid inancını hâkim kılmak için tarihin her
döneminde elçiler göndermiştir. Bu elçilerin bazılarına sahife, bazılarına
kitap göndermiş bazılarına da önceki şeriatleri devam ettirme sorumluluğunu
yüklemiştir. Her peygambere verdiği mucize ve meziyet farklı olmuştur.
Kur'ân'da bazı peygamberlerden çok söz ettiği gibi bazılarından ise daha öz söz
etmiştir. Kendisinden az olarak bahsedilen peygamberlerden biri de Hz.
İdrîs'tir. Kur'ân, Hz. İdrîs'ten (as) iki yerde bahsetmektedir. Onu sıddîk ve sabırlı olarak
nitelendirmektedir. Kur'ân'da Hz. İdrîs'in yüce bir makama yükseltildiğinin
haber verilmesi müfessirlerce merak konusu olmuştur. Müfessirler tarih boyunca
konunun anlaşılması için farklı görüşlerde bulunmuş ancak ortak görüş üzerinde
mutabık kalamamıştır. Bununla beraber konuyla ilgili nakledilen birçok rivayet,
meseleyi içinden çıkılmaz bir duruma getirmiştir. Alimlerin cevap bulmaya
çalıştıkları soru Allah'ın Hz. İdrîs'e verdiği üstün makamın ne olduğu veya ne
şekilde gerçekleştiğidir. İlk Dönem müfessirlerinin büyük bir kısmı Hz. İdrîs'e
verilen üstün makamın ruhen ve bedenen göğe yükseltilmesi şeklinde
gerçekleştiğini savunmakla beraber yükseltildiği semanın kaçıncı kat olduğu ile
ilgili ortak görüşe de sahip değillerdir. Yükseltildiği yerin dördüncü veya
altıncı kat sema olduğunu iddia edenler kadar cennete yükseltildiğini
söyleyenler de vardır. Çok az bir kısmı ise Allah onu kavminin şerrinden
korumak için yükseltmiştir şeklinde görüş ortaya koymaktadır. İlk dönem
müfessirlerinin büyük bir kısmı Matûrîdî gibi birkaç müfessir hariç onun yüce
bir makama yükseltilmesini Hz. İsâ'nın re'f edilme hadisesine
benzetmektedir. Bir kısım müfessir ise
Hz. İdrîs'in semaya yükseltilmesini Hz. Peygamber'in mi'racta onunla
karşılaşması hâdisesine dayandırmaktadır.
Hz. İdris'in ruhen ve bedenen semaya yükseltildiği görüşünü
kabul etmeyen müfessirlerin bir kısmı üstün makama yüceltilmesini, ulvî ve
manevî bir makam olarak değerlendirirken bir kısmı ise otuz sahife,
peygamberlik ve farklı konularda ilim sahibi olma gibi ona verilen birçok
nimeti üstün bir makama yüceltilmesi olarak görmektedir. Anlayabildiğimiz kadarıyla
İslâm düşünce tarihinin en karmaşık konularından biri re'f edilme (semaya
yükseltilme) hâdisesidir. Bu meselede nihâî bir sonuca varacağımızı iddia
etmemiz söz konusu değildir. Hz. İdrîs'in üstün bir makama yüceltilmesinin ne
anlam ifade ettiği husûsu ve müfessirlerin bu konudaki görüşleri bizde merak
uyandırmış ve bu merak, bizi bu minvalde bir çalışma yapmaya sevk etmiştir.
Acizane bu çalışmamızdaki temel hedefimiz, "Biz onu yüce bir yere
yükselttik" sözünden neyin kastedildiğini anlamaya çalışmaktır.
Bize bu imkanı tanıdığınız için teşekkür eder, çalışmanızda başarılar dilerim.
Allah (God) has sent messengers at every time of history to make the belief in monotheism dominate. He has sent leaf to some of these messengers and books to some other, as well as giving responsibility to some of them to continue the previous sharia (religious law). The miracle and qualification he gave to each prophet was different. He mentioned some prophets more and some of them were more concise in the Qur'an. One of the prophets mentioned a little is prophet Idris. The Quran mentioned prophet Idris in two places. It describes him as faithful and patient. It has been a matter of curiosity for commentators to inform that Idris has been ascended to an honourable position (holy place) in the Quran. The commentators have made different views throughout the history to understand the issue, but could not agree on the common opinion. However, many narrations about the subject have made the issue an impenetrable. The question that scholars are trying to find answers is what was the honourable position Allah gives to prophet Idris, or how it happened. Although most of the commentators in the first term of the period claim the honourable position given to prophet Idris is spiritually and physically ascended to the sky, but they do not have a common opinion on how many floors in the sky he was ascended. There are those who say that the place where he was ascended is ascending to heaven as well as those who claim that it was the fourth or sixth floor of the sky. Very few of them suggested that Allah ascended him to protect him from the evil of his people. Most of the early commentators, except for a few commentators such as Maturidi, likens his ascending to the incident of prophet Isaac being raised. Some of the commentators bases the incident of ascending prophet Idris to the sky, to the meeting with the prophet Muhammad during his ascension.
Some of the commentators who do not accept the idea that Idris was ascended spiritually and physically to the sky, evaluated his spiritual authority as given him lofty and spiritual authority. However, some of them considered that given thirty leaf (page) and prophecy to the Idris and having knowledge in different subjects are some of the superior authority that given to him. As far as we can understand, one of the most complex topics in the history of Islamic thought is the state of being ascended. It is not possible to claim that we will reach a final conclusion in this matter. The question of what it means to be given superior authority to prophet Idris, and the opinions of the commentators on this matter have aroused curiosity and this curiosity has prompted us to do a work in this manner. Our main aim in this study is to try to understand what is meaning of the following verse "We ascended him to a holy place."
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 17 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 20 Sayı: 1 |
Correspondence Address
Cukurova University, Faculty of Theology, Balcali Campus, 01330, Saricam/Adana.