Bu araştırma ergenlerin
kişilik özelliklerinin problem çözme becerileri üzerine etkisini incelemek
amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri 2016-2017 eğitim-öğretim
yılında İstanbul ilinde Bakırköy Anadolu İmam Hatip Lisesi ve Güngören Erdem
Beyazıt Anadolu Lisesi’nde eğitim görmekte olan yaşları14-17 arasında
değişkenlik gösteren, lise 9-12.sınıf öğrencileri arasından çalışmaya gönüllü
olarak katılmayı kabul eden ve rastgele yöntemle seçilen toplam 240 öğrenci ile
yapılmıştır. Araştırma verileri “Mizaç ve Karakter Envanteri” ile “Kişilerarası Problem Çözme Envanteri”
kullanılarak toplanmış ve veriler SPSS 22.0 paket programı ile Tanımlayıcı İstatistiksel Metotlar
(Frekans, Yüzde, Ortalama, Standart sapma) ve Lineer Regresyon analizi ile çözümlenmiş, sonuçlar % 95 güven aralığında, p<0,05
anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda “mizaç ve karakter” ile “problem çözme becerisi” arasında istatistiksel olarak anlamlı ve
güçlü bir ilişkinin bulunduğu belirlenmiştir:
Buna göre “mizaç ve karakter”in “bağlanma düzeyi”, “aydınlanmış ikinci
mizaç düzeyi”, “dürtüsellik”, “beceriklilik”, “manevi kabullenme-akılcı
maddecilik”, “keşfetmekten heyecan duyma” alt boyutları, problem çözme becerisi
alt boyutlarından “yaklaşma kaçınma”, “problem çözme yeteneğine güven” ve
“kişisel kontrol” boyutları ile istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki
göstermiştir. Bu sonuçlar, öğrencilerin mizaç ve kişilik özelliklerini ve
problem çözme becerilerini tanıyıp keşfedebilecekleri müfredat programlarının
düzenlenmesinde, gerek eğitim programının içerisinde ve gerekse okul rehberlik
servisleri aracılığı ile öğrencinin kendilerini geliştirmesi için sunulmasında
önemlidir
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar, Psikoloji |
---|---|
Bölüm | DASED |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Nisan 2017 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1 |