Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME ALGILARI İLE MATEMATİK BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 30 Sayı: 2, 154 - 165, 31.10.2021
https://doi.org/10.35379/cusosbil.906891

Öz

Bu araştırma, ortaokul öğrencilerinin problem çözme algıları ile matematik başarıları arasındaki ilişkinin ortaya çıkarılması amacı ile yapılmıştır. Araştırma ilişkisel tarama ve nedensel karşılaştırma modeline göre tasarlanmıştır Araştırmanın örneklemini, Adıyaman ili merkez ilçede iki devlet okulunda altıncı, yedinci ve sekizinci sınıflara devam eden toplam 430 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak sırası ile Öğrenci Bilgi Formu ve Çocuklar İçin Problem Çözme Envanteri kullanılmıştır. Veriler nicel yöntemler kullanılarak analiz edilmiş olup betimsel istatistik, bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans (ANOVA) analizi, Pearson çarpım moment korelasyon analizi ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada öğrencilerin, problem çözme algılarının düzeylerinin orta düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, problem çözme algıları ile matematik başarıları arasında pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akkaya, K. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin özkavramları ile algılanan problem çözme düzeyleri arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Alcı, B. (2011). Relation between secondary school science and mathematics education students’ problem solving skills and their undergraduate graduation points. e-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 1227-1232.
  • Alcı, B., Erden, M. ve Baykal, A. (2008). Üniversite öğrencilerinin matematik başarıları ile algıladıkları problem çözme becerileri, özyeterlik algıları, bilişüstü özdüzenleme stratejileri ve ÖSS sayısal puanları arasındaki açıklayıcı ve yordayıcı ilişkiler örüntüsü. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 25(2), 53-68.
  • Atasayar, M. ve Güler, N. (2012). A study of the relationship between problem solving skills level and the loneliness level of the elementary and high school students. International Journal of Educational Researchers, 3(2), 10-16.
  • Bakioğlu, B., Küçükaydın, M. ve Karamustafaoğlu, O . (2015). Öğretmen adaylarının bilişötesi farkındalık düzeyi, problem çözme becerileri ve teknoloji tutumlarının incelenmesi . Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 5(1), 22-33 . https://dergipark.org.tr/en/pub/trkefd/issue/21481/230213.
  • Balcı, H. ve Kolburan, Ş. (2020). Ortaokul 6. 7. 8. sınıf öğrencilerinin bağlanma stilleri ile algılanan problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Aydın İnsan ve Toplum Dergisi, 6 (1) , 77-94.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action a social cognitive theory. New Jersey: Prentice Hall, Inc. Englewood Cliff.
  • Berkant, H. G. ve Eren, İ. (2013). Investigating problem solving skills of students of primary school math teaching department in terms of some variables. International Journal of Social Science, 6(3), 1021-1041. doi: http://dx.doi.org/10.9761/JASSS777
  • Biber, A. Ç. ve Kutluca, A. Y. (2013). Farklı öğretim kademelerindeki öğrencilerin problem çözme becerisi algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 276-288.
  • Blum, W. & Niss, M. (1991). Applied mathematical problem solving, modelling, applications, and links to other subjects state, trends and issues in mathematics instruction. Educational Studies in Mathematics, 22(1), 37-68.
  • Cohen, L. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. New york: Academic Press.
  • Erdem, A. R. ve Genç, G. (2014). Lise öğrencilerinin problem çözme becerilerine ilişkin görüşleri. Turkish Journal of Educational Studies, 1(2), 1-21.
  • Fan, L. H., & Zhu, Y. (2000). Problem solving in Singapore secondary mathematics textbooks. The Mathematics Educator, 5 (1), 117-141.
  • Fülöp E. (2015). Teaching problem-solving strategies in mathematics. LUMAT, 3(1), 37– 54.
  • Heppner P. P., Witty T. E. ve Dixon W. A. (2004). Problem-solving appraisal and human adjustment: A review of 20 years of research using the problem solving ınventory. The Counseling Psycologist, 32, 344-428.
  • Heppner, P. P. & Petersen, C. H. (1982). The development and implications of a personal problem-solving inventory. Journal of Counseling Psychology, 29, 66-75.
  • Jonassen, J. (2000). Toward a design theory of problem solving. Educational Technology Research and Development, 48(4), 63–85.
  • Kaplan, A., Duran M. ve Baş, G. (2016). Ortaokul öğrencilerinin matematiksel üstbiliş farkındalıkları ile problem çözme beceri algıları arasındaki ilişkinin yapısal eşitlik modeliyle incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 01-16. DOI: 10.17679/iuefd.17119785
  • Karabulut, E.O. ve Kuru, E. (2009). Ahi Evran Üniversitesi beden eğitimi öğretmenliği bölümü öğrencilerinin problem çözme becerileri ile kişilik özelliklerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 119-127.
  • Karakelle, S. (2012). Üst bilişsel farkındalık, zekâ, problem çözme algısı ve düşünme ihtiyacı arasındakı bağlantılar, Eğitim ve Bilim, 37(164), 237-251.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Yayıncılık.
  • Koç, C. (2014). İlköğretim öğrencilerinin problem çözme becerilerine yönelik algıları ve öğrenme sürecinde yardım istemeleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(2), 659-678. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/22599/241428
  • Korkut, F. (2002). Lise öğrencilerinin problem çözme becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 177-184.
  • Kozikoğlu, İ. (2019). Investigating critical thinking in prospective teachers: metacognitive skills, problem solving skills and academic self-efficacy. Journal of Social Studies Education Research, 10(2), 111-130. https://www.learntechlib.org/p/216567/.
  • Larson, L.M., Allen, S.J., Imao,R .A. K., & Pierse, W. C. (1993). Self‐perceived effective and ıneffective problem solvers' differential views of their partners' problem‐solving styles. Journal of counseling & Development, 71(5), 528-538. https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.1993.tb02236.x
  • Lesh, R.A., & Zawojewski, J. (2007). Problem solving and modeling. In F. Lester (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning: A Project of the national council of teachers of mathematics. Charlotte, NC: Information Age Publishing.
  • Olkun, S. ve Toluk Uçar, Z. (2003). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Ankara:Anı Yayıncılık.
  • Özçakır Sümen, Ö. ve Çalışır, H. (2016). The relationships between preservice teachers’ mathematical literacy self efficacy beliefs, metacognitive awareness and problem solving skills. Participatory Educational Research, 2, 11-19. DOI: 10.17275/per.16.spi.2.2
  • Özdemir, B. (2019). Ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerilerinde otomatik düşüncelerinin ve karar verme stillerinin rolü. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özenç, M. ve Çarkıt, C. (2021). The relationship between functional literacy and problem-solving skills: A study on 4th-grade students . Participatory Educational Research, 8(3), 372-384. DOI: 10.17275/per.21.71.8.3
  • Patton, M. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Schoenfeld, A. H. (1992). Learning to think mathematically: Problem solving, metacognition, and sense-making in mathematics. (Ed. D.A. Grouws). Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning: A Project of The National Council of Teachers of Mathematics. (pp.334-370). Newyork: Macmillan.
  • Schunk, D. H. (2012). Learning theories: An educational perspective (Sixth Edition). Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice Hall.
  • Şahin, Ç. (2004). Problem çözme becerisinin temel felsefesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 160-171.
  • Taylan, S. (1990). Heppner'in problem çözme enventerinin uyarlama, güvenilirlik ve geçerlilik çalışmaları. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tezel, Ö. ve Tezgören, I. (2019). Sekizinci sınıf öğrencilerinin bilimsel okuryazarlık düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) Eğitim Dergisi (ESTUDAM Journal of Education), 4(2), 68-84.
  • Üstündağ Gökmen, S. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının düşünme stilleri, problem çözme algıları, yaratıcı düşünmeleri ve eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Yıldırım, A., Hacıhasanoğlu, R., Karakurt, P. ve Türkleş, S. (2011). Lise öğrencilerinin problem çözme becerileri ve etkileyen faktörler. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8 (1), 905- 921.

INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN PROBLEM-SOLVING PERCEPTIONS AND MATHEMATICS ACHIEVEMENT OF THE SECONDARY SCHOOL STUDENTS

Yıl 2021, Cilt: 30 Sayı: 2, 154 - 165, 31.10.2021
https://doi.org/10.35379/cusosbil.906891

Öz

This study was conducted to reveal the relationship between secondary school students' problem solving perceptions and their mathematics achievement. The research was designed according to the correlational survey and causal comparison model. The sample of the study consists of 430 secondary school students attending sixth, seventh and eighth grades in two state schools in the central district of Adıyaman. In the research, Student Information Form and Problem Solving Inventory for Children were used as data collection tools, respectively. The data were analyzed using quantitative methods and descriptive statistics, independent groups t test, one-way variance (ANOVA) analysis, pearson product moment correlation analysis and multiple linear regression analysis were used. In the study, it was concluded that the problem solving perception levels of the students were at a moderate level. In addition, it was concluded that there is a positive and significant relationship between problem solving perceptions and mathematics achievement.

Kaynakça

  • Akkaya, K. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin özkavramları ile algılanan problem çözme düzeyleri arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Alcı, B. (2011). Relation between secondary school science and mathematics education students’ problem solving skills and their undergraduate graduation points. e-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 1227-1232.
  • Alcı, B., Erden, M. ve Baykal, A. (2008). Üniversite öğrencilerinin matematik başarıları ile algıladıkları problem çözme becerileri, özyeterlik algıları, bilişüstü özdüzenleme stratejileri ve ÖSS sayısal puanları arasındaki açıklayıcı ve yordayıcı ilişkiler örüntüsü. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 25(2), 53-68.
  • Atasayar, M. ve Güler, N. (2012). A study of the relationship between problem solving skills level and the loneliness level of the elementary and high school students. International Journal of Educational Researchers, 3(2), 10-16.
  • Bakioğlu, B., Küçükaydın, M. ve Karamustafaoğlu, O . (2015). Öğretmen adaylarının bilişötesi farkındalık düzeyi, problem çözme becerileri ve teknoloji tutumlarının incelenmesi . Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 5(1), 22-33 . https://dergipark.org.tr/en/pub/trkefd/issue/21481/230213.
  • Balcı, H. ve Kolburan, Ş. (2020). Ortaokul 6. 7. 8. sınıf öğrencilerinin bağlanma stilleri ile algılanan problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Aydın İnsan ve Toplum Dergisi, 6 (1) , 77-94.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action a social cognitive theory. New Jersey: Prentice Hall, Inc. Englewood Cliff.
  • Berkant, H. G. ve Eren, İ. (2013). Investigating problem solving skills of students of primary school math teaching department in terms of some variables. International Journal of Social Science, 6(3), 1021-1041. doi: http://dx.doi.org/10.9761/JASSS777
  • Biber, A. Ç. ve Kutluca, A. Y. (2013). Farklı öğretim kademelerindeki öğrencilerin problem çözme becerisi algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 276-288.
  • Blum, W. & Niss, M. (1991). Applied mathematical problem solving, modelling, applications, and links to other subjects state, trends and issues in mathematics instruction. Educational Studies in Mathematics, 22(1), 37-68.
  • Cohen, L. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. New york: Academic Press.
  • Erdem, A. R. ve Genç, G. (2014). Lise öğrencilerinin problem çözme becerilerine ilişkin görüşleri. Turkish Journal of Educational Studies, 1(2), 1-21.
  • Fan, L. H., & Zhu, Y. (2000). Problem solving in Singapore secondary mathematics textbooks. The Mathematics Educator, 5 (1), 117-141.
  • Fülöp E. (2015). Teaching problem-solving strategies in mathematics. LUMAT, 3(1), 37– 54.
  • Heppner P. P., Witty T. E. ve Dixon W. A. (2004). Problem-solving appraisal and human adjustment: A review of 20 years of research using the problem solving ınventory. The Counseling Psycologist, 32, 344-428.
  • Heppner, P. P. & Petersen, C. H. (1982). The development and implications of a personal problem-solving inventory. Journal of Counseling Psychology, 29, 66-75.
  • Jonassen, J. (2000). Toward a design theory of problem solving. Educational Technology Research and Development, 48(4), 63–85.
  • Kaplan, A., Duran M. ve Baş, G. (2016). Ortaokul öğrencilerinin matematiksel üstbiliş farkındalıkları ile problem çözme beceri algıları arasındaki ilişkinin yapısal eşitlik modeliyle incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 01-16. DOI: 10.17679/iuefd.17119785
  • Karabulut, E.O. ve Kuru, E. (2009). Ahi Evran Üniversitesi beden eğitimi öğretmenliği bölümü öğrencilerinin problem çözme becerileri ile kişilik özelliklerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 119-127.
  • Karakelle, S. (2012). Üst bilişsel farkındalık, zekâ, problem çözme algısı ve düşünme ihtiyacı arasındakı bağlantılar, Eğitim ve Bilim, 37(164), 237-251.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Yayıncılık.
  • Koç, C. (2014). İlköğretim öğrencilerinin problem çözme becerilerine yönelik algıları ve öğrenme sürecinde yardım istemeleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(2), 659-678. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/22599/241428
  • Korkut, F. (2002). Lise öğrencilerinin problem çözme becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 177-184.
  • Kozikoğlu, İ. (2019). Investigating critical thinking in prospective teachers: metacognitive skills, problem solving skills and academic self-efficacy. Journal of Social Studies Education Research, 10(2), 111-130. https://www.learntechlib.org/p/216567/.
  • Larson, L.M., Allen, S.J., Imao,R .A. K., & Pierse, W. C. (1993). Self‐perceived effective and ıneffective problem solvers' differential views of their partners' problem‐solving styles. Journal of counseling & Development, 71(5), 528-538. https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.1993.tb02236.x
  • Lesh, R.A., & Zawojewski, J. (2007). Problem solving and modeling. In F. Lester (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning: A Project of the national council of teachers of mathematics. Charlotte, NC: Information Age Publishing.
  • Olkun, S. ve Toluk Uçar, Z. (2003). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Ankara:Anı Yayıncılık.
  • Özçakır Sümen, Ö. ve Çalışır, H. (2016). The relationships between preservice teachers’ mathematical literacy self efficacy beliefs, metacognitive awareness and problem solving skills. Participatory Educational Research, 2, 11-19. DOI: 10.17275/per.16.spi.2.2
  • Özdemir, B. (2019). Ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerilerinde otomatik düşüncelerinin ve karar verme stillerinin rolü. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özenç, M. ve Çarkıt, C. (2021). The relationship between functional literacy and problem-solving skills: A study on 4th-grade students . Participatory Educational Research, 8(3), 372-384. DOI: 10.17275/per.21.71.8.3
  • Patton, M. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Schoenfeld, A. H. (1992). Learning to think mathematically: Problem solving, metacognition, and sense-making in mathematics. (Ed. D.A. Grouws). Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning: A Project of The National Council of Teachers of Mathematics. (pp.334-370). Newyork: Macmillan.
  • Schunk, D. H. (2012). Learning theories: An educational perspective (Sixth Edition). Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice Hall.
  • Şahin, Ç. (2004). Problem çözme becerisinin temel felsefesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 160-171.
  • Taylan, S. (1990). Heppner'in problem çözme enventerinin uyarlama, güvenilirlik ve geçerlilik çalışmaları. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tezel, Ö. ve Tezgören, I. (2019). Sekizinci sınıf öğrencilerinin bilimsel okuryazarlık düzeyleri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) Eğitim Dergisi (ESTUDAM Journal of Education), 4(2), 68-84.
  • Üstündağ Gökmen, S. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının düşünme stilleri, problem çözme algıları, yaratıcı düşünmeleri ve eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişki. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Yıldırım, A., Hacıhasanoğlu, R., Karakurt, P. ve Türkleş, S. (2011). Lise öğrencilerinin problem çözme becerileri ve etkileyen faktörler. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8 (1), 905- 921.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Buse Or 0000-0001-5986-5584

Ayten Pınar Bal 0000-0003-1695-9876

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2021
Gönderilme Tarihi 31 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 30 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Or, M. B., & Bal, A. P. (2021). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME ALGILARI İLE MATEMATİK BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30(2), 154-165. https://doi.org/10.35379/cusosbil.906891