al-Tustari’s Tafsir al-Qur’an al-azim is known in the literature as the first representative of the tradition of ishari tafsir. It is also possible to find the reflections of the intellectual debates on the agenda in the previous periods and in his own time in this work. In al-Tustari’s explanation of the verses, the issue of sunnah-bid’at, which was the main topic of debate at the time, was quite prominent. He often emphasizes the Sunnah and expresses his strict stance against bid’ah in his explanations of the verses. Although his Ahl al-Sunnah faith effectively determined his side, it is also understood that this attitude was based on a much more personal sensitivity. His intense emphasis on adherence to the Sunnah and attitude that makes bid’ah close to disbelief are not found in other tafsirs in the literature.
Tüsterî’nin Tefsîru’l-Kur’âni’l-‘azîm adlı eseri literatürde işârî tefsir geleneğinin ilk temsilcisi olarak bilinmektedir. Bununla birlikte ayetlerin batınî yorumlarını içeren bu eserde kendinden önceki dönemlerde ve kendi döneminde gündem olan fikrî tartışmaların yansımalarını bulmak mümkündür. Tüsterî’nin ayetleri izahında dönemin temel tartışma konusunu teşkil eden sünnet-bid‘at meselesi oldukça bariz bir şekilde yer almıştır. O, ayetlere ilişkin izahlarında sık sık sünnete vurgu yapmakta ve bid‘at karşısındaki katı tutumunu dışa vurmaktadır. İtikâdî açıdan ehl-i sünnet çizgisinde olması onun tarafını belirlemede etkili olmakla birlikte bu tavrının çok daha ileri kişisel bir hassasiyete dayandığı da anlaşılmaktadır. Zira onun sünnete ittibayı bu derece vurgulayan ve bid‘ati küfre yaklaştıran tavrına literatürdeki diğer tefsirlerde rastlanmamıştır. Onun sünnet, bid‘at ve genel olarak ehl-i bid‘atle ilgili görüşleri çoğunlukla ehl-i hadisin görüşleriyle örtüşmektedir. Tüsterî’nin tefsirinde kullandığı sünnet, bid‘at, cemaat gibi kavramlarla, kavramsallaşma sürecindeki ehl-i sünnete kendi ölçülerince katkı sunduğu söylenebilir.
al-Tustari’s Tafsir al-Qur’an al-azim is known in the literature as the first representative of the tradition of ishari tafsir. As well as, it is possible to find the reflections of the intellectual debates that were on the agenda in the previous periods and in his own time in this work. In al-Tustari’s explanation of the verses, the issue of sunnah-bid’at, which was the main topic of debate at the time, was quite prominent. In his explanations of the verses, he often emphasizes the Sunnah and expresses his strict stance against bid’ah. Although his Ahl al-Sunnah faith was effective in determining his side, it is also understood that this attitude was based on a much more personal sensitivity. His intense emphasis on adherence to the Sunnah and his attitude that makes bid’ah close to disbelief are not found in other tafsirs in the literature.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tefsir |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 3 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |