Augustine is among the most authentic theologian-philosophers of early Christian thought and a foundational figure in Christian Orthodoxy. His originality in the history of philosophy stems from his effort to create a strong and consistent synthesis between philosophy and Christianity, drawing inspiration from both the church fathers preceding him and the philosophies of Plato and the New Platonists. It is asserted in this synthesis that he prioritized religion and faith over philosophy and free thought, even going so far as to instrumentalize philosophy in favor of religion, thus establishing a religious idealism. This assertion holds true. However, the perspective shifts when examining the realm of politics. Despite advocating for his religious idealism, it is commonly stated in both philosophical literature and popular culture that Augustine gave precedence to the church over the state and laid the foundations for a theocratic state through the views presented in the City of God, one of his two significant masterpieces. From our perspective, this characterization is inaccurate. Upon a holistic examination of his work, it becomes evident that Augustine utilizes the distinction between the City of Earth and the City of God on a conceptual level. Ultimately, he proposes a non-religious political system by structuring the state on human foundations. This article aims to justify this claim and demonstrate that Augustine -contrary to the prevailing opinion- did not advocate for a theocratic state.
Philosophy of Religion Political Philosophy Augustinus Medieval Theocracy Secularism
Augustinus erken dönem Hıristiyan düşüncesinin en özgün teolog-filozoflarından ve Hıristiyan ortodoksisinin kurucu isimlerinden birisidir. Onun felsefe tarihindeki özgünlüğü hem kendisinden önceki kilise babalarından hem de Platon ve Yeni Platoncu felsefeden yola çıkarak felsefe ile Hıristiyanlık arasında güçlü ve tutarlı bir sentez oluşturma çabasından kaynaklanmaktadır. Bu sentezleme çabasında Augustinus’un felsefe ve özgür düşünce karşısında dine ve inanca öncelik tanıdığı, hatta din karşısında felsefeyi araçsallaştırdığı ve bu yolla dinsel bir idealizm kurduğu ifade edilir. Bu doğrudur; ancak mesele siyasete geldiğinde farklılaşmaktadır. Her ne kadar savunuculuğunu yaptığı dinsel idealizmi gereğince, iki önemli başyapıtından birisi olan De Civitate De (City of God) adlı eserinde geliştirdiği görüşlerde onun devlet karşısında kiliseye öncelik tanıdığı ve teokratik devlet tasarımının temellerini attığı hem felsefi literatürde hem popüler kültürde sıklıkla ifade edilse de bu, gerçeği tam olarak yansıtmamaktadır. Eser bir bütün olarak incelendiğinde Augustinus’un Yeryüzü Devleti ve Tanrı Devleti şeklindeki ayrımı kavramsal düzeyde kullandığı ve devleti beşerî temellerde yapılandırmak suretiyle din-dışı bir siyasal sistem önerdiği anlaşılmaktadır. Bu makalede bu iddianın temellendirilmesi ve Augustinus’un, -genel kanının aksine- dinsel bir devlet tasarımının savunuculuğunu yapmadığının gösterilmesi amaçlanmaktadır.
Din Felsefesi Siyaset Felsefesi Augustinus Ortaçağ Teokrasi Sekülarizm
Abstract
Augustine is one of the most authentic theologians-philosophers of early Christian thought and one of the founding figures of Christian Orthodoxy. His originality in the history of philosophy is due to effort to create a strong and consistent synthesis between philosophy and Christianity by stems from both the church fathers before him and Plato and New Platonist philosophy. In this synthesizing, it is stated that he prioritized religion and faith over philosophy and free thought, even instrumentalized philosophy over religion and thus established a religious idealism. This is true. But the issue is different when it comes to politics. In accordance with his religious idealism which he advocated, it is often stated both in philosophical literature and popular culture that he gave priority the church over the state, and laid the foundations of the theocratic state, through the views he developed in City of God, one of his two important masterpieces. In our opinion, this is wrong. When the work is examined as a whole, what remains to be seen is that Augustine used the distinction between the City of Earth and the City of God on a conceptual level and ultimately, it is that he proposes a non-religious political system by structuring state on human foundations. In this article, we aim to justify this claim and to show that Augustine, -contrary to the general opinion- did not advocate a theocratic state.
Political Philosophy Philosophy of Religion Augustinus Medieval Theocracy Secularism
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ortaçağ Tarihi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 8 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 24 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |