Individuals, whether for themselves or their relatives, want to entrust themselves or their relatives to reliable physicians when their health deteriorates. However, the most challenging process for patients and their relatives begins here. Because, when it comes to health, it is very difficult to find and choose a reliable doctor whom they have never experienced before. At this stage, the doctor's professional experience, age, academic title, hospital, etc. criteria influence patients' choices and they vary from patient to patient. Especially today, with the developing technology, patients and their relatives can access information quickly and easily, and this situation further expands the criteria range of patients in choosing a physician. In addition, when evaluated in terms of competition in the health sector, physician selection criteria are as important for physicians and hospital organisations as they are for patients because knowing the criteria that patients attach importance to in the selection of physicians is of great importance for physicians and hospital administrations within the scope of health service marketing. In this context, the aim of the study is to determine the criteria that patients attach importance to in the process of choosing a physician they have not experienced before, to analyze whether the preferences of the patients have changed according to the demographic structures of the patients with the data obtained from the survey results, and to contribute to hospital managements and physicians in terms of health service marketing.
Bireyler ister kendilerinin isterse yakınlarının olsun sağlığı bozulduğunda kendilerini veya yakınlarını güvenilir hekimlere emanet etmek isterler. Ancak hasta ve hasta yakınları için en zorlu süreç burada başlamaktadır. Çünkü, söz konusu sağlık olduğu için daha önce hiç tecrübe etmedikleri güvenilir bir hekim bulmak ve seçmek oldukça güçtür. Bu aşamada hekimin mesleki tecrübesi, yaşı, akademik unvanı, çalıştığı hastane vb. kriterler hastaların seçimlerini etkilemekte ve bunlar hastadan hastaya değişiklik göstermektedir. Özellikle günümüzde gelişen teknoloji ile birlikte hasta ve hasta yakınları bilgiye hızlı ve kolay ulaşabilmekte; bu durum, hastaların hekim seçmedeki kriter yelpazesini daha da genişletmektedir. Bunun yanında, sağlık sektöründeki rekabet açısından değerlendirildiğinde hekim seçme kriterleri hastalar kadar, hekimler ve hastane işletmeleri için de önem arz etmektedir. Çünkü, hastaların, hekim seçme aşamasında önem verdikleri kriterlerin bilinmesi, sağlık hizmet pazarlaması kapsamında hekimler ve hastane yönetimleri için büyük önem arz etmektedir. Bu bağlamda, çalışmanın amacı, hastaların, daha önce tecrübe etmedikleri bir hekimi tercih etme sürecinde önem verdikleri kriterleri belirlemek, yapılan anket sonuçlarından elde edilen veriler ile hastaların demografik yapılarına göre tercihlerinin değişip değişmediğini analiz etmek ve hastane yönetimleri ile hekimlere sağlık hizmet pazarlaması açısından katkı sunmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Nisan 2023 |
Gönderilme Tarihi | 22 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 32 Sayı: 1 |