Tüketici sinizmi, tüketicilerin işletmelere karşı hissettikleri güvensizlik, memnuniyetsizlik ve karşılanmamış beklentiler ile açıklanmaktadır. Tüketici boykot davranışı, pazarlama biliminde tüketici davranışlarının bir formu olarak değerlendirilmektedir. Tüketici boykot katılım güdüleri ise, tüketicilerin boykota katılmasını sağlayan motivasyonlar olarak ifade edilmektedir. Bu çalışmanın amacı, tüketici sinizminin tüketici boykot davranışı üzerindeki etkisinde tüketici boykot katılım güdülerinin anlamlı bir aracılık etkisinin olup olmadığının incelenmesidir. Araştırma, Erzurum ilinde yaşayan 401 tüketici ile anket yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, frekans dağılımı, güvenilirlik analizi, varyans analizi, doğrulayıcı faktör analizi, açımlayıcı faktör analizi ve yapısal eşitlik analizinden yararlanılmıştır. Analizlerin yapılmasında Lisrel 8.51 ve SPSS 22.0 paket istatistik programlarından yararlanılmıştır. Güvenilirlik ve doğrulayıcı faktör analizleri, araştırma değişkenlerinin yüksek derecede güvenilirliğe sahip olduğunu ve uyum iyiliği değerlerinin kabul edilebilir sınırlar içinde olduğunu göstermiştir. Araştırmada tüketicilerin tüketici sinizmi, tüketici boykot davranışı ve tüketici boykot katılım güdülerinin yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada gerçekleştirilen yapısal eşitlik analizi sonucunda tüketici boykot katılım güdülerinden fark yaratma ve kendini geliştirme değişkenlerinin tüketici sinizminin tüketici boykot davranışı üzerindeki etkisinde anlamlı bir aracı etkiye sahip olduğu görülmüştür. Ancak karşı argümanların anlamlı bir aracı etkiye sahip olmadığı belirlenmiştir.
Tüketici Sinizmi Tüketici Boykot Davranışı Tüketici Boykot Katılım Güdüleri Sinizm
Bulunmamaktadır.
Consumer cynicism, it is explained by the distrust, dissatisfaction and unmet expectations that consumers feel towards businesses. Consumer boycott behavior is evaluated as a form of consumer behavior in marketing science. Consumer boycott participation motives are expressed as the motivations that enable consumers to participate in the boycott. The purpose of this study is to examine whether a significant mediating effect of consumer boycott participation motives in the effect of consumer cynicism on consumer boycott behavior. The research was carried out by using the questionnaire method with 401 consumers living in Erzurum. Arithmetic mean, standard deviation, frequency distribution, reliability analysis, variance analysis, confirmatory factor analysis, exploratory factor analysis and structural equation analysis were used in the analysis of the data obtained in this research. Lisrel 8.51 and SPSS 22.0 statistical software packages were used in the analysis. The reliability and confirmatory factor analyses showed that the research variables had a high degree of reliability and the goodness-of-fit values were within acceptable limits. In the research, it has been determined that consumers have quite high levels of consumer cynicism, consumer boycott behavior and consumer boycott participation motives. As a result of the structural equation analysis carried out in the research, it is seen that the variables of making a difference and self-enhancement among the consumer boycott participation motives have a significant mediating effect on the effect of consumer cynicism on consumer boycott behavior. However, it was determined that the counter-arguments did not have a significant mediating effect.
Consumer Cynicism Consumer Boycott Behaviour Consumer Boycott Participaion Motives Cynicism
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Mayıs 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2023 |
Kabul Tarihi | 24 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 1 |
Bizi sosyal medyadan takip edin!
https://twitter.com/AizoniaPublish
https://instagram.com/aizoniapublishing