Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MARKOV ZİNCİRLERİ KULLANILARAK SEÇMEN TERCİHLERİNİN TAHMİN EDİLMESİ

Yıl 2020, Cilt: 29 Sayı: 1, 270 - 281, 20.04.2020
https://doi.org/10.35379/cusosbil.671862

Öz

Siyasi partiler için ileriye yönelik olarak yapılacak doğru tahminler, seçim dönemi yönetim stratejilerinin güncellenmesine ve genel seçimlerde partinin daha büyük başarılara imza atmasına yardımcı olacaktır. Gelecek için tahminlemelerin yapılmasında Markov Zincirleri yöntemi yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu çalışmada da bu yöntem kullanılarak uzun vadede seçmenlerin yüzde kaç olasılıkla hangi siyasi partiyi tercih edeceği hesaplanmıştır. Zaman ve maliyet açısından imkânların kısıtlı olması sebebiyle çalışma evreni Adana ili ile sınırlı tutulmuştur. Adana’nın ilçelerinin seçmen sayıları göz önünde bulundurularak örneklem büyüklükleri hesaplanmış ve bu doğrultuda rasgele seçilen kişilere yüz yüze anket yöntemi uygulanmıştır. Ön kontrollerden geçen ve çalışmanın kısıtlarına uyan 2848 anketten elde edilen verilerle çalışma gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizleri neticesinde, Adana ili için Adalet ve Kalkınma Partisi seçmenin parti sadakatinin en yüksek olduğu (%87,06) ve uzun vadede Milliyetçi Hareket Partisi ile Cumhuriyet Halk Partisinin gelecek seçimlerde diğer partilere oranla oyunu daha çok arttıracağı görülmüştür.

Kaynakça

  • Aktan, C. C., 1994, Temiz Toplum ve Temiz Siyaset, Birinci Baskı, İstanbul, T Yayınları.
  • Aktan, C. C., 2000, Liberal Demokrasi Üzerine Özlü Sözler. Yeni Global Gerçekler, İstanbul, TÜGİAD Yayınları.
  • Akyurt, İ.Z., 2011, Ülke Derecelendirme Sisteminin Markov Zinciri İle Analizi. DergiPark, 69.
  • Alp, S., 2007, Türkiye’de Eğitim Sürecinin Markov Geçiş Modeli, 8. Türkiye Ekonometri Ve İstatistik Kongresi, 24-25 Mayıs, İnönü Üniversitesi, Malatya
  • Alp, S., Çetin, N.G., 2016, Cep Telefonu Marka Tercihlerinin Markov Zincirleri İle Analizi. Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(3), 126-138.
  • Alp, S., Öz, E., 2009, Markov Zinciri Yöntemi İle Taşınabilir Bilgisayar Tercihlerinin Analizi. Akademik İncelemeler, 4(2), 37-54.
  • Arıtan, T., Akyüz, A.M., 2015, Tüketicilerin Otomobil Markalarına Yönelik Marka Sadakatleri ve Tercihleri Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 11(26), 195-220.
  • Bairagi, A., Kakaty S.C.H., 2015, Analysis Of Stock Market Pricebehaviour: A Markovchainapproach, International Journal Of Recentscientificresearch, 6 (10): 7061-7066.
  • Bayır A., Özdemir Ş., Gülseçen S., 2016, Türkiye’deki Seçmen Eğilimlerinin C4.5 Karar Ağacı Algoritması İle Belirlenmesi, Yönetim Bilişim Sistemleri Dergisi, 3(1).
  • Betancourt, L., 1999, Using Markov Chains to Estimate Losses from a Portfolio of Mortgages. Review of Quantitative Finance and Accounting, 12(3), 303-318.
  • Bhang K.J., Sarker T., Lee J-D., 2018, Prediction Of Urban Land Cover Change Using Multilayer Perceptron And Markov Chain Analysis, Journal Of The Korean Society Of Surveying, Geodesy, Photogrammetry And Cartography Vol. 36, No. 2, 85-94.
  • Büyüktatlı F., İşbilir S., Çetin E., 2013, Markov Analizi İle Yıllık Ödeneklere Bağlı Bir Tahmin Uygulaması, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi.
  • Canöz, K., 2010, Seçmen Tercihinde Aday İmajının Rolü: 29 Mart 2009 Yerel Seçimleri Öncesinde Konya Seçmeni Üzerine Bir Araştırma, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 6(2): 95-114.
  • Cestana A., Pastore E., Alfieri A., Matta A., 2019, Reducing Resupply Time With Additive Manufacturing In Spare Part Supply Chain, Ifac Papersonline 52-13, 577-582.
  • Cinemre, N., 2003, Yöneylem Araştırması, İkinci Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Çetin, N.G., Alp, S., 2016, Cep Telefonu Marka Tercihlerinin Markov Zincirleri ile Analizi. Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 9(3), 126-138.
  • Damlapınar, Z., Balcı, Ş. (2005), Seçmenin Zihnindeki Aday İmajını Belirleyen Etkenler: 28 Mart 2004 Yerel Seçimleri Alan Araştırması, Selçuk İletişim Dergisi, 4(1), 58‐79.
  • Damlapınar, Z., Balcı, Ş., 2013, Seçmenin Zihnindeki Aday İmajını Belirleyen Etkenler: 28 Mart 2004 Yerel Seçimleri Alan Araştırması. Selçuk İletişim, 4 (1), 58-79.
  • Divanoğlu, S.U., 2008, Seçim Kampanyalarında Siyasal Pazarlama Karması Elemanlarının Yeri ve Önemi. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(2), 103.
  • Farg, M.H.M., Khalil, F.M.H., 2014, Statistical Analysis Of Academic Level Of Student In Quantitative Methods Courses By Using Chi-Square Test And Markov Chains-Case Study Of Faculty Of Sciences And Humanities (Thadiq)-Shaqra University-Ksa. Transition, 20(2), 1.
  • Fingleton, B., 1997, Specification and Testing of Markov Chain Models: An Application to Convergence in the European Union. Oxford Bulletin of Economics and Statistics, 59(3), 385-403.
  • Gagne, L., 2015, Modeling The Progress And Retention Of İnternational Students Using Markov Chains. Honors Research Projects 3, University Of Akron, Akron, Oh.
  • Grimshaw, S. D., Alexander, W.P., 2011, Markov Chain Models For Delinquency: Transition Matrix Estimation And Forecasting. Applied Stochastic Models İn Business And Industry, 27(3), 267-279.
  • Grönroos, C., 1994, From Marketing Mix to Relationship Marketing: Towards a Paradigm Shift in Marketing. Management Decision, 32, 4-20.
  • Hu X., Huang Q, Shu K., 2018, Precipitation Prediction In The Liusha River Basin Based On Markov Chain, Journal Of Water Resources Research, 2018, 7(4), 398-403. İlarslan, K., 2014, Hisse Senedi Fiyat Hareketlerinin Tahmin Edilmesinde Markov Zincirlerinin Kullanılması: İMKB 10 Bankacılık Endeksi İşletmeleri Üzerine Ampirik Bir Çalışma. Journal of Yasar University, 35(9).Kıral, E. (2018), Avrupa Birliği Ülkelerinin Boşanma Oranı Analizi: Uluslararası Ekonomi ve Yenilik Dergisi, 4 (1), 19-38.
  • Kıral E., Mavruk C., Kıral G., 2018, Ekonometri Öğrencilerinin Sayısal Derslerdeki Akademik Performansı: Markov Modeli İle Bir Hesaplama. UİİİD-IJEAS, 2018 (18. EYİ Özel Sayısı):617-632 ISSN 1307-9832.
  • Kıral, E., 2018, Markov Analizi İle Cep Telefonu Operatör Tercihlerinin Belirlenmesi: Adana İli Üzerine Bir Uygulama. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27(1), 35-47.
  • Kıral, E., 2018, Avrupa Birliği Ülkelerinin Boşanma Oranı Analizi. Uluslararası Ekonomi ve Yenilik Dergisi, 4 (1), 19-38.
  • Li, L., Wang D., Zhou T., Tang T., 2011, Reliability Prediction and Markov Analysis of Braking System based on Relex 2009, 2011 China located International Conference on Information Systems for Crisis Response and Management.
  • Öz, E., Erpolat, S., 2010, Çok değişkenli Markov zinciri modeli ve bir uygulama. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 29(2), 577-590.
  • Öztemiz, H.H., İplikçi H.G., 2017, Markov Zincirleri İle Akıllı Telefon Marka Tercihinin Belirlenmesi: Üniversite 1. Sınıf Öğrencileri Üzerinde Örnek Uygulama. Global Business Research Congress (Gbrc - 2017), Vol.3, P. 674-684.
  • Öztürk, A., 2004, Yöneylem Araştırması, Genişletilmiş 9. Baskı, Bursa: Ekin Kitabevi Yayınları.
  • Paksoy, S., 2017, Hibrit Markov Zinciri Süreci İle Altın Getirisinin Öngörülmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 29-49.
  • Rouhi A.H., 2019, Applyıng Markov-Based Forecastıng In Enrolment Plannıng, 19th Seaaır Conference “Outstanding Paper” Citation, Jırsea Issue: Vol. 17 No. 2,.
  • Serfozo, R., 2009, Basics Of Applied Stochastic Processes, (1st Edition). Berlin Heidelberg: Springer Verlag.
  • Sezen, S., 1994, Seçim ve Demokrasi, Birinci Basım, Gündoğan yayınları. ISBN: 975-520-082-7.
  • Sitembölükbaşı Ş., 2001, Parti Seçmenlerinin Siyasal Yönelimlerine Etki Eden Sosyo-Ekonomik Faktörler, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Sitembölükbaşı, Ş., 2004, Isparta’da Seçmenlerı̇n Partı̇ Tercı̇h Nedenlerı̇ Üzerı̇ne Bı̇r Araştirma: 1995, 1999 ve 2002 Genel Seçı̇mlerı̇nin Karşılaştırması. Akdeniz İ .. İ B .F. Dergisi, (8), 156–176.
  • Şentürk, S., Alp, S., 2016, Mobil Operatör Ve Internet Servis Sağlayıcı Tercihlerinin Markov Zinciri Yöntemi İle Analizi. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, (13), 133-151.
  • Thwe P., Win E.K., Wa H.P.M., 2019, A Markov Chain Approach On Daily Rainfall Occurrence, International Journal Of Trend İn Scientific Research And Development (Ijtsrd) Volume 3 Issue 6, October 2019 Available Online: Www.İjtsrd.Com E-Issn: 2456 – 6470.
  • Urrutia J.D., Antonil F.E., 2019, A Markov Chain Grey Model: A Forecasting Of The Philippines Electric Energy Demand, Aıp Conference Proceedings 2192, 090013.
  • Zakaria N.N., Othman M., Sokkalingam R., Daud H., Abdullah L., Abdul K.E., 2018, Markov Chain Model Development For Forecasting Air Pollution Index Of Miri, Sarawak, Sustainability 2019, 11, 5190.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selim Gündüz 0000-0001-5289-6089

Sevim Gülin Demirbay 0000-0003-3878-0332

Yayımlanma Tarihi 20 Nisan 2020
Gönderilme Tarihi 8 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 29 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gündüz, S., & Demirbay, S. G. (2020). MARKOV ZİNCİRLERİ KULLANILARAK SEÇMEN TERCİHLERİNİN TAHMİN EDİLMESİ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29(1), 270-281. https://doi.org/10.35379/cusosbil.671862