Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Ağların Sınıf İçi Değer Yapısı ve İstenmeyen Öğrenci Davranışları Üzerine Bir Derleme Çalışması

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 1, 54 - 70, 29.04.2019

Öz

Bu
çalışmanın amacı; sosyal ağların sınıf içindeki istenmeyen öğrenci davranışları
ve sınıf içi değer yapısı üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırma sonucunda
öğretmenler öğrencilerin sosyal ağları kullanmalarının çeşitli sonuçlar doğurduğunu
belirtmişlerdir. Öğretmenlerin sınıf içinde en sık karşılaştıkları istenmeyen
öğrenci davranışları saygısızlık, şiddet ve konuşma üslubunda yanlışlıktır.
Öğretmenler istenmeyen davranışların nedenlerini dışsal nedenler ve içsel
nedenlerden kaynakladığını vurgulamışlardır. Öğrencilerin sosyal ağları amaca
uygun olarak kullanmalarına yönelik konferans, seminer, paneller verilmesi,
istenmeyen öğrenci davranışlarının azaltılması amacıyla öğretmen-öğrenci-aile
işbirliğini sağlama konusunda ortak bir takım etkinlikler yapılması
önerilebilir.

Kaynakça

  • KaynakçaAcquisti, A. & Gross, R. (2007). Imagined communities: Awareness, information sharing, and privacy on the Facebook. Proceeding of 6th Workshop on Privacy Enhancing Technologies. Robinson College, Cambridge: UK.Amichai-Hamburgeri, Y. (2002). Internet and personality. Computers in Human Behavior, 18,1-10.Ağaoğlu, E. (2002). Sınıf yönetimiyle ilgili genel olgular, Z. Kaya (Ed.). Sınıf yönetimi (s.1-42). Ankara: Pegem Yayıncılık.Akbaş, O. (2004). Türk Milli Eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının II. kademedeki gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.Akkoyunlu, B. ve Tuğrul, B. (2002). Okul öncesi çocukların ev yaşantısındaki teknolojik etkileşimlerinin bilgisayar okuryazarlığı becerileri üzerindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 12-21.Akkoyunlu, B. ve İsmailov, İ. (2009, Aralık). Sosyal ağ (Blogs, Facebook, Myspace) araçlarında yapılan dil yanlışları. 2. Uluslararası Dünya Dili Türkçe Sempozyumu. 9-11 Aralık. Lefkoşa, K.K.T.C.Akkoyunlu, B. ve Soylu, M. Y. (2011). Sosyal iletişim ağları ve dilin yanlış kullanımı üzerine nitel bir çalışma. İlköğretim Online, 10(2), 441-453.Aksu, Ü. (1999). Sınıf öğretmenlerinin disiplin problemlerine yönelik sınıf yönetimi yöntemleri ile stresle başa çıkma tutumları arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.Anar, S. (1983). Değerlerin sosyolojik açıdan incelenmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 82, 8-44.Arnas Aktaş, Y. (2005). Okul öncesinde bilgisayar destekli eğitim. Eurasian Journal of Educational Research, 20, 36-47.Aydın, B. (1997). Çocuk ve ergen psikolojisi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Vakfı Yayınları. Aydın, B. (2001). İlköğretim okullarında sınıf disiplinin sağlanması. (Yayınlanmamış doktora tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.Bakay, M. E. (2001). Lise öğrencilerinin internet kullanma koşulları ile yeterlik düzeyleri ve öğrencilerin internet kafelere gitme koşulları. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.Balay, R. ve Sağlam, M. (2008). Sınıf içi olumsuz davranışlara ilişkin öğretmen görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (2), 56-68.Balcı, F. ve Yelken, T. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin “değer” kavramına yükledikleri anlamlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 42-56.Başar, H. (1999) . Sınıf yönetimi. İstanbul: M.E.B. Yayınları.Başol, G. ve Bardakçı, S. (2008). Eğitim değerlerindeki farklılaşmalar konusunda öğretmen görüşlerine yönelik bir çalışma. Kuram ve uygulamada Eğitim Bilimleri, 8(2), 439-480.Bayar, A. (2015). Sınıf içi istenmeyen (sorun) davranışları yönetmek, Çelikten, M. ve Teyfur, M. (Ed.), Sınıf yönetimi (s. 101-118). Ankara: Anı Yayıncılık 3. Baskı. Beard, K. W. & Wolf, H. M. (2001). Modificatıon in the proposed diagnostic criteria for internet addiction. Cyber Psychology & Behavior, 3(4), 377-380.Besdok, D. (2007). Ortaöğretim öğretmenlerinin sınıf yönetiminde karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışlarını önleyebilme yeterliklerinin değerlendirilmesi (Kayseri ili örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri. Binali, R. (2015). Lise öğrencilerinde kişilik özellikleri ile internet bagımlılığı ve akademik başarı arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Üsküdar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Boldurmaz, A. (2000). İlköğretim okullarındaki sınıf yönetimi süreçlerinin değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.Boyd, D. M. & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13 (1), 210-230.Bradshaw, C. P., Mitchell, M. M. & Leaf, P. J. (2010). Examining the effects of schoolwide positive behavioral ınterventions and supports on student outcomes: Results from a randomized controlled effectiveness trial in elementary schools. Journal of Positive Behavior Interventions, 12 (3), 133-148. Büyükşener, E. (2009, Aralık). Türkiye’de sosyal ağların yeri ve sosyal medyaya bakış. XIV. Türkiye’de İnternet Konferansı. 12-13 Aralık. Bilgi Üniversitesi, İstanbul.Cavaliı-Sforza, L. L. (1993). How are values transmitted. M. Hechter, L. Nadel, R.E. Michod (Ed.). The origin of values, sociology and economics (p. 305-319). New York: Adline De Gruyter. Celep, C. (2002). Sınıf yönetimi ve disiplin. Ankara: Anı Yayıncılık.Cengizhan, C. (2003, Aralık). Bilgisayar ve internet bağımlılığı. IX. Türkiye’de İnternet Konferansı. 11-13 Aralık. İstanbul.Cengizhan, C. (2005). Öğrencilerin bilgisayar ve internet kullanımındaki yeni bir boyut: İnternet bağımlılığı. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi.23,83-98.Ceyhan, A A ve Ceyhan E (2008) Loneliness, DepressionandComputer Self- Efficacy as Predictors of Problematic Internet Use, CyberPsychology&Behavior, 11 (6), 699-701.Ceylan, E. (2008). Ergen ruh sağlığı açısından bir risk faktörü: İnternet bağımlılığı. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi,15(2),109-116.Ceylan, Y. (2012). Toplumsal değerler ve medya etiği. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4, 45-58.Civelek, K. (2001). İlköğretimde sınıf öğretmenlerinin sınıf içi disiplini sağlamada kullandıkları yöntemler. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.Collins, H. (1991). Collins English dictionary (Third edition). GlasgowÇakmak, M., Kayabaşı, Y. ve Ercan, L. (2008). Öğretmen adaylarının sınıf yönetimi stratejilerine yönelik görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 89-105.Çam,H. H. ve Nur, N. (2015). Adölesanlarda internet bağımlılığı prevenlansı ile psikopatolojik semptomlar ve obezite arasındaki ilişkinin incelenmesi. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni. 14(3),181-188.Çapri, B., Balcı, A. ve Çelikkaleli, Ö. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin sınıf içi istenmeyen davranışlara ilişkin görüşlerinin karşılaştırılması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 89-102.Davis, A. R. (2001) A cognitive- behavioral model of pathological of internet use. Computers in Human Behavior. 17(2).187-195Devos, G. A. & Hippler, A. A. (1969). Cultural pshychology: Comperative studies of human behavior. G. Lindzey and A. Eronson (Eds.). The handbook of social psychology, Vol, IV (p. 323-417). Reading, MA: Addison-Wesley. Demiroğlu, A. (2001). İlköğretim okulları birinci kademede sınıf düzeninin sağlanmasında öğretmen özelliklerinin etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.Dilmaç, B. (2002), İnsanca değerler eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.Duman, T., Çetin, Ş. ve Gelişli, Y. (2004). Ortaöğretim öğrencilerinin, öğretmenlerin sınıfta disiplini sağlama yaklaşımlarına ilişkin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2(3), 281-290.Durak Batıgün, A. ve Kılıç, N. (2011). İnternet bağımlılığı ile kişilik özellikleri sosyal destek, psikolojik belirtiler ve bazı sosyo-demografik değişkenler arasındaki ilişkiler. Türk Psikoloji Dergisi,26(67), 1-10. Doğan, A.(2013). İnternet bağımlılığı yaygınlığı. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.Dwyer,P.(2007). Measuring the value of electronic word of mouth and its impact in consumer communities. Journal of Interactıve Marketing, 21(2),63-79.Ekici, M. ve Kıyıcı, M. (2012). Sosyal ağların eğitim bağlamında kullanımı. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(10), 24-38.Erdoğmuş, Z. (1976). Değerler, norm ve sosyal kontrol, N. Nirun ve Z. Erdoğmuş, (Ed.) Sosyoloji. Ankara: MEB Yayınları.Esen, E. D. ve Siyez, M. (2011). Ergenlerde internet bağımlılığını yordayan psikososyal değişkenlerin incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(36), 127-136.Esgin, A.(2001). Sanal dünya, çocuk ve aile. Çoluk Çocuk Dergisi, 9,24-26.Ferdig, R. (2007). Examining social software in teacher education. Journal of Technology and Teacher Education, 15(1), 5-10. Genç, H. (2010, Şubat). İnternetteki etkiletişim merkezi sosyal ağlar ve e-iş 2.0 uygulamaları, Akademik Bilişim Konferansı. 10-12 Şubat. Muğla Üniversitesi.Goldberg, I. (1996). İnternet addiction disorder. In Psychom.net. accessed 15 December 2018, https://scholar.google.com.tr/scholar?hl=en&as_sdt=0%2C5&q=Goldberg%2C+I.+%281996%29.+%C4%B0nternet+Addiction+Disorder&btnG= Gülbahar, Y., Kalelioğlu, F. ve Madran, O. (2010, Aralık). Sosyal ağların eğitim amaçlı kullanımı. XV. Türkiye’de İnternet Konferansı. 2-4 Aralık. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Güngör, E. (2010). Değerler psikolojisi üzerinde araştırmalar. İstanbul: Ötüken Yayınları.Greenfield, D. (2011). The addictive properties of internet usage, K. S. Young & C. N. D. Abreu (Eds.). Internet addiction: A handbook and guide to evaluation and treatment (p. 135-153). John Wiley & Sons.Gross, E. F. (2004). Adolescent internet use: What we expect, what teens report. Journal of Applied Developmental Psychology,25(6), 633-649.Hofstede, G. (1984). Culture’s consequences: Comparing values behaviors, ınstitutions and organizations across nations [Abridged], London: Sage Publications.Finn, J. D., Scott L. A. & Fish, R. M. (2008). Educational squealer of high school misbehavior. The Journal of Educational Research, 101(5), 259-273. Kağıtçıbaşı, Ç. (1981). Çocuğun değeri, Türkiye’de değerler ve doğurganlık. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi, İdari Bilimler Fakültesi Yayınları. Kalay, İ. (1998). Medyanın çocuklara etkisi, Y. İnceoğlu (Ed.). Medya ve toplum (s. 99-129). İstanbul: DER Yayınları.Karal, H. & Kokoç, M. (2010). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağ siteleri kullanım amaçlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirme çalışması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 1(3), 251-263.Karabatak, M. & Koç, M. (2011, Eylül). Sosyal ağların öğrenciler üzerindeki etkisinin veri madenciliği kullanılarak incelenmesi. 5. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknoloj,leri Sempozyumu. 22-24 Eylül. Elazığ, Türkiye.Kelleci, M. (2008). İnternet, cep telefonu, bilgisayar oyunlarının çocuk ve gençlerin ruh sağlığına etkileri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 7(3), 253-256.Kerr, M. M. & Nelson, C. M. (1989). Strategies for managing behavior problems in the classroom (3rd. ed.) Columbus, OH: Merrill.Kesici, A. E. ve Sarpkaya, P. Y. (2013). Lise öğrencilerinin sınıf içi istenmeyen davranışları. Turkish Studies- International Periodical for the Languages, Literature, and History of Turkish or Turkic, 8(12), 467-478.Kuçaridi, J. (1995). Felsefi açıdan eğitim ve Türkiye’de eğitim. Istanbul: Dost Kitapevi.Korkmaz, İ. (2007). İstenmeyen davranışların önlenmesi, Z. Kaya (Ed.). Sınıf yönetimi (s. 287-311). Ankara: PegemA Yayıncılık 7. Baskı. Lewis, R. & Burman, E. (2006). Providing for student voice in classroom management: Teachers’ views. International Journal of Inclusive Education, 1–17.Little, E. (2005). Secondary school teachers’ perceptions of students’ problem behaviours. Educational Psycholog, 25(4), 369–379.Morris, C.W. (1956). Varieties of human value. Chicago: University of Chicago Press.O’Brennan, L. M., Bradshaw, C. P., & Furlong, M. J. (2014). Influence of classroom and school climate on teacher perceptions of student problem behavior. School mental health, 6(2), 125-136.Onat, F ve Alikılıç, Ö. A. (2008) Sosyal ağ sitelerinin reklam ve halkla ilişkiler ortamları olarak değerlendirilmesi. Journal of Yaşar University,3(9),1111-1143.Özensel, E. (2003). Sosyolojik bir olgu olarak değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(3), 217-223.Özkan, B. & McKenzie, B. (2008). Social networking tools for teacher education. In K. McFerrin et al. (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference (p. 2772-2776). Chesapeake, VA: AACE.Özmen, F., Aküzüm, C. ve Sünkür, M. (2012). Sosyal ağ sitelerinin eğitsel ortamlardaki işlevselliği. NWSA: Education Sciences, 7(2), 496-506.Öztürk, M. ve Akgün, E. (2012). Üniversite öğrencilerinin sosyal paylaşım sitelerini kullanma amaçları ve bu sitelerin eğitimlerinde kullanılması ile ilgili görüşleri. Sakarya University Journal of Education, 2(3), 49-67.Porter, L. (2000). Behaviour in schools: Theory and practice for teachers. Philadelphia: Open University Press.Reinke, W. M., Herman, K. C. & Stormont, M. (2013). Classroom level possitive behaviour support in schools implementing SW-PBIS: Identifying areas for enhancement. Journal of Possitive Behavior Interventions,15,39-50.Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York: Free Press. Rokeach, M & Ball-Rokeach, S. J. (1989). Stability and change in American value priorities, 1968-1981. American Psychological Association, 44(5), 775-784.Shapira, N. A, Goldsmith, T. D., Keck, P. E., Khosla, U. M. & McElroy, S. L. (2000). Psychiatric features of individual with problematic internet use. Journal of Affective Disorder,57(1),267-272.Sarı, M. ve Doğanay, A. (2009). İnsan onuruna saygı değerinin kazandırılmasında örtük program: Düşük ve yüksek okul yaşam kalitesine sahip iki ilköğretim okulunda nitel bir çalışma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9, 877-940.Sarıtaş, M. (2006). Öğretmen adaylarının değerlendirmelerine göre sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarını değiştirmek ve düzeltmek amacıyla yararlanılan stratejiler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XIX (1), 167-187.Sarpkaya, P. (2007). Yönetici, öğretmen, öğrenci ve velilere göre resmi liselerdeki öğrenci disiplin sorunlarının nedenleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 110- 143.Schwartz, S. H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. M. Zanna (Ed.). Advances in experimental social psychology (p. 1-65). New York: Academic Press.Schwartz, S. H. (2006). A theory of cultural value orientations: Explication and applications. Comparative Sociology, 5(2-3), 137-182.Siyez, D. M. (2009). Liselerde görev yapan öğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışlarına yönelik algıları ve tepkileri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 67-80.Şahin, M., Sarı, S. V., Özer, Ö. Ve Er, S. H. (2010). Lise öğrencilerinin siber zorba davranışlarda bulunma ve maruz kalma durumlarına ilişkin görüşleri. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 257-270.Şener, G. (2009, Aralık). Türkiye’de Facebook kullanımı araştırması. XIV. Türkiye’de İnternet Konferansı. 12-13 Aralık. Bilgi Üniversitesi, İstanbul.Taşpınar, M. ve Gümüş, Ç. (2003, Şubat). İnternet kafelerin (dijital kütüphaneler) eğitim amaçlı kullanımını teşviki. Akademik Bilişim 2003. 3-5 Şubat. Adana: Çukurova Üniversitesi.Tınmaz, H. (2011). Sosyal ağ web sitelerinin eğitimde kullanılması: Facebook örneği. (Yayınlanmamış doktora tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi. Ankara.Türnüklü, A. (2000). Türk ve İngiliz ilköğretim öğretmenlerinin sınıf içi davranış yönetim stratejilerinin karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(23), 449-466.Vural, A. ve Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine yönelik bir araştırma. Journal of Yasar University, 20(5), 3348-3382.Vural, A. & Coşkun, G. (2011). Kurumsal sosyal sorumluluk ve etik. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 1, 61-87.World Internet Stats. (2010). Facebook usage and internet statistics for August 31, 2010. [Online]Yalar, T. ve Yanpar Yelken, Y. (2011). Değerler eğitiminin iyileştirilmesi ile ilgili öğretmen görüşlerinin belirlenmesi ve bir program modülü örneğinin geliştirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(38), 79-98.Yazıcı, K. (2006). Değerler eğitimine genel bir bakış. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, 19, 499-522.Yang, S. C. & Tung, C. (2007). Comparison of internet addicts and non-addicts in Taiwanese high school. Computers in Human Behavior, 23, 79-96.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mine Bayar

Erdoğan Şama Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 7 Şubat 2019
Kabul Tarihi 24 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bayar, M., & Şama, E. (2019). Sosyal Ağların Sınıf İçi Değer Yapısı ve İstenmeyen Öğrenci Davranışları Üzerine Bir Derleme Çalışması. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 6(1), 54-70.

Başvuru yapılan makalenin değerlendirmeye alınabilmesi için dergi yazım kurallarına göre yazılmış olması, tam metnin yazar bilgilerini içermemesi, makale şablonuna göre yazılması, benzerlik raporunun yüklenmesi ve telif hakkı devir formunun imzalanarak yüklenmesi gerekmektedir.  Değerlendirme süreci tamamlanarak yayına kabul edilen makaleler, yazar/lar tarafından düzeltmeleri yapılıp, yazar bilgileri eklenerek yeniden dergi sitesine yüklenmelidir. Etik Kurul izni gerektiren araştırmalar ile ilgili bilgilere Etik İlkeler ve Yayın Politikası sayfasından ulaşılabilir. Etik Kurul İzni gerektirmeyen çalışmalar için in Etik Kurul İzni Gerektirmeyen Çalışma Beyan Formu doldurularak sisteme yüklenmeli ve makalede belirtilmelidir.