BibTex RIS Kaynak Göster

Müzik Ve Beyin

Yıl 2008, Cilt: 17 Sayı: 2, 67 - 76, 01.06.2008

Öz

After reviewing the pertinent literature it can be seen that the music and the brain relation has been a subject which has been the main interest of numerous Steward L Walsh V Zatorre R J Patel A D Balaban E Peretz I Limb C J Pantev C v d researchers The majority of these researches are made up of medical field workers but the musical aspect is usually ignored It has become clear with the recent researches that the centers of the musical perception and performance are located in the right front lobe of the brain but the sense of rhythm is on the left side at the girus insula After numerous investigations made on the patients whose brains are partially removed it is observed that the loss of cerebral capacity is regained after a period of time The impulses observed by the pertinent centers are transferred by synaptic ties and are stored at various locations This shows that the brain is an organ with hologramic structure The process of learning in the brain may be summarized as the increase of synapses in number: How can this information increase the success of persons teaching music? How can a musician use this observation in his profession? It is expected that these basic musical data will attract the interest of the people In this paper research on the relationship of music and brain will be evaluated from the perspective of a musician Key Words: Temporal lobe music

Kaynakça

  • Cuddy LL, Duffin, J, (2005). “Music, memory, and Alzheimer’s disease: is music recognition spared in dementia, and how can it be assessed?” Med Hypotheses;
  • Çuhadar, C.H. (2006). “Müziksel Zekâ”, Pamukkale Üniversitesi Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, Denizli.
  • Gardner, H. (2004). “Zihin Çerçeveleri, Çoklu Zekâ Kuramı”, Alfa Basım Yayım, İstanbul.
  • Gegenfurtner, K.R. (2005). “Beyin ve Algılama”, İnkılâp Kitabevi, Ankara.
  • Gould, J.L, Gould, G.C. (2001). “Hayvan Zihni”, Tübitak Yayınları, Ankara.
  • Göktepe, M. (2000). “Müzikte Ses, Süre, Hız, Yoğunluk”, Başar Ofset, Ankara.
  • Guyton C.A., Hall, J. H., (1996). “Textbook of Medical Physiology”, çev: Çavuşoğlu, H. 9.Edition. Nobel Tıp Kitabevleri Ltd.Şti.
  • Jensen, E. (2006). “Beyin Uyumlu Öğrenme”, Çev: A. Doğanay, Nobel Yayınevi, Adana.
  • Károlyi, O. (1999). “Müziğe Giriş”, Çev: M.Nemutlu, Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Madi, B. (2006). “Öğrenme Beyinde Nasıl Oluşur?”, Morpa Ltd. Şti. İstanbul.
  • Meister I.G, Krings T, Foltys H, Boroojerdi B, Müler M, Töpper R & Thron A (2004). “Playing piano in the mind -an fMRI study on music imagery and performance in pianists”, Cogn Brain Res.
  • Öz, N. B. (2001), “İnsanın Kültürel Gelişiminde Müzik Eğitiminin Önemi”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: XIV, Sayı: 1.
  • Say, A. (1985). “Müzik Ansiklopedisi”, Uzay Ofset Ltd, Ankara.
  • Selçuk, Z. Kayılı, H. Okut, H. (2002). "Çoklu Zekâ Uygulamaları", Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Soysal ve ark. (2005). “Temporal Lobun Sesi: Müzik”, Yeni Symposium. Sayı 43,
  • Steward L, Walsh V (2001). “Neuropsychology: Music of The Hemispheres”, Current Biol; 11: R125-R127.
  • Sylwester, R. (1995). “A Celebration of Neurons an Educator’s Guide to the Human Brain”, Association for Supervision and Curriculum Development, Virginia.
  • Pantev C, Roberts LE, Schulz M, Engelien A, Ross B (2001b), “Timbre-specific enhancement of auditory cortical representations in musicians”, Cogni Neurosci Neuropsychol 12:
  • Tarman, S. (2006). “Müzik Eğitiminin Temelleri”, Müzik Eğitimi Yayınları, Ankara.
  • Tarman, S. (2007). “Müzisyenlerde El Dominansı ve Serebral Lateralizasyon”, 38. Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi Bildirisi, Ankara
  • Treays, R. (1998). “Beyin”. Tübitak yayınları, Ankara.
  • Zatorre, R.J. (1984). “Musical perception and cerebral function: a critical review. Music Perception” 2
  • http://www.genetikbilimi.com/genbilim/beyningelisimi.htm erişim tarihi: 04.02.2007

MÜZİK VE BEYİN

Yıl 2008, Cilt: 17 Sayı: 2, 67 - 76, 01.06.2008

Öz

Alanyazın incelendiğinde görülmektedir ki müzik ve beyin ilişkisi, pek çok
araştırmacının (Steward L, Walsh V, Zatorre R.J., Patel A.D., Balaban E., Peretz, I.,
Limb C.J., Pantev, C, v.d.) ilgisini çeken bir konu olmuştur. Ancak bu araştırmacıların
genelini tıp alanında çalışanlar oluşturmaktadır. Araştırmanın ilişkilendirildiği iki
alandan birinin müzik olması nedeni ile söz konusu araştırmalarda “müzik” tarafı ister
istemez zayıf kalmakta, ilgi daha çok beynin tıbbi açıklamalarına kaymaktadır.
Farklı zamanlarda yapılan çalışmalar, müzik algısı ve performansının
beynimizin sağ şakak bölgesinde, fakat ritim duygusunun ise beynin sol tarafında (girus
insula) gerçekleşen bir süreç olduğunu göstermiştir. Hasta örneklemleri üzerinde
yapılan araştırmalar, beyinlerinin bir kısmı alınan hastaların yeteneklerinin büyük
kısmının bu işlemden etkilendiğini fakat aradan geçen zaman içinde bu kaybın bir
kısmının tekrar geri kazanıldığını da göstermiştir. Beyne gelen bilgiler, ilgili
merkezlerce algılanmakta, sinaptik bağlantılardan yararlanarak beynin bütün yüzeyine
yayılmakta ve aynı anda değişik yerlerde saklanmaktadır. Bu durum, beynin bir
halogramik yapısı olduğunu da göstermektedir.
Beyinde öğrenme, sinir hücreleri arasındaki sinapsların artması şeklinde
özetlenmektedir. -Bu bilgiler müzik eğitimi yapan insanların işini ne ölçüde
kolaylaştırabilir? -Bir müzikçi, bundan nasıl yararlanabilir? Bu sorulara temel
oluşturacak bilimsel verilerin, konuyla ilgilenenlerin ilgisini çekebileceği
düşünülmektedir.
Bu çalışmada “müzik ve beyin” ile ilgili araştırmalara bir müzikçinin
perspektifi ile bakılacak ve değerlendirmelerde bulunulacaktır.

Kaynakça

  • Cuddy LL, Duffin, J, (2005). “Music, memory, and Alzheimer’s disease: is music recognition spared in dementia, and how can it be assessed?” Med Hypotheses;
  • Çuhadar, C.H. (2006). “Müziksel Zekâ”, Pamukkale Üniversitesi Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, Denizli.
  • Gardner, H. (2004). “Zihin Çerçeveleri, Çoklu Zekâ Kuramı”, Alfa Basım Yayım, İstanbul.
  • Gegenfurtner, K.R. (2005). “Beyin ve Algılama”, İnkılâp Kitabevi, Ankara.
  • Gould, J.L, Gould, G.C. (2001). “Hayvan Zihni”, Tübitak Yayınları, Ankara.
  • Göktepe, M. (2000). “Müzikte Ses, Süre, Hız, Yoğunluk”, Başar Ofset, Ankara.
  • Guyton C.A., Hall, J. H., (1996). “Textbook of Medical Physiology”, çev: Çavuşoğlu, H. 9.Edition. Nobel Tıp Kitabevleri Ltd.Şti.
  • Jensen, E. (2006). “Beyin Uyumlu Öğrenme”, Çev: A. Doğanay, Nobel Yayınevi, Adana.
  • Károlyi, O. (1999). “Müziğe Giriş”, Çev: M.Nemutlu, Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Madi, B. (2006). “Öğrenme Beyinde Nasıl Oluşur?”, Morpa Ltd. Şti. İstanbul.
  • Meister I.G, Krings T, Foltys H, Boroojerdi B, Müler M, Töpper R & Thron A (2004). “Playing piano in the mind -an fMRI study on music imagery and performance in pianists”, Cogn Brain Res.
  • Öz, N. B. (2001), “İnsanın Kültürel Gelişiminde Müzik Eğitiminin Önemi”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: XIV, Sayı: 1.
  • Say, A. (1985). “Müzik Ansiklopedisi”, Uzay Ofset Ltd, Ankara.
  • Selçuk, Z. Kayılı, H. Okut, H. (2002). "Çoklu Zekâ Uygulamaları", Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Soysal ve ark. (2005). “Temporal Lobun Sesi: Müzik”, Yeni Symposium. Sayı 43,
  • Steward L, Walsh V (2001). “Neuropsychology: Music of The Hemispheres”, Current Biol; 11: R125-R127.
  • Sylwester, R. (1995). “A Celebration of Neurons an Educator’s Guide to the Human Brain”, Association for Supervision and Curriculum Development, Virginia.
  • Pantev C, Roberts LE, Schulz M, Engelien A, Ross B (2001b), “Timbre-specific enhancement of auditory cortical representations in musicians”, Cogni Neurosci Neuropsychol 12:
  • Tarman, S. (2006). “Müzik Eğitiminin Temelleri”, Müzik Eğitimi Yayınları, Ankara.
  • Tarman, S. (2007). “Müzisyenlerde El Dominansı ve Serebral Lateralizasyon”, 38. Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi Bildirisi, Ankara
  • Treays, R. (1998). “Beyin”. Tübitak yayınları, Ankara.
  • Zatorre, R.J. (1984). “Musical perception and cerebral function: a critical review. Music Perception” 2
  • http://www.genetikbilimi.com/genbilim/beyningelisimi.htm erişim tarihi: 04.02.2007
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yrd. Doç. C. Hakan Çuhadar

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2008
Gönderilme Tarihi 29 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 17 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çuhadar, Y. D. C. H. (2008). MÜZİK VE BEYİN. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 67-76.