Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yapay Zekâ Destekli Sohbet Robotları ile Tatil Rotası Belirleme: Karşılaştırmalı Bir Analiz

Yıl 2024, Sayı: 12, 1 - 15, 30.06.2024
https://doi.org/10.58455/cutsad.1470842

Öz

Bu çalışmada, Konya ilinde yaşayan, kültür ve inanç turizmine ilgi duyan, aynı zamanda doğal güzellikleri keşfetmek isteyen ziyaretçilerin ideal üç günlük tatil rotalarını belirlemek amacıyla beş farklı yapay zekâ destekli sohbet robotu (Google AI Chatbot, ChatGPT, Monica, Bing Chat, Youchat) karşılaştırmalı olarak analiz edilmiştir. Her bir sohbet robotu, Konya dışındaki seyahat alternatiflerini de değerlendirerek ve kısıtlı bir bütçe göz önünde bulundurarak önerilerde bulunmuştur. Elde edilen sonuçlar, sohbet robotlarının tatil planlama yeteneklerini ve kullanıcı ihtiyaçlarına ne derece uyum sağladıklarını ortaya koymuştur. Çalışma belirli bir “bölge”, “bütçe” ve “zaman” kısıtı içerisinde turistlere kişisel seyahat rotası çizmeye odaklanması bakımından önem arz etmektedir. Çalışmada, yapay zekâ destekli sohbet robotlarının sunduğu tatil rotaları kullanıcı deneyimi ve maliyet etkinliği açısından incelenmiş ve tablo halinde sunulmuştur. Sonuç olarak, farklı yapay zekâ destekli sohbet robotlarının tatil destinasyonu önerileri karşılaştırılmış ve her birinin güçlü yönleri ile sınırlılıkları tartışılmıştır. Bu çalışma, yapay zekâ destekli sohbet robotlarının turizm sektöründeki potansiyeli ve kullanıcı odaklı hizmet geliştirmedeki rolüne vurgu yapmaktadır.

Kaynakça

  • Akgün, A. (2023). Otel faaliyetleri için yapay zekâ destekli uygulamalar. Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi, 3:1-21.
  • Akpur, A. (2023). Seyahat danışmanı olarak Chatgpt'nin yeteneklerini keşfetmek: Turizm pazarlamasında üretken yapay zekâ üzerine bir araştırma. International Journal of Contemporary Tourism Research, 7(2), 93-105. http://doi.org/10.30625/ijctr.1325428
  • Alotaibi, R., Ali, A., Alharthi, H., & Almehamdi, R. (2020). AI chatbot for tourist recommendations: a case study in the city of Jeddah, Saudi Arabia. IJIM ‒ Vol. 14, No. 19, https://doi.org/10.3991/ijim.v14i19.17201
  • Bhushan, S. (2021). The impact of artificial intelligence and machine learning on the global economy and its ımplications for the hospitality sector in India. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 13(2): 252-259. DOI 10.1108/WHATT-09-2020-0116
  • Bilge, A. C. (2023). Bir yapay zekâ destekli dil modeli olan ChatGPT’nin turizm sektöründe potansiyel ve hayata geçen uygulamaları. Journal of Recreation and Tourism Research, 10(3), 139-155. DOI:10.5281/zenodo.8393590
  • Calvaresi, D., Ibrahim, A., Calbimonte, J. P., Schegg, R., Fragniere, E. & Schumacher, M. (2021). The evolution of chatbots in tourism: A systematic literature review, In W.Wörnd, C. Koo; J.L. Stienmetz (Eds) Information and Communication Technologies in Tourism (ss. 3-16). Springer: Switzerland.
  • Carvalho, I., & Ivanov, S. (2024). ChatGPT for tourism: applications, benefits and risks. Tourism Review, 79(2), 290-303. DOI 10.1108/TR-02-2023-0088
  • ChatGPT 3.5, https://chat.openai.com/ adresinden 03.05.2024 tarihinde erişildi.
  • Chatterjee, J., & Dethlefs, N. (2023). This new conversational AI model can be your friend, philosopher, and guide... and even your worst enemy. Patterns, 4(1). https://doi.org/10.1016/j.patter.2022.100676
  • Çiçekdağı, H. İ., & İraz, R. (2020). Bilgi teknolojileri kullanımının afet yönetim performansına etkisi: afet yönetimi karar destek sistemi kullanıcı araştırması. Journal of International Social Research, 13(73).
  • Copilot, https://www.bing.com/chat adresinden 03.05.2024 tarihinde erişildi.
  • Dwivedi, Y. K., Pandey, N., Currie, W., & Micu, A. (2024). Leveraging ChatGPT and other generative artificial intelligence (AI)-based applications in the hospitality and tourism industry: practices, challenges and research agenda. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 36(1), 1-12. DOI 10.1108/IJCHM-05-2023-0686
  • Ercan, F. (2020). Turizm pazarlamasında yapay zekâ teknolojilerinin kullanımı ve uygulama örnekleri. AHBVÜ Turizm Fakültesi Dergisi, 23 (2), 394-410. DOI: 10.34189/tfd.23.02.009
  • Erul, E., & Işın, A. (2023). ChatGPT ile sohbetler: Turizmde chatgpt’nin önemi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 11(1), 780-793. DOI: 10.21325/jotags.2023.1217
  • Gemini, https://gemini.google.com/?hl=en-GB adresinden 03.05.2024 tarihinde erişildi.
  • Genç, N (2023). Rekreasyon tutkunları için ChatGPT: Gelecekte ne bekleniyor? Sportive, 6(2), 67-83. Doi: 10.53025/sportive.1309495
  • George, A. S., & George, A. H. (2023). A review of ChatGPT AI's impact on several business sectors. Partners Universal International Innovation Journal, 1(1), 9-23. https://doi.org/10.5281/zenodo.7644359
  • Güvenol, B., Sarıbaş, S. K., & Güler, M. E. (2023). İzmir mutfağının yapay zekâ tabanlı sohbet robotları ile incelenmesi. Journal of Travel and Tourism Research, 23(23), 126-144.
  • Her Şey Bir Arada Yapay Zeka Asistanı, https://monica.im/ adresinden 03.05.2024 tarihinde erişildi.
  • İşeri, İ., Aydın, Ö. & Tutuk, K. (2021). Müşteri hizmetleri yönetiminde yapay zekâ temelli chatbot geliştirilmesi. European Journal of Science and Technology, (29), 358-365. DOI: 10.31590/ejosat.1025380)
  • Karaca, Ş., & Özkan Önem, E. (2023). Chatgpt’nin turizm sektöründe kullanımına genel bir bakış. Fareast 2nd International Conference on Social Sciences, October 20- 22, Conference Book, Academy Global Publishing House, Manila 187-195.
  • Karaş, Z. (2024). Turizm ve seyahat sektörlerindeki yapay zekâ uygulamalarının negatif sosyo-ekonomik etkileri. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 7(1). DOİ: 10.33083/joghat.2024.391
  • Koçyiğit, A., & Darı, A. B. (2023). Yapay zekâ iletişiminde chatgpt: İnsanlaşan dijitalleşmenin geleceği. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(2), 427-438. DOI: 10.30692/sisad.1311336
  • Li, J. J., Bonn, M. A., & Ye, B. H. (2019). Hotel employee's artificial ıntelligence and robotics awareness and its impact on turnover intention: The moderating roles of perceived organizational support and competitive psychological climate. Tourism Management, 73: 172-181. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2019.02.006
  • Nannelli, M., Capone, F., & Lazzeretti, L. (2023). Artificial intelligence in hospitality and tourism. State of the art and future research avenues. European Planning Studies, 31(7), 1325-1344. https://doi.org/10.1080/09654313.2023.2180321
  • Özdemir Akgül, S. (2019). Turizm 4.0 ve yapay zekâ uygulamaları. İçinde M. Sezgin, S. Özdemir Akgül & A. Atar (Ed), Turizm 4.0 (dijital dönüşüm) (ss.142-153). Detay Yayıncılık: Ankara
  • Pillai, R., & Sivathanu, B. (2020). Adoption of AI-based chatbots for hospitality and tourism. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 32(10), 3199-3226. DOI 10.1108/IJCHM-04-2020-0259
  • Salvagno, M., Taccone, F. S., & Gerli, A. G. (2023). Can artificial intelligence help for scientific writing? Critical Care, 27(1). http://doi.org/10.1186/s13054-023-04380-2
  • Samala, N., Katkam, B. S., Bellamkonda, R. S., & Rodriguez, R. V. (2020). Impact of AI and robotics in the tourism sector: a critical insight. Journal of Tourism Futures, 8(1), 73-87. DOI 10.1108/JTF-07-2019-0065
  • Sarker, I. H. (2022). AI-Based modeling: Techniques, applications and research issues towards automation, intelligent and smart systems. SN Computer Science, 32(2), 158, https://doi.org/10.1007/s42979-022-01043-x
  • Sperlí, G. (2021). A cultural heritage framework using a Deep Learning based Chatbot for supporting tourist journey. Expert Systems with Applications, 183, 115277. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2021.115277
  • Subramani, M., Jaleel, I., & Mohan, S. K. (2023). Evaluating the performance of ChatGPT in medical physiology university examination of phase IMBBS. Advances in Physiology Education, 47(2), 270-271. http://doi.org/10.1152/advan.00036.2023
  • Sucu, İ. & Ataman, E. (2020). Dijital evrenin yeni dünyası olarak yapay zekâ ve her filmi üzerine bir çalışma. Yeni Medya Elektronik Dergi, 4(1), 40-52. DOI NO: 10.17932/IAU.EJNM.25480200.2020.4/1.40-52
  • Şimşek, M. (2023). Turizmde yapay zekâ. İçinde İ. Tüzün & M. Öksüz (Ed), Turizm alanında çok yönlü araştırmalar II (ss. 141-156). Özgür Yayınları: Gaziantep.
  • What is YouChat? — Unlock the Power of AI with the Search Assistant that Works for You, https://about.you.com/introducing-youchat-the-ai-search-assistant-that-lives-in-your-search-engine-eff7badcd655/ adresinden 03.05.2024 tarihinde erişildi.
  • Wong, I. A., Lian, Q. L., & Sun, D. (2023). Autonomous travel decision-making: An early glimpse into ChatGPT and generative AI. Journal of Hospitality and Tourism Management, 56, 253-263. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2023.06.022
  • Zengin, B., & Kazdal, E. (2020), Konaklama sektöründe dijitalleşme üzerine kavramsal bir inceleme. İçinde C. Bilgi, M. C. Şapcılar, S. Uslu & Z. Yetiş (Ed), Turizme Akademik Yaklaşımlar (ss.1-13). Konya Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayınları: 420: Konya.
  • Zlatanov, S. & Popesku, J. (2019). Current applications of artificial intelligence in tourism and hospitality. In Sinteza 2019-International Scientific Conference on Information Technology and Data Related Research (pp. 84-90). Singidunum University. DOI: 10.15308/Sinteza-2019-84-90
  • Çalışmada yararlanılan yapay zekâ destekli sohbet robotları erişim linkleri: Google AI Chatbot: chrome-extension://difoiogjjojoaoomphldepapgpbgkhkb/standalone.html (Google Chrome Eklenti adresi) ChatGPT: app.ai-pro.org/start-chatbot?upid=ea89cba85a17e3c6 Monica: Monica.im/home Bing Chat: https://www.bing.com/search?q=Bing+Al&showconv=1&FORM=undexpand YouChat: you.com/search?q=Konya%20ilinde%20yaşayan%2C%20inanç%20ve%20kültür%20turizmine%20meraklı%20aynı%20zamanda%20doğal%20güzellikleri%20görme...

Determining Holiday Routes with Artificial Intelligence Supported Chat Robots: A Comparative Analysis

Yıl 2024, Sayı: 12, 1 - 15, 30.06.2024
https://doi.org/10.58455/cutsad.1470842

Öz

In this study, five different artificial intelligence-supported chat robots (Google AI Chatbot, ChatGPT, Monica, Bing Chat, Youchat) were compared in order to determine the ideal three-day holiday routes for visitors living in Konya, who are interested in culture and faith tourism, and who also want to explore natural beauties. Each chatbot also evaluated travel alternatives outside Konya and made suggestions, taking into account a limited budget. The results obtained revealed the holiday planning abilities of chatbots and the extent to which they adapt to user needs. The study is important in that it focuses on drawing personal travel routes for tourists within a certain "region", "budget" and "time" constraint. In the study, holiday routes offered by artificial intelligence-supported chat robots were examined in terms of user experience and cost effectiveness and presented in a table. As a result, the holiday destination recommendations of different artificial intelligence-supported chat robots were compared and the strengths and limitations of each were discussed. This study emphasizes the potential of artificial intelligence-supported chatbots in the tourism sector and their role in user-oriented service development.

Kaynakça

  • Akgün, A. (2023). Otel faaliyetleri için yapay zekâ destekli uygulamalar. Selçuk Turizm ve Bilişim Araştırmaları Dergisi, 3:1-21.
  • Akpur, A. (2023). Seyahat danışmanı olarak Chatgpt'nin yeteneklerini keşfetmek: Turizm pazarlamasında üretken yapay zekâ üzerine bir araştırma. International Journal of Contemporary Tourism Research, 7(2), 93-105. http://doi.org/10.30625/ijctr.1325428
  • Alotaibi, R., Ali, A., Alharthi, H., & Almehamdi, R. (2020). AI chatbot for tourist recommendations: a case study in the city of Jeddah, Saudi Arabia. IJIM ‒ Vol. 14, No. 19, https://doi.org/10.3991/ijim.v14i19.17201
  • Bhushan, S. (2021). The impact of artificial intelligence and machine learning on the global economy and its ımplications for the hospitality sector in India. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 13(2): 252-259. DOI 10.1108/WHATT-09-2020-0116
  • Bilge, A. C. (2023). Bir yapay zekâ destekli dil modeli olan ChatGPT’nin turizm sektöründe potansiyel ve hayata geçen uygulamaları. Journal of Recreation and Tourism Research, 10(3), 139-155. DOI:10.5281/zenodo.8393590
  • Calvaresi, D., Ibrahim, A., Calbimonte, J. P., Schegg, R., Fragniere, E. & Schumacher, M. (2021). The evolution of chatbots in tourism: A systematic literature review, In W.Wörnd, C. Koo; J.L. Stienmetz (Eds) Information and Communication Technologies in Tourism (ss. 3-16). Springer: Switzerland.
  • Carvalho, I., & Ivanov, S. (2024). ChatGPT for tourism: applications, benefits and risks. Tourism Review, 79(2), 290-303. DOI 10.1108/TR-02-2023-0088
  • ChatGPT 3.5, https://chat.openai.com/ adresinden 03.05.2024 tarihinde erişildi.
  • Chatterjee, J., & Dethlefs, N. (2023). This new conversational AI model can be your friend, philosopher, and guide... and even your worst enemy. Patterns, 4(1). https://doi.org/10.1016/j.patter.2022.100676
  • Çiçekdağı, H. İ., & İraz, R. (2020). Bilgi teknolojileri kullanımının afet yönetim performansına etkisi: afet yönetimi karar destek sistemi kullanıcı araştırması. Journal of International Social Research, 13(73).
  • Copilot, https://www.bing.com/chat adresinden 03.05.2024 tarihinde erişildi.
  • Dwivedi, Y. K., Pandey, N., Currie, W., & Micu, A. (2024). Leveraging ChatGPT and other generative artificial intelligence (AI)-based applications in the hospitality and tourism industry: practices, challenges and research agenda. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 36(1), 1-12. DOI 10.1108/IJCHM-05-2023-0686
  • Ercan, F. (2020). Turizm pazarlamasında yapay zekâ teknolojilerinin kullanımı ve uygulama örnekleri. AHBVÜ Turizm Fakültesi Dergisi, 23 (2), 394-410. DOI: 10.34189/tfd.23.02.009
  • Erul, E., & Işın, A. (2023). ChatGPT ile sohbetler: Turizmde chatgpt’nin önemi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 11(1), 780-793. DOI: 10.21325/jotags.2023.1217
  • Gemini, https://gemini.google.com/?hl=en-GB adresinden 03.05.2024 tarihinde erişildi.
  • Genç, N (2023). Rekreasyon tutkunları için ChatGPT: Gelecekte ne bekleniyor? Sportive, 6(2), 67-83. Doi: 10.53025/sportive.1309495
  • George, A. S., & George, A. H. (2023). A review of ChatGPT AI's impact on several business sectors. Partners Universal International Innovation Journal, 1(1), 9-23. https://doi.org/10.5281/zenodo.7644359
  • Güvenol, B., Sarıbaş, S. K., & Güler, M. E. (2023). İzmir mutfağının yapay zekâ tabanlı sohbet robotları ile incelenmesi. Journal of Travel and Tourism Research, 23(23), 126-144.
  • Her Şey Bir Arada Yapay Zeka Asistanı, https://monica.im/ adresinden 03.05.2024 tarihinde erişildi.
  • İşeri, İ., Aydın, Ö. & Tutuk, K. (2021). Müşteri hizmetleri yönetiminde yapay zekâ temelli chatbot geliştirilmesi. European Journal of Science and Technology, (29), 358-365. DOI: 10.31590/ejosat.1025380)
  • Karaca, Ş., & Özkan Önem, E. (2023). Chatgpt’nin turizm sektöründe kullanımına genel bir bakış. Fareast 2nd International Conference on Social Sciences, October 20- 22, Conference Book, Academy Global Publishing House, Manila 187-195.
  • Karaş, Z. (2024). Turizm ve seyahat sektörlerindeki yapay zekâ uygulamalarının negatif sosyo-ekonomik etkileri. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 7(1). DOİ: 10.33083/joghat.2024.391
  • Koçyiğit, A., & Darı, A. B. (2023). Yapay zekâ iletişiminde chatgpt: İnsanlaşan dijitalleşmenin geleceği. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(2), 427-438. DOI: 10.30692/sisad.1311336
  • Li, J. J., Bonn, M. A., & Ye, B. H. (2019). Hotel employee's artificial ıntelligence and robotics awareness and its impact on turnover intention: The moderating roles of perceived organizational support and competitive psychological climate. Tourism Management, 73: 172-181. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2019.02.006
  • Nannelli, M., Capone, F., & Lazzeretti, L. (2023). Artificial intelligence in hospitality and tourism. State of the art and future research avenues. European Planning Studies, 31(7), 1325-1344. https://doi.org/10.1080/09654313.2023.2180321
  • Özdemir Akgül, S. (2019). Turizm 4.0 ve yapay zekâ uygulamaları. İçinde M. Sezgin, S. Özdemir Akgül & A. Atar (Ed), Turizm 4.0 (dijital dönüşüm) (ss.142-153). Detay Yayıncılık: Ankara
  • Pillai, R., & Sivathanu, B. (2020). Adoption of AI-based chatbots for hospitality and tourism. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 32(10), 3199-3226. DOI 10.1108/IJCHM-04-2020-0259
  • Salvagno, M., Taccone, F. S., & Gerli, A. G. (2023). Can artificial intelligence help for scientific writing? Critical Care, 27(1). http://doi.org/10.1186/s13054-023-04380-2
  • Samala, N., Katkam, B. S., Bellamkonda, R. S., & Rodriguez, R. V. (2020). Impact of AI and robotics in the tourism sector: a critical insight. Journal of Tourism Futures, 8(1), 73-87. DOI 10.1108/JTF-07-2019-0065
  • Sarker, I. H. (2022). AI-Based modeling: Techniques, applications and research issues towards automation, intelligent and smart systems. SN Computer Science, 32(2), 158, https://doi.org/10.1007/s42979-022-01043-x
  • Sperlí, G. (2021). A cultural heritage framework using a Deep Learning based Chatbot for supporting tourist journey. Expert Systems with Applications, 183, 115277. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2021.115277
  • Subramani, M., Jaleel, I., & Mohan, S. K. (2023). Evaluating the performance of ChatGPT in medical physiology university examination of phase IMBBS. Advances in Physiology Education, 47(2), 270-271. http://doi.org/10.1152/advan.00036.2023
  • Sucu, İ. & Ataman, E. (2020). Dijital evrenin yeni dünyası olarak yapay zekâ ve her filmi üzerine bir çalışma. Yeni Medya Elektronik Dergi, 4(1), 40-52. DOI NO: 10.17932/IAU.EJNM.25480200.2020.4/1.40-52
  • Şimşek, M. (2023). Turizmde yapay zekâ. İçinde İ. Tüzün & M. Öksüz (Ed), Turizm alanında çok yönlü araştırmalar II (ss. 141-156). Özgür Yayınları: Gaziantep.
  • What is YouChat? — Unlock the Power of AI with the Search Assistant that Works for You, https://about.you.com/introducing-youchat-the-ai-search-assistant-that-lives-in-your-search-engine-eff7badcd655/ adresinden 03.05.2024 tarihinde erişildi.
  • Wong, I. A., Lian, Q. L., & Sun, D. (2023). Autonomous travel decision-making: An early glimpse into ChatGPT and generative AI. Journal of Hospitality and Tourism Management, 56, 253-263. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2023.06.022
  • Zengin, B., & Kazdal, E. (2020), Konaklama sektöründe dijitalleşme üzerine kavramsal bir inceleme. İçinde C. Bilgi, M. C. Şapcılar, S. Uslu & Z. Yetiş (Ed), Turizme Akademik Yaklaşımlar (ss.1-13). Konya Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayınları: 420: Konya.
  • Zlatanov, S. & Popesku, J. (2019). Current applications of artificial intelligence in tourism and hospitality. In Sinteza 2019-International Scientific Conference on Information Technology and Data Related Research (pp. 84-90). Singidunum University. DOI: 10.15308/Sinteza-2019-84-90
  • Çalışmada yararlanılan yapay zekâ destekli sohbet robotları erişim linkleri: Google AI Chatbot: chrome-extension://difoiogjjojoaoomphldepapgpbgkhkb/standalone.html (Google Chrome Eklenti adresi) ChatGPT: app.ai-pro.org/start-chatbot?upid=ea89cba85a17e3c6 Monica: Monica.im/home Bing Chat: https://www.bing.com/search?q=Bing+Al&showconv=1&FORM=undexpand YouChat: you.com/search?q=Konya%20ilinde%20yaşayan%2C%20inanç%20ve%20kültür%20turizmine%20meraklı%20aynı%20zamanda%20doğal%20güzellikleri%20görme...
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Münevver Çiçekdağı 0000-0001-8195-1542

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 19 Nisan 2024
Kabul Tarihi 6 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Çiçekdağı, M. (2024). Yapay Zekâ Destekli Sohbet Robotları ile Tatil Rotası Belirleme: Karşılaştırmalı Bir Analiz. Çatalhöyük Uluslararası Turizm Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi(12), 1-15. https://doi.org/10.58455/cutsad.1470842

Çatalhöyük Uluslararası Turizm ve Sosyal Araştırmalar Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.