Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin mesleki değerlere
sahip olma düzeylerini ve bu değerlere ilişkin görüşlerini belirlemektir. Bu
araştırmada karma yöntem desenlerinden açıklayıcı sıralı desen kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu, Türkiye’nin farklı illerinde görev yapmakta olan
farklı branşlardan 541 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak
amacıyla ‘’Mesleki Değerler Ölçeği’’ ve “yarı-yapılandırılmış görüşme formu”
kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde betimsel
istatistikler, t testi, ANOVA ve betimsel analiz tekniği kullanılmıştır.
Araştırmanın sonucunda, öğretmenlerin farklılıklara saygı duyma mesleki
değerine çok yüksek düzeyde sahip oldukları; kişisel ve toplumsal sorumluluk,
şiddete karşı olma ve işbirliğine açık olma mesleki değerlerine ise yüksek
düzeyde sahip oldukları belirlenmiştir. Öğretmenlerle yapılan görüşmelerde de
benzer sonuçlara ulaşılmıştır. Kadın
öğretmenlerin şiddete karşı olma ve
işbirliğine açık olma değerlerine erkeklere oranla daha yüksek düzeyde sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Eğitim fakültesi mezunlarının diğer fakülte
mezunlarına göre, ilkokul ve lise
kademesinde görev yapan öğretmenlerin ortaokul kademesinde görev yapan
öğretmenlere göre, 16 yıl ve üzeri mesleki deneyime sahip olanların 1-5 ve 6-10
yıl mesleki deneyime sahip olanlara göre daha fazla kişisel ve toplumsal sorumluluk sahibi
olduklarını ve işbirliğine daha açık olduklarını düşündükleri sonucuna
ulaşılmıştır.
Mesleki değerler Farklılıklara saygı duyma Kişisel ve toplumsal sorumluluk Şiddete karşı olma İşbirliğine açık olma
The aim of this study is to determine the level of teachers'
professional values and their opinions. In this study, exploratory sequential
design was used. The study group consists of 541 teachers who work from
different branches in different provinces of Turkey. "Professional Values
Scale" and “semi-structured interview form” were used for data
collection. Descriptive statistics, t test, ANOVA and descriptive analysis were
used for data analysis. As a result of the research, it was concluded that
teachers have a very high level of professional value of "respect for
differences"; they have high level of professional values that are
"personal and social responsibility", "being against
violence" and "being open to cooperation". Similar results were
reached in interviews with teachers. It was concluded that female teachers have
higher levels of being against violence and being open to cooperation than men.
It was concluded that faculty of education graduates, the teachers working in
primary, high school level and those with professional experience of 16 years
and beyond have higher level of personal and social responsibility and are more
open to cooperation than those who have 1-5 and 6-10 years professional
experience, graduates of other faculties, and who work in secondary school
level.
Professional values Respect for differences Personal and social responsibility Being against violence Being open to cooperation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 38 |