Bu çalışmanın temel amacı ihracatçı firmaların Covid-19 salgını sonrası dış pazar stratejilerinde etkili olabilecek faktörleri belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda üç aşamalı bir analiz yapılmıştır. Analizin birinci aşamasında Akdeniz İhracatçı Birlikleri’ne bağlı sekiz birliğe ait üye firmaların genel ihracat performanslarının değerlendirilmesi için ürün grupları bazında ürün/ülke yoğunlukları 2009-2020 dönemine ait 71 ürün grubu için hesaplanmıştır. Analizin ikinci aşamasında, ürün grupları bazında ihracatı etkileyen faktörler olduğu literatürde genel kabul gören değişkenler ile ( ihracat yapılan ülkenin milli geliri, Türkiye’nin milli geliri, reel döviz kuru ve ülkeler arası uzaklık) panel ekonometrik analiz yapılmıştır. Analizin üçüncü aşamasında ise, birinci ve ikinci aşamada elde edilen sonuçlar göz önünde bulundurularak politika önerilerinde bulunulmuştur. Analiz sonuçları değerlendirildiğinde 15 ürün grubunda ülke
çeşitlendirmesinin azaldığı gözlemlenirken 56 ürün grubunda ise ülke çeşitlendirmesinin arttığı tespit edilmiştir. Ülke çeşitlendirmesinin arttığı ürün gruplarında literatürde genel kabul gören değişkenlerin anlamlı etkisinin, ülke çeşitlendirmesinin az olduğu ürün gruplarına göre daha fazla olduğu tespit edilmiştir.
TARSUS ÜNİVERSİTESİ BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROJELERİ KOORDİNATÖRLÜĞÜ
UBF.20.001
The main purpose of this study is to determine the factors that can be effective in the foreign market strategies of exporting firms after the Covid-19 pandemic. For this purpose, a three-stage analysis was conducted. In the first stage of the analysis, in order to evaluate the overall export performance of the eight union member companies affiliated to the Mediterranean Exporters' Association, product/country intensities on the basis of product groups were calculated for 71 product groups for the period 2009-2020. In the second stage of the analysis, panel econometric analysis was conducted with the variables (national income of export partner country, national income of Turkey, real exchange rate and distance between countries) generally accepted in the literature as the factors affecting exports on the basis of product groups. In the third stage of the analysis, policy recommendations were made considering the results obtained in the first and second stages. When the results of the analysis were evaluated, it was determined that country diversification decreased in 15 product groups, while country diversification increased in 56 product groups. It was determined that the significant effect of the variables generally accepted in the literature in product groups with increased country diversification is greater than in product groups with less country diversification
UBF.20.001
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | UBF.20.001 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Nisan 2023 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 32 Sayı: 1 |