Günümüzde yaşanan tedarik zincir ve operasyon yönetimi ile ilgili problemler hem üretici hem de tüketiciler için olumsuz etkiler oluşturmaktadır. Tedarik zincirinin en önemli parçalarından biri de lojistiktir. Ülkemizde ihtisaslı bölge sınıflandırılması için kullanılan TR düzey kodlu bölgelerin sahip olduğu lojistik altyapı ve üstyapılar bölgenin dış ve iç ticaretini olumlu yönder etkilemektedir. Bu çalışmada çok kriterli karar verme (ÇKKV) teknikleri ile, beş TR düzey bölgesinin performansı değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bütünleşik olarak iki aşamada gerçekleştirilen uygulamada, TR düzey bölgelerinin lojistik altyapı ve üstyapı verilerinin oransal verileri objektif bir ağırlıklandırma yapılmak için kullanılan Entropi ve CRITIC yöntemleri kullanılmıştır. İkinci aşamada ise hesaplanan önem ağırlıkları yardımıyla VIKOR ve TOPSIS yöntemi kullanılarak söz konusu TR düzey bölgelerinin performanslarına göre sıralanması sağlanmıştır. CRITIC yöntemi için K11’nin (Demiryolu km/kişi) en yüksek ve K14’nün (Havalimanı adet/kişi) en düşük ağırlığa sahip olduğu belirlenmiştir. ENTROPİ yöntemi için ise, K6’nın (Otoyol Ağı km/kişi) en yüksek ve K10’nun (Demiryolu km/km2) en düşük ağırlığa sahip olduğu görülmüştür. TR düzey bölgelerinin performans tüm çok kriterli karar verme yöntemi değerlendirmesine göre, TR42 ve TR31 ilk sıralarda yer aldığı belirlenmiştir.
Problems related to supply chain and operation management experienced today have negative effects for both producers and consumers. One of the most important parts of the supply chain is logistics. The logistics infrastructure and superstructures of the TR level coded regions used for the classification of specialized regions in our country positively affect the foreign and domestic trade of the region. In this study, it is aimed to evaluate the performance of five TR level regions with multi-criteria decision making (MCDM) techniques. Entropy and CRITIC methods, which are used to make an objective weighting of the proportional data of the logistics infrastructure and superstructure data of the TR level regions, were used in the application, which was carried out in two integrated stages. In the second stage, with the help of the calculated importance weights, VIKOR and TOPSIS methods were used to rank the TR level regions according to their performance. For the CRITIC method, it was determined that K11 (Railway km/person) had the highest weight and K14 (Airport number/person) had the lowest weight. For the ENTROPY method, it was seen that K6 (Highway Network km/person) had the highest weight and K10 (Railway km/km2) had the lowest weight. TR42 and TR31 were determined to be in the first place according to the performance evaluation of all multi-criteria decision making method of TR level regions.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 3 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 8 |
Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.