TÜRKİYE’DE MEDİKAL TURİZM KAPSAMINDA SAĞLIK KURULUŞLARININ ÖRGÜTSEL PAZARLAMA ETKİNLİĞİ İLE PROMOSYON STRATEJİLERİNİN İNCELENMESİ
Yıl 2016,
Cilt: 25 Sayı: 2, 113 - 126, 30.04.2016
Hilal İnan
,
Meltem Canoğlu
Öz
Her yıl milyonlarca turist ağırlayarak çok önemli miktarda gelir elde eden Türkiye, medikal turizmde de önemli geliĢmeler sağlamıĢtır. Son yıllarda dünyanın farklı ülkelerinden çok sayıda hastanın tedavi için Türkiye'deki özel sağlık kuruluĢlarını tercih ettiği görülmektedir. Bunun en önemli nedeni, geliĢmiĢ ülkelerde çağdaĢ yöntemlerle gerçekleĢtirilen tıbbi operasyonların ülkemizde de uygun fiyatlarla yapılmasıdır. Sağlık turizmi ve onun bir alt dalı olduğu kabul edilen tıbbi ya da medikal turizm 1990’lı yıllarda ortaya çıkmıĢ ve günümüze kadar oldukça önemli geliĢmeler göstermiĢtir. Türkiye'de medikal turizm hizmeti sunan sağlık kuruluĢlarının örgütsel pazarlama etkinliği ve promosyon stratejilerinin iliĢkisinin değerlendirilmesi amacı ile gerçekleĢtirilen bu çalıĢmada Türkiye genelinde 175 özel sağlık kuruluĢu yöneticisine anket yöntemi uygulanarak veriler toplanmıĢtır. AraĢtırma sonuçları, Türkiye’de medikal turizm hizmeti sunan ya da sunmayı hedefleyen özel sağlık kuruluĢlarının, örgütsel pazarlama etkinliklerini oldukça yüksek değerlendirdiklerini göstermektedir.
Kaynakça
- Appiah-Adu, K., Fyall, A. and Singh, S. (2001). Marketing effectiveness and business performance in the financial services industry, Journal of Services Marketing, Vol. 15 No. 1, 18-32.
Babacan, M. (2005). Reklamcılık Temel Kavramları, Detay Yayıncılık, Ankara
Baker, W. E. ve Sinkula, J. M. (2009). The Complementary Effects of Market Orientation and Entrepreneurial Orientation on Profitability in Small Business, Journal of Small Business Management, 443-464.
Çabuk, S. ve Yağcı, M. Ġ. (2013). Pazarlamaya Çağdaş Yaklaşımlar, Akademisyen Kitabevi Yayın Dağıtım ve Pazarlama Ltd. ġti., Ankara
DurmuĢ, B., Yurtkoru, E. S. Ve Çinko, M. (2011). Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi, Beta Basım Yayım Dağıtım A.ġ., Ġstanbul.
Ghosh, B. C., Schoch, H. P., Taylor, D. B., Kwan, W. W. And Kim, T. S. (1994). Top Performing Organizations of Australia, New Zealand and Singapore: A Comparative Study of Their Marketing Effectiveness, Marketing Intelligence & Planning, Vol. 12 Iss: 7, 39 – 48.
Gündoğan, N. (1996). Marketing effectiveness and promotional strategies in National Collegiate Athletic Correlation Division I basketball program, ProQuest Dissertations and Theses.
Kalaycı, ġ. (2010). SPSS Uygulamalı Çok DeğiĢkenli Ġstatistik Teknikleri, Asil Yayın Dağıtım, Ankara
Kızılçelik, S. (1996). Türkiye’nin Sağlık Sistemi: Bir Medikal Sosyoloji Denemesi, Saray Kitabevi, Ġzmir.
Kotler, P. (1977). From sales obsession to marketing effectiveness, Harvard Business Review, Vol. 55, 67-75.
Kotler, P. (1991). Marketing Management, Englewood Cliffs, Prentice Hall International Inc. Seventh Edition, New Jersey.
Kotler, P. (2003). Kotler ve Pazarlama, Pazar Yaratmak Pazar Kazanmak ve Pazara Egemen Olmak, Sistem Yayıncılık Üçüncü Basım, Ġstanbul.
Liu, B., and Fu, Z. (2011). Relationship Between Strategic Orientation and Organizational Performance in Born Global: A Critical Review, International Journal of Business and Management, 6(3).
Nwokah, N. G. (2006). Marketing effectiveness and business performance, Nigerian Journal of Business and Society, Vol. 3 No. 2, 15-26.
OdabaĢı, Y. ve Oyman, M. (2002). Pazarlama ĠletiĢimi Yönetimi, Kapital Medya Hizmetleri A.ġ. MediaCat Kitapları, Ġstanbul.
Polat, Ġ. (2012). Serbest Bölgelerde Faaliyet Gösteren Firmalarda Stratejik Oryantasyon Ve ĠĢletme Performansı Arasındaki ĠliĢki, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Uluslararası Ticaret Ve Lojistik Anabilim Dalı, YayınlanmamıĢ Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep.
Powell, G. R. (2003). Return on Marketing Investment, RPI Press http://www.google.com.tr/books?hl=tr&lr=&id=2Gle1fiJevQC&oi=fnd&pg=PR 11&dq=return+on+marketing+investment&ots=cABKV_Ee7S&sig=cmh4mB4k xE9IY_m8eXx52VAOPoE&redir_esc=y#v=onepage&q=return%20on%20mark eting%20investment&f=false
Rhee, S. D. (1999). Perceived effectiveness of marketing and promotional strategies for young adults by major professional team sport organizations, ProQuest Dissertations and Theses.
Slater, S. F., Olson, E. M. And Hult, G. T. (2006). The Moderating Influence Of Stragetic Orientation On The Strategy Formation Capability-Performance Relationship, Strategic Management Journal, 1221-1231.
Sheth, J. N. and Sisodia, R. S. (2002). Marketing productivity: Issues and analysi, Journal of Business Research 55, 349– 362.
Tengilimoğlu, D, IĢık, O. Ve Akbolat, M. (2009). Sağlık ĠĢletmeleri Yönetimi, Nobel Kitabevi, 3. Baskı, Ankara.
Ünver, Ö., Gamgam, H. Ve Altunkaynak, B. (2013). SPSS Uygulamalı Temel Ġstatistik Yöntemler, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Webster, C. (1995). Marketing culture and marketing effectiveness in service firms, Journal of Services Marketing, Vol. 9 No. 2, 6-21.
Yıldırım, H. H. ve Altınkaya, Ü. (2006). Türkiye’nin Sağlık Turizmi Potansiyeli ve Güçlükler, www.absaglik.com/, 20 Mayıs 2006, s.2.
Yimsiri, S. (2011). Assessing Organizational Marketing Effectiveness and Promotional Strategies in the Midwest Machine Tool Distributors, ProQuest Dissertations and Theses.
Yu, J., Lee, T. J. And Noh, H. (2011). Characteristics of a Medical Tourism Industry: The Case of South Korea, Journal of Travel & Tourism Marketing, 28:8, 856872.
Zhou, K. Z. And Li, C. B. (2010). How Strategic Orientations Influence The Building of Dynamic Capability In Emerging Economies. Journal of Business Research, 224-231.
Yıl 2016,
Cilt: 25 Sayı: 2, 113 - 126, 30.04.2016
Hilal İnan
,
Meltem Canoğlu
Kaynakça
- Appiah-Adu, K., Fyall, A. and Singh, S. (2001). Marketing effectiveness and business performance in the financial services industry, Journal of Services Marketing, Vol. 15 No. 1, 18-32.
Babacan, M. (2005). Reklamcılık Temel Kavramları, Detay Yayıncılık, Ankara
Baker, W. E. ve Sinkula, J. M. (2009). The Complementary Effects of Market Orientation and Entrepreneurial Orientation on Profitability in Small Business, Journal of Small Business Management, 443-464.
Çabuk, S. ve Yağcı, M. Ġ. (2013). Pazarlamaya Çağdaş Yaklaşımlar, Akademisyen Kitabevi Yayın Dağıtım ve Pazarlama Ltd. ġti., Ankara
DurmuĢ, B., Yurtkoru, E. S. Ve Çinko, M. (2011). Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi, Beta Basım Yayım Dağıtım A.ġ., Ġstanbul.
Ghosh, B. C., Schoch, H. P., Taylor, D. B., Kwan, W. W. And Kim, T. S. (1994). Top Performing Organizations of Australia, New Zealand and Singapore: A Comparative Study of Their Marketing Effectiveness, Marketing Intelligence & Planning, Vol. 12 Iss: 7, 39 – 48.
Gündoğan, N. (1996). Marketing effectiveness and promotional strategies in National Collegiate Athletic Correlation Division I basketball program, ProQuest Dissertations and Theses.
Kalaycı, ġ. (2010). SPSS Uygulamalı Çok DeğiĢkenli Ġstatistik Teknikleri, Asil Yayın Dağıtım, Ankara
Kızılçelik, S. (1996). Türkiye’nin Sağlık Sistemi: Bir Medikal Sosyoloji Denemesi, Saray Kitabevi, Ġzmir.
Kotler, P. (1977). From sales obsession to marketing effectiveness, Harvard Business Review, Vol. 55, 67-75.
Kotler, P. (1991). Marketing Management, Englewood Cliffs, Prentice Hall International Inc. Seventh Edition, New Jersey.
Kotler, P. (2003). Kotler ve Pazarlama, Pazar Yaratmak Pazar Kazanmak ve Pazara Egemen Olmak, Sistem Yayıncılık Üçüncü Basım, Ġstanbul.
Liu, B., and Fu, Z. (2011). Relationship Between Strategic Orientation and Organizational Performance in Born Global: A Critical Review, International Journal of Business and Management, 6(3).
Nwokah, N. G. (2006). Marketing effectiveness and business performance, Nigerian Journal of Business and Society, Vol. 3 No. 2, 15-26.
OdabaĢı, Y. ve Oyman, M. (2002). Pazarlama ĠletiĢimi Yönetimi, Kapital Medya Hizmetleri A.ġ. MediaCat Kitapları, Ġstanbul.
Polat, Ġ. (2012). Serbest Bölgelerde Faaliyet Gösteren Firmalarda Stratejik Oryantasyon Ve ĠĢletme Performansı Arasındaki ĠliĢki, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Uluslararası Ticaret Ve Lojistik Anabilim Dalı, YayınlanmamıĢ Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep.
Powell, G. R. (2003). Return on Marketing Investment, RPI Press http://www.google.com.tr/books?hl=tr&lr=&id=2Gle1fiJevQC&oi=fnd&pg=PR 11&dq=return+on+marketing+investment&ots=cABKV_Ee7S&sig=cmh4mB4k xE9IY_m8eXx52VAOPoE&redir_esc=y#v=onepage&q=return%20on%20mark eting%20investment&f=false
Rhee, S. D. (1999). Perceived effectiveness of marketing and promotional strategies for young adults by major professional team sport organizations, ProQuest Dissertations and Theses.
Slater, S. F., Olson, E. M. And Hult, G. T. (2006). The Moderating Influence Of Stragetic Orientation On The Strategy Formation Capability-Performance Relationship, Strategic Management Journal, 1221-1231.
Sheth, J. N. and Sisodia, R. S. (2002). Marketing productivity: Issues and analysi, Journal of Business Research 55, 349– 362.
Tengilimoğlu, D, IĢık, O. Ve Akbolat, M. (2009). Sağlık ĠĢletmeleri Yönetimi, Nobel Kitabevi, 3. Baskı, Ankara.
Ünver, Ö., Gamgam, H. Ve Altunkaynak, B. (2013). SPSS Uygulamalı Temel Ġstatistik Yöntemler, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Webster, C. (1995). Marketing culture and marketing effectiveness in service firms, Journal of Services Marketing, Vol. 9 No. 2, 6-21.
Yıldırım, H. H. ve Altınkaya, Ü. (2006). Türkiye’nin Sağlık Turizmi Potansiyeli ve Güçlükler, www.absaglik.com/, 20 Mayıs 2006, s.2.
Yimsiri, S. (2011). Assessing Organizational Marketing Effectiveness and Promotional Strategies in the Midwest Machine Tool Distributors, ProQuest Dissertations and Theses.
Yu, J., Lee, T. J. And Noh, H. (2011). Characteristics of a Medical Tourism Industry: The Case of South Korea, Journal of Travel & Tourism Marketing, 28:8, 856872.
Zhou, K. Z. And Li, C. B. (2010). How Strategic Orientations Influence The Building of Dynamic Capability In Emerging Economies. Journal of Business Research, 224-231.