This study aims
to determine prospective primary education mathematics teachers’ views on the
“root values” available in the mathematics curriculum and to reveal some of the
practices they actualise on the basis of the views. Within this scope, the
study aims to unveil the prospective teachers’ views on “values education in
mathematics” and on “values education through materials design” and the meaning
they attribute to the values available in mathematics curriculum, also to
determine the value that they consider the most important, to examine the
resultant concrete products when the material development process
and the value education process are carried out together, and finally to analyse their feelings in this
process. The study group was composed of 56 prospective teachers. Document
analysis, interviews and literature review were employed; and the data were put
to content analysis. Consequently, it was found that the prospective teachers
had positive views about instilling values in students through mathematics
course and its materials, that they had correct knowledge about the meaning of
the values of benevolence and
self-control, but that they had some incorrect knowledge about the meaning of
the value of respect, and that they considered the value of “love” as the most
important value and that they heavily experienced such negative feelings as
sadness, stress, fear, depression, uneasiness, tension, tiredness and disappointment
in determining the values they wanted students to gain through materials and in
the process of applying those materials. The results from this study suggest that values should be introduced into teacher training
programmes and that courses and activities about how to teach the values should
be included in the programmes.
Values in teaching mathematics values in the curriculum instilling in students’ values
Bu araştırma ilköğretim
matematik öğretmenliği bölümü öğretmen adaylarının matematik dersi öğretim
programında yer alan “kök değerler”e yönelik görüşlerini belirlemek ve bu
görüşlere dayalı olarak gerçekleştirdikleri bazı uygulamaları ortaya koymak amacıyla
yapılmıştır. Bu kapsamda; öğretmen adaylarının “matematik dersinde değerler
eğitimi” ve “materyal tasarımı ile değerler eğitimi”ne yönelik görüşlerini
ortaya çıkarmak; matematik dersi öğretim programında yer alan değerlere
yükledikleri anlamı, en önemli buldukları değeri belirlemek; materyal
geliştirme süreci ile değer eğitimi sürecini birlikte yürüttüklerinde ortaya
çıkan somut ürünleri incelemek; bu süreçteki duygularını analiz etmek
amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 56 öğretmen adayı oluşturmaktadır.
Araştırma kapsamında nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi, görüşme,
literatür taraması kullanılmış, verilere içerik analizi uygulanmıştır. Analizler
sonunda; öğretmen adaylarının matematik dersi ve matematik materyalleri ile değer
kazandırmaya yönelik görüşlerinin olumlu olduğu; yardımseverlik ve öz denetim
değerinin anlamını doğru bildikleri ancak saygı değerinin anlamında bazı yanlış
bilgilere sahip oldukları; “sevgi” değerinin en önemli değer olduğunu
düşündükleri; materyal aracılığı ile
kazandırmak istediği değeri belirleme ve bu değeri materyal ile kazandırma
sürecinde ağırlıklı olarak üzüntü,
stres, korku, çöküntü, tedirginlik, heyecan, yorgunluk ve hayal kırıklığı gibi
olumsuz duyguları hissettikleri ortaya çıkarılmıştır. Çalışmanın sonunda; öğretmen yetiştirme
programlarına değerlerin tanınması, öğretilmesi ile ilgili derslerin,
etkinliklerin eklenmesi gerektiği önerisi oluşturulmuştur.
Matematik öğretiminde değerler öğretim programında değerler değerlerin kazandırılması
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 37 |