Bu çalışma, bir
faaliyet ve disiplin olarak Din Eğitimi’ni Alman filozof Hans Georg-Gadamer’in
bakış açısıyla analiz etmeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda Gadamer’in
felsefi hermenötiği ve eğitim görüşü incelenmiştir. Bu incelemede onun
metafiziği önemsediği ve dinin insan yaşamında önemli olduğuna dair fikirleri
olduğu, insanın eğitimine dair özgün sayılabilecek farklı bakış açılarına sahip
olduğu görülmüştür. Bu nedenlerden ötürü, onun felsefi hermenötiğinin ve eğitim
görüşünün din eğitiminin felsefi arka planını oluşturmada işlevsel olacağı düşünülmüştür.
Bu noktadan hareketle biri din eğitimin bir faaliyet oluşu, diğeri onun bir
disiplin oluşuyla ilgili olmak üzere iki probleme Gadameryan bir bakışla çözüm
bulunmaya çalışılmıştır. Birinci problem, din eğitimi ve din öğretimi
kavramlarının anlamları konusundaki belirsizlik ve bu belirsizliğe bağlı olarak
çoğu zaman din eğitiminin, din öğretimine indirgenmesi sorunudur. Bununla
ilgili olarak din eğitimi ve din öğretimi kavramlarına açıklık getirilmiş ve
Gadamer’in eğitimle ilgili görüşlerinden hareketle din eğitiminin insanın
bireysel tecrübeleriyle şekillenen bir öz eğitim olabilme imkanından söz
edilmiştir. İkinci problem ise bir disiplin olarak Din Eğitimi’nin bilimler
arasındaki konumunun net olmayışı ve buna bağlı olarak bu alanın araştırma yönteminin
yeterince açık olmamasıdır. Bu problemin çözümüne yönelik olarak da Gadamer’in
insan bilimleriyle (Geisteswissenschaften) ilgili fikirlerinden yola çıkarak
Din Eğitimi disiplininin insan bilimlerinden kabul edilebileceği ve araştırma
yönteminin objektif olamayacağı ileri sürülmüştür.
Din eğitimi faaliyet Din Eğitimi disiplini Hans-Georg Gadamer
TÜBİTAK- BİDEB
2016 Yılı 2214-A Yurt Dışı Araştırma Burs Programı (Doktora öğrencileri için) 1. Dönem
TÜBİTAK- BİDEB
This
study analyses religious education as a practice and discipline from the
perspective of German philosopher Hans Georg-Gadamer. It begins with an exploration
of Gadamer's philosophical hermeneutics and his educational perspective. It
highlights the fact that Gadamer takes metaphsics seriously in terms of the
relevance of religion for human life, and has different perspectives on
education. His views are employed here as a philosophical basis for religious
education. There are two problems for which a Gadamerian perspective can offer
answers: The first problem is the uncertainty about the meanings of the notions
of religious education and religious teaching. The relegation of religious
education to religious teaching is a common problem. That is why, the
discussion proceeds with the clarification of these concepts and the
possibility of religious education being conceived as self-education shaped
by individual experiences. The second problem is that the status of religious
education among sciences as a discipline and its research methods are not
crystallized. In the way of a solution to this problem and, based on Gadamer's
ideas about human sciences (Geisteswissenschaften), this analysis
suggests that religious education can be accepted as part of human sciences and
as such its research methods cannot be objective.
Religious education as practice Religious Education as discipline Hans-Georg Gadamer
2016 Yılı 2214-A Yurt Dışı Araştırma Burs Programı (Doktora öğrencileri için) 1. Dönem
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 2016 Yılı 2214-A Yurt Dışı Araştırma Burs Programı (Doktora öğrencileri için) 1. Dönem |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 18 Sayı: 39 |