Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Values In Turkish National Anthem

Yıl 2020, Cilt: 18 Sayı: 40, 243 - 275, 25.12.2020
https://doi.org/10.34234/ded.753516

Öz

Turkish War of Independence is the most concrete and absolute indicator of what a nation can achieve when it acting collectively. Writing the Turkish National Anthem is an important part of this process. The Turkish National Anthem was penned by Mehmet Akif Ersoy and then became the national anthem on 12th March, 1921. It is a unique and special poem reflecting the peculiar properties of both the Turkish Nation and that period. As a result, the Turkish National Anthem has been studied by academicians from different aspects. This study aims to identify the values of the Turkish Nation in the light of the values addressed in the Turkish National Anthem. For this purpose, qualitative research model has been used in this study. The Turkish National Anthem, which was written by Mehmet Akif Ersoy, is studied to have a better insight into it with respect to the values addressed. In this context, the Turkish National Anthem is regarded as a document and studied accordingly with the document analysis technique. MAXQDA 12 software is used to analyze the data of the study. According to results of the document analysis, the values identified in the Turkish National Anthem are primarily love of flag, independence and belief, as well as courage, patriotism, responsibility, martyrization, freedom, nationalism and sensitivity. It is seen that in there some values are contained in each quatrain of it, and also almost in each line there is a refrence or depiction of value. In each quatrain, at least two values are touched on, totally 66 places in the entire anthem where values are mentioned. Relying on these aspects, the Turkish National Anthem can be recommended to be used in social studies lesson as well as in other lessons to teach the values.

Kaynakça

  • Acar, K. (2018). İstiklâl Marşı’nın söz varlığı üzerinde analitik bir inceleme denemesi. TÜRÜK Uluslararası Dil, Edebiyat ve Halkbilimi Araştırmaları Dergisi,6(13), 370-381.
  • Arslan, A. (2013). Üniversite öğrencilerinin İstiklâl Marşı’ndaki anahtar kelimeleri bilme durumları. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(1), 735-746.
  • Atasoy, F. O. (2010). İstiklâl Marşı’nın noktalaması. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 5(3), 763-789.
  • Atatürk, M. K. (2015). Nutuk. İstanbul: Kaynak.
  • Aydoğan, E. (2008). Mehmet Akif Ersoy ve İstiklâl Marşı ruhunun diriltilmesi. İçinde Boz, D. (Ed.), Bir Şimdiki zaman Şairi Mehmet Akif Ersoy (ss. 83-92), Ankara: Öncü.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi: Teknikler ve örnek çalışmalar. Ankara: Siyasal.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9 (2), 27-40. Doi 10.3316/QRJ0902027.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2013). Research methods in education. London: Routledge.
  • Canım, R. ve Çalık, E. (2007). Mehmet Akif Ersoy ve İstiklâl Marşı. İstanbul: Nüve Kültür Merkezi.
  • Çepni, O., Kılcan, B. ve Palaz, T. (2019). Sözlü ve yazılı kültür aktarımında sosyal bilgiler dersinin rolüne ilişkin öğretmen görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 629-644.
  • Çetin, N. (2012). Emperyalizme direnen Türk: Mehmet Akif Ersoy. Ankara: Akçağ.
  • Çetin, N. (2014). İstiklâl Marşı’mızı anlamak. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Türkoloji Dergisi, 21(2), 25-92.
  • Duran, H. ve Torun, F. (2011). Öğretmen adaylarının İstiklâl Marşı’nda kullanılan kavramları anlama düzeyleri. Sosyoloji Konferansları, 43, 113-138.
  • Durmuş, S. (2013). İstiklâl Marşı ve Akif’i yeniden anlamak. İstanbul: Alioğlu.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş. Ankara: Anı.
  • Gündüzalp, S. (2008). Mehmet Akif Ersoy hayatı ve eserlerinden seçmeler. İstanbul: Zafer.
  • İşcan, A. ve Şimşek, Y. (2012). Üniversite öğrencilerinin İstiklâl Marşı algısı. The Journal of International Social Research, 5(20), 348-360.
  • Kandemir, K. ve Torun, E. (2019). İstiklâl Marşı’nın sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan değerler açısından incelenmesi. 8. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu Bildiri Özet Kitabı, Ankara Üniversitesi.
  • Kaymaz, R. (2009). Mehmet Akif Ersoy ve İstiklâl Marşı. Ankara: Akçağ.
  • Kemal, A. (2015). Mehmet Akif’ten seçmeler. İstanbul: Parıltı.
  • Kılıç, A. F. (2008). Milli yürek Mehmet Akif Ersoy’un din ve toplum anlayışı. İstanbul: Değişim.
  • Kirschenbaum, H. (1977). Advanced values clarification. La Jolla: California: University Press.
  • Kocakaplan, İ. (2015). İstiklâl Marşı’mız ve Mehmet Akif Ersoy. İstanbul: Türk Edebiyat Vakfı.
  • Kuş, E. (2003). Nicel ve nitel araştırma teknikleri. Ankara: Anı.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research. a guide to design and implementation. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Miles, M.B. & Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler, 11(1), 323-343.
  • Özgen, M. (2013). Mehmet Akif Ersoy’un Türk eğitimine katkıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(27), 1–22.
  • Özköse, K. (2007). Tasavvufî tecrübede salikin kendinden geçme durumu: vecd. tasavvuf. İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi, 8(18), 65-85.
  • Sağer, T. (2010). İstiklâl Marşı besteleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(5), 214-226.
  • Sakallı, F. (2018). Mehmet Âkif Ersoy’un Cenk Şarkısı ve Ordunun Duası şiirlerinde İstiklâl Marşı’nın ipuçları. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 10(18), 267–278.
  • Tay, B., Nalçacı. A. ve Eskikanbur, S. (2019). İstiklâl Marşı’mızda değerler. 8. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu Bildiri Özet Kitabı, Ankara Üniversitesi.
  • Tepebaşılı, F. (2005). Kullanımlık metin türü olarak ulusal marş kavramı ve işlevleri, Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 17, 383-393.
  • Uçman, A. (2014). “Kahraman ırkıma bir gül… ne bu şiddet, bu celal? İçinde Andı, M. F. ve Akay, H. (Ed.), İstiklâl Marşı İstikbal Marşı 41 dize 41 yorum (ss.167-179) İstanbul: Hat.
  • Vakkasoğlu, V. (1997). Mehmet Akif hayatı-sanatı-eserleri. İstanbul: Boğaziçi.
  • Yaşar, Y. (2018). Türkiye’de Milli Marşın kabulünde güfte ve beste tartışmaları. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 23, 7-17.
  • Yıldırım, T. (2007). Milli Mücadele’de Mehmet Akif. İstanbul: Selis.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldız, M., Yıldırım, K. ve Ateş, S. (2009). Sınıf öğretmenlerinin sınıf tahtasına yazdıkları yazıların okunaklılık bakımından öğrencilere model olmadaki uygunluğu. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2), 75-88.
  • Zavotçu, G. (2017). İstiklâl Marşı’nın temel kavramları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(4), 2414-2435.

İstiklâl Marşı’mızda Değerler

Yıl 2020, Cilt: 18 Sayı: 40, 243 - 275, 25.12.2020
https://doi.org/10.34234/ded.753516

Öz

Milli Mücadele, bir milletin topyekûn hareket ederek neleri yapılabileceğinin en somut göstergesidir. Bu sürecin önemli parçalarından birini İstiklâl Marşı’nın yazılması oluşturmaktadır. İstiklâl Marşı, Mehmet Akif Ersoy tarafından yazılmış ve 12 Mart 1921’de resmen Milli Marşımız olarak kabul edilmiştir. İstiklâl Marşı hem yazıldığı dönemin özelliklerini hem de Türk Milletinin özelliklerini içeren özel bir metindir. Bundan dolayı İstiklâl Marşı çeşitli açılardan akademik çalışmalara kaynaklık etmiştir. Bu çalışmada ise İstiklâl Marşı, Türk milletinin sahip olduğu değerler açısından ele alınmış ve çalışmada İstiklâl Marşı’nda yer alan değerlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç çerçevesinde araştırmada nitel araştırma modeli benimsenmiştir. Mehmet Akif Ersoy’un kaleme aldığı İstiklâl Marşı içerdiği değerler bakımından ele alınmış ve anlamaya çalışılmıştır. Bu bağlamda çalışmada doküman çözümleme tekniğinden yararlanılarak İstiklâl Marşı bir doküman olarak değerlendirilmiş ve araştırmada kullanılmıştır. Araştırmanın verilerinin analizinde MAXQDA 12 programından yararlanılmıştır. Doküman incelemesine göre İstiklâl Marşı’mızda başta bayrak sevgisi, bağımsızlık ve inanç olmak üzere cesaret, vatanseverlik, sorumluluk, şehitlik, özgürlük, milliyetçilik ve duyarlılık değerlerinin yer aldığı tespit edilmiştir. İstiklâl Marşı’nın her kıtasında değerlerin yer aldığı, hemen hemen her bir mısrasında da ya bir değerin yer aldığı ya da bir değerin betimlendiği anlaşılmıştır. Çünkü İstiklâl Marşı’nın her bir kıtasında en az iki değer ifade edilirken toplamda 66 yerde değerin geçtiği tespit edilmiştir. Bu özelliklerden hareketle İstiklâl Marşı’mızın sosyal bilgiler dersi başta olmak üzere diğer derslerde de değer eğitimi konularında kullanılması önerilebilir.

Kaynakça

  • Acar, K. (2018). İstiklâl Marşı’nın söz varlığı üzerinde analitik bir inceleme denemesi. TÜRÜK Uluslararası Dil, Edebiyat ve Halkbilimi Araştırmaları Dergisi,6(13), 370-381.
  • Arslan, A. (2013). Üniversite öğrencilerinin İstiklâl Marşı’ndaki anahtar kelimeleri bilme durumları. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(1), 735-746.
  • Atasoy, F. O. (2010). İstiklâl Marşı’nın noktalaması. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 5(3), 763-789.
  • Atatürk, M. K. (2015). Nutuk. İstanbul: Kaynak.
  • Aydoğan, E. (2008). Mehmet Akif Ersoy ve İstiklâl Marşı ruhunun diriltilmesi. İçinde Boz, D. (Ed.), Bir Şimdiki zaman Şairi Mehmet Akif Ersoy (ss. 83-92), Ankara: Öncü.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi: Teknikler ve örnek çalışmalar. Ankara: Siyasal.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9 (2), 27-40. Doi 10.3316/QRJ0902027.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2013). Research methods in education. London: Routledge.
  • Canım, R. ve Çalık, E. (2007). Mehmet Akif Ersoy ve İstiklâl Marşı. İstanbul: Nüve Kültür Merkezi.
  • Çepni, O., Kılcan, B. ve Palaz, T. (2019). Sözlü ve yazılı kültür aktarımında sosyal bilgiler dersinin rolüne ilişkin öğretmen görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 629-644.
  • Çetin, N. (2012). Emperyalizme direnen Türk: Mehmet Akif Ersoy. Ankara: Akçağ.
  • Çetin, N. (2014). İstiklâl Marşı’mızı anlamak. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Türkoloji Dergisi, 21(2), 25-92.
  • Duran, H. ve Torun, F. (2011). Öğretmen adaylarının İstiklâl Marşı’nda kullanılan kavramları anlama düzeyleri. Sosyoloji Konferansları, 43, 113-138.
  • Durmuş, S. (2013). İstiklâl Marşı ve Akif’i yeniden anlamak. İstanbul: Alioğlu.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş. Ankara: Anı.
  • Gündüzalp, S. (2008). Mehmet Akif Ersoy hayatı ve eserlerinden seçmeler. İstanbul: Zafer.
  • İşcan, A. ve Şimşek, Y. (2012). Üniversite öğrencilerinin İstiklâl Marşı algısı. The Journal of International Social Research, 5(20), 348-360.
  • Kandemir, K. ve Torun, E. (2019). İstiklâl Marşı’nın sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan değerler açısından incelenmesi. 8. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu Bildiri Özet Kitabı, Ankara Üniversitesi.
  • Kaymaz, R. (2009). Mehmet Akif Ersoy ve İstiklâl Marşı. Ankara: Akçağ.
  • Kemal, A. (2015). Mehmet Akif’ten seçmeler. İstanbul: Parıltı.
  • Kılıç, A. F. (2008). Milli yürek Mehmet Akif Ersoy’un din ve toplum anlayışı. İstanbul: Değişim.
  • Kirschenbaum, H. (1977). Advanced values clarification. La Jolla: California: University Press.
  • Kocakaplan, İ. (2015). İstiklâl Marşı’mız ve Mehmet Akif Ersoy. İstanbul: Türk Edebiyat Vakfı.
  • Kuş, E. (2003). Nicel ve nitel araştırma teknikleri. Ankara: Anı.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research. a guide to design and implementation. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Miles, M.B. & Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler, 11(1), 323-343.
  • Özgen, M. (2013). Mehmet Akif Ersoy’un Türk eğitimine katkıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(27), 1–22.
  • Özköse, K. (2007). Tasavvufî tecrübede salikin kendinden geçme durumu: vecd. tasavvuf. İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi, 8(18), 65-85.
  • Sağer, T. (2010). İstiklâl Marşı besteleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(5), 214-226.
  • Sakallı, F. (2018). Mehmet Âkif Ersoy’un Cenk Şarkısı ve Ordunun Duası şiirlerinde İstiklâl Marşı’nın ipuçları. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 10(18), 267–278.
  • Tay, B., Nalçacı. A. ve Eskikanbur, S. (2019). İstiklâl Marşı’mızda değerler. 8. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu Bildiri Özet Kitabı, Ankara Üniversitesi.
  • Tepebaşılı, F. (2005). Kullanımlık metin türü olarak ulusal marş kavramı ve işlevleri, Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 17, 383-393.
  • Uçman, A. (2014). “Kahraman ırkıma bir gül… ne bu şiddet, bu celal? İçinde Andı, M. F. ve Akay, H. (Ed.), İstiklâl Marşı İstikbal Marşı 41 dize 41 yorum (ss.167-179) İstanbul: Hat.
  • Vakkasoğlu, V. (1997). Mehmet Akif hayatı-sanatı-eserleri. İstanbul: Boğaziçi.
  • Yaşar, Y. (2018). Türkiye’de Milli Marşın kabulünde güfte ve beste tartışmaları. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 23, 7-17.
  • Yıldırım, T. (2007). Milli Mücadele’de Mehmet Akif. İstanbul: Selis.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldız, M., Yıldırım, K. ve Ateş, S. (2009). Sınıf öğretmenlerinin sınıf tahtasına yazdıkları yazıların okunaklılık bakımından öğrencilere model olmadaki uygunluğu. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2), 75-88.
  • Zavotçu, G. (2017). İstiklâl Marşı’nın temel kavramları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(4), 2414-2435.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bayram Tay 0000-0003-2466-1527

Ahmet Nalçacı 0000-0002-7821-7504

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 18 Sayı: 40

Kaynak Göster

APA Tay, B., & Nalçacı, A. (2020). İstiklâl Marşı’mızda Değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 18(40), 243-275. https://doi.org/10.34234/ded.753516