BibTex RIS Kaynak Göster

Çin’in Antik Dönemdeki Ölüm ve Cenaze Merasimi Kültürü’nün Çince İmlere Yansıması

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 2, 86 - 95, 30.05.2016

Öz

Öz

Çince, ideografik yazı sistemine ait bir dildir. Geçmişten günümüze bir nevi kültür elçisi görevi gören Çince imler, bünyesinde zengin bir kültür içermektedir. Günümüzde her ne kadar basitleştirilmiş Çince imler kullanılsa da, imlerin ilk formları ile şu anki formları arasındaki benzerlikler sayesinde bugün bile kolaylıkla tanınabilir. Dolayısı ile Çince imler, kuşaklararası ve geçmişten bugüne kadar gelen kültürü barındırarak, dahası bunu kaybetmemeyi başararak Çin’in kültürel birliğini sağlayan en güçlü unsurlardan biri olmuştur.

Ölüm konusunun her toplumda çok fazla iç acıcı olmayan bir konu olduğu düşünülür. Toplum, kültür, dini inanış ve gelenek gibi çeşitli faktörlere göre değişiklik gösteren ölüm olgusu ilginç bir araştırma alanı oluşturmaktadır. Ölümden sonra gerçekleştirilen cenaze merasimi ise toplum hayatındaki etik kuralları ve tören kültüründe önemli bir yer tutmakla birlikte toplum kültürünün temellerinden biridir. Çin toplumunun antik dönemlerdeki ölüm düşüncesi ve cenaze merasimikültürü her dönemin sosyal, ekonomik durumuna ve kişinin statüsüne göre değişiklik göstermektedir.

Çin toplumu, ölümün insan hayatında bir son olduğu ve dolayısı ile ölümden sonra düzenlenen cenaze merasimlerinin de son görev olduğunu düşünerek cenaze merasimlerine oldukça önem vermektedir. Çin toplumunun ölüm algısını ve ölüm sonrasında gerçekleştirilen merasimlerini anlamak için geçmişten günümüze kültür elçisi olan Çince imleri incelemek konuyu anlamamıza ışık tutacaktır. Her bir im, olay ile alakalı geçmişe dair bilgi verdiği gibi Çin toplumunun antik dönemlerdeki ölüm ve cenaze merasimi düşüncesi hakkında da bilgi vermektedir. Bu çalışmada, Çin toplumunun antik dönemdeki gerçek hayatta var olan ölüm ve sonrasına dair düşüncelerin imlere olan yansıması incelenecektir. Söz konusu çalışmada, antik dönemdeki Çin toplumunda ölüm, defin türü ve cenaze merasimi düşüncesinin imlere yansımasına en belirgin örnek olarak 10 im incelenmiştir. Çin toplumunda antik dönemde gerçekleştirilen cenaze ve defin merasimleri bu örnek Çince imler aracılığı ile analiz edeceğiz.

Kaynakça

  • Azertürk, S.İ. (2014). Çivi Yazısı ve Çin’in Fal Yazıtları. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 37, 70-72.
  • Jeans, G. (2002). Yazı İnsanlığın Belleği. İstanbul:Yapı Kredi Yayınları.
  • Lin, C.T. (1998). Zi Li Qiankun. Beijing: Zhongguo Dangan Chubanshe.
  • Liu, Z.J. (1995). Hanzi yu Gudai Rensheng Fengsu.Shanghai: Huadong Shifan Daxue Chubanshe.
  • Wang, J.H. ve Yi, X.J. (2004). Zhongguo Wenhua Zhishi Qinghua. Wuhan: Hubei Renmin Chubanshe.
  • Xu, Z.S. (1997). Hanyü Da Zidian. Wuhan: Hubei Ci Shu Chubanshe.
  • Xu, S. (2002). Shuowen Jiezi. Beijing: Zhonghua Shuju.
  • http://ctext.org/book-of-changes/xi-ci-xia/zhs (Erişim tarihi: 15.02.2016)
  • http://ctext.org/mozi/simplicity-in-funerals-iii/zhs (Erişim tarihi:24.02.2016)
Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 2, 86 - 95, 30.05.2016

Öz

Kaynakça

  • Azertürk, S.İ. (2014). Çivi Yazısı ve Çin’in Fal Yazıtları. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 37, 70-72.
  • Jeans, G. (2002). Yazı İnsanlığın Belleği. İstanbul:Yapı Kredi Yayınları.
  • Lin, C.T. (1998). Zi Li Qiankun. Beijing: Zhongguo Dangan Chubanshe.
  • Liu, Z.J. (1995). Hanzi yu Gudai Rensheng Fengsu.Shanghai: Huadong Shifan Daxue Chubanshe.
  • Wang, J.H. ve Yi, X.J. (2004). Zhongguo Wenhua Zhishi Qinghua. Wuhan: Hubei Renmin Chubanshe.
  • Xu, Z.S. (1997). Hanyü Da Zidian. Wuhan: Hubei Ci Shu Chubanshe.
  • Xu, S. (2002). Shuowen Jiezi. Beijing: Zhonghua Shuju.
  • http://ctext.org/book-of-changes/xi-ci-xia/zhs (Erişim tarihi: 15.02.2016)
  • http://ctext.org/mozi/simplicity-in-funerals-iii/zhs (Erişim tarihi:24.02.2016)
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sema Gökenç Gülez

Yayımlanma Tarihi 30 Mayıs 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gökenç Gülez, S. (2016). Çin’in Antik Dönemdeki Ölüm ve Cenaze Merasimi Kültürü’nün Çince İmlere Yansıması. Current Research in Social Sciences, 2(2), 86-95.