Araştırmada, PİSA sınavlarında ilk on ülke
arasında yer alan Çin eğitim sistemi incelenmiş, ardından Çin öğretmen
yetiştirme sistemi, eğitim yönetimi, denetimi ve finansman yapısı
açıklanarak, Türk Eğitim Sistemi ile
karşılaştırılmış, bu iki sistemin benzer ve farklı yönlerini ortaya koymak
amaçlanmıştır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu araştırmada, genel
tarama modellerinden karşılaştırmalı tarama yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmada Eğitim sistemleri ile ilgili literatür
taraması yapılmış, akademik dergilerde
yayınlanmış̧ makaleler, kitaplar gibi bilimsel kaynaklar incelenmiştir. Ayrıca,
iki ülkenin eğitim bakanlıklarının elektronik sayfaları taranmış̧ ve
uluslararası tanınırlığı olan ve geçerli, güvenilir kabul edilen eğitim
sitelerindeki (OECD, EURYDICE, UNİCEF, UNESCO, Dünya Bankası vb.) güncel
kaynaklardan da faydalanılmıştır. Verilerin toplanmasında nitel araştırma yöntemlerinden olan dokuman
incelemesi kullanılmıştır. Çin eğitim sisteminde okul öncesi eğitimin zorunlu
olmadığı, ilkokul ve ortaokul eğitiminin (6+3 yıl) zorunlu olduğu,
ortaöğretimin ise 3 yıl olup zorunlu olmadığı tespit edilmiştir. Hem
ortaöğretim hem de yükseköğretime girişte bir sınavın olduğu görülmektedir.
Türk eğitim sisteminde ise ilkokul, ortaokul ve lise öğrenimi (4+4+4) zorunlu
eğitim kapsamındadır. Türk eğitim sisteminde de Çin’de olduğu gibi liseye ve
yükseköğretime giriş sınavı bulunmaktadır. Çin Eğitim Bakanlığı Merkez, taşra
ve eyalet, Türk eğitim sisteminde ise merkez, taşra ve yurt dışı örgütü
şeklinde bir örgütleme yapısı mevcuttur. Çin’de okul müdürü yetiştirme programları
mevcut iken Türk eğitim sisteminde böyle bir uygulama yoktur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 11 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 27 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 3 |
Başvuru yapılan makalenin değerlendirmeye alınabilmesi için dergi yazım kurallarına göre yazılmış olması, tam metnin yazar bilgilerini içermemesi, makale şablonuna göre yazılması, benzerlik raporunun yüklenmesi ve telif hakkı devir formunun imzalanarak yüklenmesi gerekmektedir. Değerlendirme süreci tamamlanarak yayına kabul edilen makaleler, yazar/lar tarafından düzeltmeleri yapılıp, yazar bilgileri eklenerek yeniden dergi sitesine yüklenmelidir. Etik Kurul izni gerektiren araştırmalar ile ilgili bilgilere Etik İlkeler ve Yayın Politikası sayfasından ulaşılabilir. Etik Kurul İzni gerektirmeyen çalışmalar için in Etik Kurul İzni Gerektirmeyen Çalışma Beyan Formu doldurularak sisteme yüklenmeli ve makalede belirtilmelidir.