İnsanlık tarihi kadar eski bir olgu olarak dini gruplaşma, modern toplumlarda farklılaşan yapısı ile dini hayat üzerindeki etkisini sürdürmektedir. Sosyolojik bir olgu kabul edilen dini cemaatleşmeye, Cumhuriyet Türkiye’sinde 1960’lı yıllar-da itibaren bir taraftan çok partili siyasi ortam, şehirleşme ve sanayileşme diğer taraftan dini hayat ve eğitimin kısıtlanmasının ön açtığı söylenebilir. İlahiyat eğitimi alan öğrencilerin dini gruplar hakkındaki görüşlerini ele alan bu çalışma, Uşak üniversitesi İslami İlimler Fakültesinde eğitim alan 74 öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, öğrencilere göre dini gruplara temas noktaları, dini grupların işlevleri, denetlenmesi ve dini gruplara eleştiriler ve öğrencilerin ilahiyatçı kimliği ile dini grup aidiyeti arasında nasıl bir ilişki kurdukları nitel veri analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Öğrencilerin dini gruplara temasında aile ile birlikte sosyoekonomik etkenler belirleyicidir. Öğrencilerin dini grup algılarında grup aidiyeti öne çıkmakla birlikte, yüksek din eğitiminin öğrencilere daha nesnel bir dini grup algısı kazandırdığı söylenebilir.
Din Sosyolojisi Dini Grup İlahiyatçı Kimliği Dini Grup Kimliği İlahiyat
The effect of religious grouping as a phenomenon as old as the history of hu-manity on religious life continues with its changing structure in modern popu-lations. It can be said that religious congregations regarded as a sociological phenomenon have been initiated by, on one hand, multi-party political at-mosphere, urbanization and industrialization, on the other hand, by the re-strictions in religious life and religious education in Turkish Republic as of the 1960’s. This study investigating the views of the students in the Faculty of Is-lamic Sciences about religious groups was carried out using semi-structured in-terview technique with 74 students studying in the Faculty of Islamic Sciences of Uşak University. In the study qualitative data analysis technique was used to analyze the contact points of religious groups, the functions, supervision and criticism of religious groups and how the students establish the relationship between the theologian identity and religious group belonging. Socio eco-nomic factors along with the family are the determinants of students’ contact with religious groups. Although group belonging is dominant in students’ reli-gious group perceptions, it can be said that academic religious education gives students more objective religious group perception.
Sociology of Religion Religious Group Theology Theologian Identity Religious Group Identity
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2020 |
Kabul Tarihi | 23 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |