Günümüzde
tüketiciler için alışveriş sadece ihtiyaç duyulan bir ürünün satın alınması
değil, aynı zamanda duygusal anlamda zevk alma, eğlenme ve iyi vakit geçirme faaliyeti
olarak görülmektedir. Alışveriş merkezleri, tüketicilerin hedonik ve faydacı
tüketim yapmasını sağlayan önemli perakende işletme formatlarından biridir. Öte
yandan, pazara yön veren ve pazarda en çok tüketim yapan genç tüketici grupları
Y ve Z kuşaklarıdır. Bu kuşakların alışveriş merkezlerinde tüketim davranışlarını
etkileyen faydacı ve hedonik değerleri bilmek ve hangi değerlerin daha fazla
müşteri tatmini oluşturduğunu anlamak firmaların geliştireceği pazarlama
stratejileri açısından önemlidir.
Bu
çalışma, faydacı ve hedonik değerlerin, alışveriş merkezlerinde Y ve Z kuşağı
tüketicilerinin tatmini üzerindeki etkilerini karşılaştırmalı olarak incelemeyi
amaçlamaktadır. Ayrıca bu çalışma hangi değer boyutunun (faydacı veya
hedonik) müşteri tatmini üzerinde daha etkili olduğunu araştırmaktadır. Bu çalışmada, Adana ilinde yaşayan 15-40 yaş aralığındaki Y ve Z kuşağının temsilcilerine
yüz yüze anket çalışması uygulanmıştır. Verilerin analizinde çoklu regresyon
analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular, Y ve Z kuşağında alışveriş
merkezlerine yönelik algılanan faydacı değerin müşteri tatmini üzerinde anlamlı
etkisi olduğunu göstermektedir. Z kuşağında algılanan hedonik değerin müşteri
tatmini üzerinde anlamlı etkisi var iken, Y kuşağında böyle bir etkinin
olmadığı tespit edilmiştir.
Y kuşağı Z kuşağı Hedonik Değer Faydacı Değer Müşteri Tatmini
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 17 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 28 Sayı: 3 |