Purpose: This study was conducted to determine the impact of the moral sensitivity of nursing students on their levels of professional attitudes.
Materials and Methods: The descriptive research sample comprised 528 voluntary students studying in their 1st, 2nd, 3rd or 4th year during the 2016-2017 academic years at a university, department of nursing in Ankara. The research data was collected using the Descriptor Characteristics Form, Professional Attitudes Scale for Nursing Students and Moral Sensitivity Questionnaire.
Results: The point averages of the students were 3.98±0.54 (1-5) for the Professional Attitude Scale and 2.76±0.71 (1-5) for the Moral Sensitivity Questionnaire. It was determined that the students’ choose nursing on their own initiative in the first place and females’ professional attitudes and moral sensitivity were found higher. As the students’ year of study increased, moral sensitivities decreased despite the increase of professionalism. It has been determined that the students' moral sensitivity to autonomy, benefit and the holistic approach increase their professional attitudes.
Conclusion: The professional attitudes of the students were determined to be above the average, and it was further determined that the students had an average level of moral sensitivity, and that moral sensitivity had an impact on the levels of professional attitude. Consequently, it is very important to establish a perception of professionalism and moral sensitivity during the early years of a nursing student’s education.
Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin ahlaki
duyarlılıklarının profesyonellik tutum düzeylerine etkisini belirlemek amacıyla
yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma, Ankara’da bir üniversitesinin hemşirelik
bölümünde öğrenim gören öğrencilerle tanımlayıcı olarak yapılmıştır.
Araştırmanın örneklemini, 2016-2017 eğitim-öğretim
yılında öğrenim gören ve araştırmaya katılmaya gönüllü olarak kabul eden 528 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma verileri; Tanıtıcı Özellikler Formu, Öğrenci Hemşirelere Yönelik Profesyonellik Tutum
Ölçeği ve Ahlaki
Duyarlılık Anketi kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin Profesyonellik Tutum Ölçeği puan
ortalaması 3.98±.54 (1-5) ve Ahlaki Duyarlılık Anketi puan ortalaması
2.76±.71’dir (1-5). Kadın öğrenciler ile hemşireliği kendi isteğiyle ve ilk sıralarda seçen
öğrencilerin profesyonellik tutumları ve ahlaki duyarlılıkları daha yüksek bulunmuştur.
Sınıf düzeyi arttıkça öğrencilerin profesyonellik tutumunun artmasına rağmen ahlaki
duyarlılıklarının azaldığı saptanmıştır.
Öğrencilerin ahlaki duyarlılık ölçeğinin; özerklik, yarar sağlama ve bütüncül
yaklaşım alt boyutlarındaki puanlarının yükselmesi ile profesyonellik tutumlarının
arttığı belirlenmiştir.
Sonuç: Öğrencilerin
ortalamanın üzerinde profesyonel tutum sergiledikleri, ortalama düzeyde ahlaki
duyarlılığa sahip oldukları ve ahlaki duyarlılıklarının profesyonellik tutum
düzeylerini etkilediği belirlenmiştir. Hemşirelerin ahlaki
duyarlılığının yüksek olması, profesyonelleşmeye katkıda bulunarak hemşirelik
bakımının kalitesini doğrudan etkileyecektir. Bu nedenle öğrencilere ahlaki
duyarlılığın ve profesyonel davranışların kazandırılmasına yönelik eğitim programlarının
düzenlenmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Acceptance Date | January 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 44 Issue: 3 |