In this article, the historical and theological importance of Antioch, which is one of the important centers in the institutionalization process of Christianity, is investigated. Antioch has the second central importance in terms of Christianity after Jerusalem. In the article, Paul, Petrus and Barnabas, who are the three great religious figures critical to Christianity in Antioch, are mentioned in the process of institutionalization of Christianity. In addition, the role of different thoughts and religions in the formation of Christianity in Antioch is mentioned. Those who believed in Jesus became a congregation in Antioch for the first time outside of Jerusalem and took the Christian name here for the first time. Unlike the western interpretation school in Alexandria, a school based on literal interpretation was established in Antioch. Antioch's understanding of interpretation was decisive in how to explain its basic elements and Particular attention was paid to the human aspect of Jesus. Antakya, At the time of St. Ignatius, he gained the title of independent bishop, after Titus destroyed Jerusalem, the community here migrated to Antioch, as a result of the increase in the Christian population, Antioch became the center of the Christian world and became the leader. Orthodoxy, Catholicism and Protestantism, the three major sects of Christianity, have churches in Antioch.
Reading Christianity on purely theoretical principles may overlook the importance of practical and micro-level events. For this reason, it is very important to know the centers and persons that are valuable in terms of Christianity as well as the relationship between them. Antakya is not only the place where those who believe in Jesus became the first congregation after Jerusalem, but also it is the place where those who believe in Jesus took the name Christian for the first time. Besides, Orthodox and Catholic churches belonging to the two major sects of Christianity are located in Antakya.
History of Religions Eastern Christianity Antioch Paul Peter Barnabas
Bu makalede Hıristiyanlığın kurumsallaşma sürecinde önemli merkezlerden biri olan Antakya’nın tarihi ve teolojik önemi araştırılmaktadır. Antakya Hıristiyanlık açısından Kudüs’ten sonra ikinci merkezi öneme sahiptir. Makalede Antakya’da Hıristiyanlık açsından kritik öneme sahip üç büyük dini şahsiyet olan Pavlus, Petrus ve Barnabas’ın Hıristiyanlığın kurumsallaşma sürecinde yaptıklarından bahsedilmekte ve konumları tespit edilmeye çalışılmaktadır. Ayrıca farklı düşünce ve dinlerin Antakya’da Hıristiyanlığın oluşum sürecinde oynadıkları role değinilmektedir. İsa’ya inananlar Kudüs dışında ilk defa Antakya’da cemaat haline gelmişler ve Hıristiyan ismini ilk kez burada almışlardır. İskenderiye’deki batıni yorum okuluna karşı, Antakya’da zahiri/literal/lafzi yorumu esas alan bir okul kurulmuştur. Antakya’nın yorum anlayışı, temel unsurlarının nasıl açıklanacağında belirleyici olmuş ve İsa’nın insani yönüne özellikle dikkat çekilmiştir. Antakya, Aziz İgnatius zamanında bağımsız piskoposluk unvanına kavuşmuş, Titus’un Kudüs’ü yıkmasından sonra buradaki cemaat Antakya’ya göçmüş, Hıristiyan nüfusun artması sonucu Antakya, Hıristiyan dünyasının merkezi haline gelmiş ve lideri olmuştur. Hıristiyanlığın iki büyük mezhebi olan Ortodoksluk ve Katolikliğin Antakya’da kiliseleri vardır.
Dinler Tarihi Doğu Hıristiyanlığı Antakya Pavlus Petrus Barnabas
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Araştırmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 3 |
Danisname Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.