Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Demiryolu Araçlarında Kullanılan AW 6061 T6 Alüminyum Alaşımlarının MIG Kaynak Yöntemi ile Birleştirilmesinde Serbest Tel Boyunun Mekanik Değerler Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2024, , 214 - 224, 31.01.2024
https://doi.org/10.47072/demiryolu.1399502

Öz

Bu çalışmada demiryolu araçları sektöründe özellikle hızlı tren gövde ve şasilerinin imalatında kullanılan AW 6061 T6 serisi alüminyum alaşımları MIG (metal inert gaz) kaynak yöntemi ile birleştirilmiştir. Çalışma kapsamındaki tüm numunelere PA (kaynak torcunun iş parçasına olan açısı 900 konumda yapılan kaynak) pozisyonunda BW (alın birleştirme) uygulanmış ve birleştirme işlemlerinde 150x300x3 mm ebatlarında plakalar kullanılmıştır. Mukavemet değerlerinin kıyaslanabilmesi için kaynaklı numunelere çekme testi, çentik darbe testi, sertlik testi uygulanmış, birleştirme bölgeleri makrografi ve mikrografi muayene ile incelenmiştir.

Kaynakça

  • [1] G. Mathers, The Welding of aluminum and its alloys. England, Woodhead, 2002
  • [2] J. R. Davis, Aluminum and aluminum alloys. ASM Specialty Handbook, 1993
  • [3] N. Erşen, S. Karakuş, Alüminyum ve alüminyum alaşımlarının kaynağı. Ankara, Ankara yayın evi, 1993
  • [4] S. Anık, Alüminyum ve alüminyum alaşımlarının kaynağı. İstanbul, G.T.Ü matbaası, 1960
  • [5] F. Büyükbaş, “Çift merdaneli sürekli levha döküm yöntemi ile üretilmiş AA3003 alaşımlı alüminyum levhalarda proses parametrelerinin özelliklere etkisi,” Yüksek lisans tezi, Fen bilimleri enstitüsü, İstanbul Üniversitesi, Türkiye, 2001
  • [6] Z. Özeşer, O. Meydanoğlu, C. Işıksaçan, M. Çöl, “Ara tav işleminin ikiz merdane sürekli döküm tekniği ile üretilen 6000 alaşımının mikroyapı ve mekanik özelliklerinin etkisi,” 9. Uluslararası Alüminyum Sempozyumunda, İstanbul, 2019, pp.103-106
  • [7] GSI SLV, Malzemeler ve kaynak esnasındaki davranışları. Ankara, ODTÜ, 2003
  • [8] S. Kou, Welding metallurgy. United States of America, John Willey and Sons, 1987
  • [9] K. Tülbentçi, MIG-MAG gazaltı kaynak yöntemi. İstanbul, Artech, 1998
  • [10] O. Ünal, N. Akkaş, ve A. T. Sarihan, “Raylı sistem araçlarında kullanılan alüminyum alaşımlarının kaynak işleminde sıcaklık dağılımının iki boyutlu sayısal simülasyonu”, Demühder, sy. 16, ss. 91–101, Temmuz 2022, doi: 10.47072/demiryolu.1127197.
  • [11] E. Bray, E. Mcbride, Destructive testing Techniques. New York, A Willey Intersc, 1992

Investigation of the Effect of Free Wire Length on Mechanical Values in Joining AW 6061 T6 Aluminum Alloys Used in Railway Vehicles with MIG Welding Method

Yıl 2024, , 214 - 224, 31.01.2024
https://doi.org/10.47072/demiryolu.1399502

Öz

In this study, AW 6061 T6 series aluminum alloys, which are used in the railway vehicles industry, especially in the manufacturing of high-speed train bodies and chassis, were combined with the MIG (metal inert gas) welding method. BW (butt joint) was applied to all samples within the scope of the study in the PA position (welding performed at 900 angle of the welding torch to the workpiece) and plates with dimensions of 150x300x3 mm were used in the joining processes. In order to compare the strength values, tensile test, notch impact test and hardness test were applied to the welded samples, and the joint areas were examined by macrography and micrography examination.

Kaynakça

  • [1] G. Mathers, The Welding of aluminum and its alloys. England, Woodhead, 2002
  • [2] J. R. Davis, Aluminum and aluminum alloys. ASM Specialty Handbook, 1993
  • [3] N. Erşen, S. Karakuş, Alüminyum ve alüminyum alaşımlarının kaynağı. Ankara, Ankara yayın evi, 1993
  • [4] S. Anık, Alüminyum ve alüminyum alaşımlarının kaynağı. İstanbul, G.T.Ü matbaası, 1960
  • [5] F. Büyükbaş, “Çift merdaneli sürekli levha döküm yöntemi ile üretilmiş AA3003 alaşımlı alüminyum levhalarda proses parametrelerinin özelliklere etkisi,” Yüksek lisans tezi, Fen bilimleri enstitüsü, İstanbul Üniversitesi, Türkiye, 2001
  • [6] Z. Özeşer, O. Meydanoğlu, C. Işıksaçan, M. Çöl, “Ara tav işleminin ikiz merdane sürekli döküm tekniği ile üretilen 6000 alaşımının mikroyapı ve mekanik özelliklerinin etkisi,” 9. Uluslararası Alüminyum Sempozyumunda, İstanbul, 2019, pp.103-106
  • [7] GSI SLV, Malzemeler ve kaynak esnasındaki davranışları. Ankara, ODTÜ, 2003
  • [8] S. Kou, Welding metallurgy. United States of America, John Willey and Sons, 1987
  • [9] K. Tülbentçi, MIG-MAG gazaltı kaynak yöntemi. İstanbul, Artech, 1998
  • [10] O. Ünal, N. Akkaş, ve A. T. Sarihan, “Raylı sistem araçlarında kullanılan alüminyum alaşımlarının kaynak işleminde sıcaklık dağılımının iki boyutlu sayısal simülasyonu”, Demühder, sy. 16, ss. 91–101, Temmuz 2022, doi: 10.47072/demiryolu.1127197.
  • [11] E. Bray, E. Mcbride, Destructive testing Techniques. New York, A Willey Intersc, 1992
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kaynak Teknolojileri, Metaller ve Alaşım Malzemeleri
Bölüm Bilimsel Yayınlar (Hakemli Araştırma ve Derleme Makaleler)
Yazarlar

Sedat Dağlaraştı 0009-0005-2378-9918

Faruk Varol 0000-0003-2952-2251

Cihan Yakupoğlu 0000-0003-3596-9623

Salim Aslanlar 0000-0001-6676-110X

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 3 Aralık 2023
Kabul Tarihi 6 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

IEEE S. Dağlaraştı, F. Varol, C. Yakupoğlu, ve S. Aslanlar, “Demiryolu Araçlarında Kullanılan AW 6061 T6 Alüminyum Alaşımlarının MIG Kaynak Yöntemi ile Birleştirilmesinde Serbest Tel Boyunun Mekanik Değerler Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi”, Demiryolu Mühendisliği, sy. 19, ss. 214–224, Ocak 2024, doi: 10.47072/demiryolu.1399502.