Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GELENEKSEL VE ONLINE MAĞAZALARDAN ÜRÜN SATIN ALIM SÜREÇLERİNDE TÜKETİCİ GÖRÜŞLERİNİN BELİRLENMESINE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA

Yıl 2015, Cilt: 24 Sayı: 2, 303 - 318, 31.10.2015

Öz

Teknolojik alandaki ilerlemeler gün be gün insan hayatındaki ihtiyaç ve isteklerin farklılaşmasına neden olmaktadır. Bir birey olarak tüketici artık istediği ürüne çok zahmet çekmeden ulaşabilmektedir. Online mağazalar sayesinde tüketicilerin satın alma süreci daha hızlı ve kolay hale gelmiştir. Fiziksel mağazaların sunduğu birçok hizmete ek olarak ürünleri istediği anda istediği ülkeden istediği zamanda sipariş edebilmektedir. Alışveriş mecrasına yeni kavramlar kazandıran internetin buradaki rolü yadsınamaz. Bu çalışma Adana ve Mersin illerinde faaliyet gösteren beş üniversitenin toplam 122 öğretim elemanına uygulanmıştır. Bu çalışma, geleneksel mağazalara göre online mağazalardan belirlenen ürün gruplarıyla ilgili olarak satın alım yapan öğretim elemanlarının, satın alım süreçlerine etki eden kriterleri ve bu kriterlere ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla hazırlanmıştır. Tanımlayıcı bir araştırma olarak tasarlanan bu çalışmada verilerin analizi için frekans dağılımı, aritmetik ortalama ve güvenilirlik analizinden yararlanılmıştır.

Kaynakça

  • Aghdaie, SFA., Piraman, A., Fathi, S. (2011). An Analysis of Factors Affecting the Consumer’s Attitude of Trust and their Impact on Internet Purchasing Behavior, International Journal of Business and Social Science. Altuğ, N., Özhan, Ş. (2012). Trakya Bölgesi’ndeki Üniversitelerde Görev Yapan Öğretim Elemanlarının Online Alışverişten Algıladıkları Risk ve Fayda Üzerine Bir Araştırma, Öneri Dergisi. Atalar, G. (2012). Online Alışveriş Yönetimleri ve Sanal Mağaza Atmosferi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Adıgüzel, AT. (2010). Sanal Mağaza Atmosferini Etkileyen Özellikler ve Tüketici Tercihleri Üzerindeki Rolü: Online Tüketiciler Üzerine Bir Araştırma, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir. Delafrooz, N., Paim, LH., Haron, SA., Sidin, SM., Khatibi, A. (2009). Factors Affecting Students’ Attitude Toward Online Shopping, African Journal of Business Management. vol. 3, no.5, pp. 200-209, 2009. Deniz, MH. (2011). Markalı Ürün Tercihlerinin Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi, Sosyal Siyaset Konferansları. Dursun, F. (2008). Internet Sitesi Üzerinden Yapılan Alışverişlerde Müşteri Sadakatinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma, Beykent Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Erel, C. (2008). İnternetten Alışverişlerde Algılanan Risk Üzerine Bir Uygulama, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara. Flick, KL. (2009). Assessing consumer acceptance of online shopping: Examining factors affecting purchase intentions, Northcentral University. Flynn, LR., Goldsmith, RE. (2001). The Impact of Internet Knowledge on Online Buying Attitudes, Behavior and Future Intentions: A Structural Modeling Approach, Florida State University. Gerlevik, D. (2012). İnternet Üzerinden Alışverişin Tüketici Davranışı Üzerindeki Etkisi, Atılım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara. Hasslinger, A., Hodzic, S., Opazo, C., Kallström, L., Ekelund, C. (2007). Consumer Behaviour in Online Shopping, Arbectsgemeinschaft Online-Forschung e. Vol AGOF ev. Pp 1-103 Kacen, JJ., Hess, JD., Chiang, WK. (2003). Bricks or Clicks? Consumer Attitudes Toward Traditional Stores and Online Stores, Global Economics and Management Review, July 2013. Li, N., Zhang, P. (2002). Consumer Online Shopping Attitudes And Behavior: An Assessment of Research, Eighth Americas Conference on Information Systems. Mengli, M. (2008). A Study on Factors Affecting Consumers’ Attitude Towards Online Shopping and Online Shopping Intention in Bangkok, 7th International Conference on Innovation & Management Thailand,. Özen, H. (2007). İnternetten Satın Alma Davranışı ile Risk ve Fayda Algılamaları Arasındaki İlgi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Özen, H. (2011). Geleneksel Alışveriş ile İnternet Üzerinden Yapılan Alışverişte Algılanan Değerin Satın Alma Niyetine Olan Etkisinin Karşılaştırılması, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul. Özkan, G. (2012). Çevrimiçi Alışverişe Yönelik Müşteri Davranışını Etkileyen Etmenler: Bursa-Nilüfer İlçesi Örneği, Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Saydan, R. (2008). Tüketicilerin Online Alışverişe Yönelik Risk ve Fayda Algılamaları: Geleneksel ve Online Tüketicilerin Karşılaştırılması, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. Shergill, GS., Chen, Z. (2005). Web-Based Shopping: Consumers’ Attitudes Towards Online Shopping in New Zealand, Journal of Electronic Commerce Research. Turan, AH. (2008). İnternet Alışverişi Tüketici Davranışını Belirleyen Etmenler: Geliştirilmiş Teknoloji Kabul Modeli (E-TAM) İle Bir Model Önerisi, Akademik Bilişim 2008. Yılmaz, C. (2010). Online Alışverişte Algılanan Değer, Memnuiyet, Güven ve Sadakat Arasındaki İlişki, Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Sivas. Yörük, D., Dündar, S., Moga, LM., Neculita, M. (2011). Drivers and Attitudes Towards Online Shopping: Comparison of Turkey with Romania, Government Information Quarterly 07/2008; 25(3-25):462-476 BIMA Publishing. http://www.tuik.gov.tr/ TUİK, (2013). Erişim tarihi: 10.05.2014
Yıl 2015, Cilt: 24 Sayı: 2, 303 - 318, 31.10.2015

Öz

Kaynakça

  • Aghdaie, SFA., Piraman, A., Fathi, S. (2011). An Analysis of Factors Affecting the Consumer’s Attitude of Trust and their Impact on Internet Purchasing Behavior, International Journal of Business and Social Science. Altuğ, N., Özhan, Ş. (2012). Trakya Bölgesi’ndeki Üniversitelerde Görev Yapan Öğretim Elemanlarının Online Alışverişten Algıladıkları Risk ve Fayda Üzerine Bir Araştırma, Öneri Dergisi. Atalar, G. (2012). Online Alışveriş Yönetimleri ve Sanal Mağaza Atmosferi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Adıgüzel, AT. (2010). Sanal Mağaza Atmosferini Etkileyen Özellikler ve Tüketici Tercihleri Üzerindeki Rolü: Online Tüketiciler Üzerine Bir Araştırma, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir. Delafrooz, N., Paim, LH., Haron, SA., Sidin, SM., Khatibi, A. (2009). Factors Affecting Students’ Attitude Toward Online Shopping, African Journal of Business Management. vol. 3, no.5, pp. 200-209, 2009. Deniz, MH. (2011). Markalı Ürün Tercihlerinin Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi, Sosyal Siyaset Konferansları. Dursun, F. (2008). Internet Sitesi Üzerinden Yapılan Alışverişlerde Müşteri Sadakatinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma, Beykent Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Erel, C. (2008). İnternetten Alışverişlerde Algılanan Risk Üzerine Bir Uygulama, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara. Flick, KL. (2009). Assessing consumer acceptance of online shopping: Examining factors affecting purchase intentions, Northcentral University. Flynn, LR., Goldsmith, RE. (2001). The Impact of Internet Knowledge on Online Buying Attitudes, Behavior and Future Intentions: A Structural Modeling Approach, Florida State University. Gerlevik, D. (2012). İnternet Üzerinden Alışverişin Tüketici Davranışı Üzerindeki Etkisi, Atılım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara. Hasslinger, A., Hodzic, S., Opazo, C., Kallström, L., Ekelund, C. (2007). Consumer Behaviour in Online Shopping, Arbectsgemeinschaft Online-Forschung e. Vol AGOF ev. Pp 1-103 Kacen, JJ., Hess, JD., Chiang, WK. (2003). Bricks or Clicks? Consumer Attitudes Toward Traditional Stores and Online Stores, Global Economics and Management Review, July 2013. Li, N., Zhang, P. (2002). Consumer Online Shopping Attitudes And Behavior: An Assessment of Research, Eighth Americas Conference on Information Systems. Mengli, M. (2008). A Study on Factors Affecting Consumers’ Attitude Towards Online Shopping and Online Shopping Intention in Bangkok, 7th International Conference on Innovation & Management Thailand,. Özen, H. (2007). İnternetten Satın Alma Davranışı ile Risk ve Fayda Algılamaları Arasındaki İlgi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Özen, H. (2011). Geleneksel Alışveriş ile İnternet Üzerinden Yapılan Alışverişte Algılanan Değerin Satın Alma Niyetine Olan Etkisinin Karşılaştırılması, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul. Özkan, G. (2012). Çevrimiçi Alışverişe Yönelik Müşteri Davranışını Etkileyen Etmenler: Bursa-Nilüfer İlçesi Örneği, Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Saydan, R. (2008). Tüketicilerin Online Alışverişe Yönelik Risk ve Fayda Algılamaları: Geleneksel ve Online Tüketicilerin Karşılaştırılması, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. Shergill, GS., Chen, Z. (2005). Web-Based Shopping: Consumers’ Attitudes Towards Online Shopping in New Zealand, Journal of Electronic Commerce Research. Turan, AH. (2008). İnternet Alışverişi Tüketici Davranışını Belirleyen Etmenler: Geliştirilmiş Teknoloji Kabul Modeli (E-TAM) İle Bir Model Önerisi, Akademik Bilişim 2008. Yılmaz, C. (2010). Online Alışverişte Algılanan Değer, Memnuiyet, Güven ve Sadakat Arasındaki İlişki, Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Sivas. Yörük, D., Dündar, S., Moga, LM., Neculita, M. (2011). Drivers and Attitudes Towards Online Shopping: Comparison of Turkey with Romania, Government Information Quarterly 07/2008; 25(3-25):462-476 BIMA Publishing. http://www.tuik.gov.tr/ TUİK, (2013). Erişim tarihi: 10.05.2014
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Genç Bu kişi benim

Eda Yaşa Özeltürkay

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2015
Gönderilme Tarihi 16 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 24 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Genç, M., & Özeltürkay, E. Y. (2015). GELENEKSEL VE ONLINE MAĞAZALARDAN ÜRÜN SATIN ALIM SÜREÇLERİNDE TÜKETİCİ GÖRÜŞLERİNİN BELİRLENMESINE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(2), 303-318.