.The relationship between philosophy and music have gained different meanings during the history of philosophy. The question of “how is this relation?” also has maintained its importance because of the uncertainty of this very relation. Therefore, this question can’t be answered easily. Contrarily, it will remain a question that allowing different answers as the perspectives of different periods of philosophical history are revealed. In this paper, firstly we have handled the views of both ancient Greek philosophers and classical Muslim philosophers on music. After that, the effort of philosophy to posit music has been problamatized in the light of the notions of “place”, “space”, “positioning”, “power”, “alienation”, and especially “unpretentiousness”. We also have conceptualized the idiom of “break fresh ground” --that literally means to open a new road and idiomatically means to deal with something in a new way- by removing it from everyday use in favor of our philosophical purpose.
The relationship between philosophy and music have gained different meanings during the history of philosophy. The question of “how is this relation?” also has maintained its importance because of the uncertainty of this very relation. Therefore, this question can’t be answered easily. Contrarily, it will remain a question that allowing different answers as the perspectives of different periods of philosophical history are revealed. In this paper, firstly we have handled the views of both ancient Greek philosophers and classical Muslim philosophers on music. After that, the effort of philosophy to posit music has been problamatized in the light of the notions of “place”, “space”, “positioning”, “power”, “alienation”, and especially “unpretentiousness”. We also have conceptualized the idiom of “break fresh ground” --that literally means to open a new road and idiomatically means to deal with something in a new way- by removing it from everyday use in favor of our philosophical purpose.
Philosophy Vertical Thinking Classification of Sciences Horizontal Thinking Relationality
Felsefe ile müzik arasındaki ilişki felsefe tarihi boyunca farklı görünümler kazanmıştır. Biri diğerine indirgenemez karakterdeki bu iki farklı varoluş tarzının nasıl bir ilişki içinde olduğu sorusu da bizzat bu ilişkinin kendisindeki değişkenlik sebebiyle önemini daima korumuştur. Bu yüzden bu sorunun diğer bütün felsefi sorular gibi, belirli bir felsefi ekol ya da filozofun görüşleri lehine cevaplanarak karara bağlanabilir bir karakteri yoktur. Aksine o, felsefe tarihinin farklı dönemlerindeki perspektifler ortaya çıkarıldıkça farklı cevaplara imkân tanıyan bir istifham olmak durumundadır. Bu makalede bu sorunun cevabı aranırken bir zemin teşkil etmesi amacıyla öncelikle, Antik Yunan felsefesinin ve Klasik İslam felsefesinin müziğe yaklaşımları kısaca ele alınmıştır. Bir sınırlılık olarak Antik Yunan filozoflarından Pisagor, Platon ve Aristoteles’e; Klasik İslam filozoflarından ise Kindî, Fârâbî ve İbn Sînâ’ya referansta bulunulmuş, ardından felsefenin, kendi varoluş tarzından apayrı bir varoluş tarzına sahip olan müziği konumlandırma çabası sorunsallaştırılarak bu sorun “yer”, mekân”, “konumlandırma”, “iktidar”, “yabancılaşma” ve özellikle de “tevazu” kavramı ışığında irdelenmiştir. Felsefe ve müziğin ilişkiselliği vurgulanırken başlıkta dikkat çekilen “çığır açma” deyimi gündelik kullanımından çıkartılarak makalenin kendi felsefi gayesi lehinde kavramsallaştırılmıştır.
Felsefe Dikey Düşünce İlimler Tasnifi Yatay Düşünce İlişkisellik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din, Toplum ve Kültür Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2023 |
Kabul Tarihi | 8 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |