Raylı sistem araçları günümüzde çok yaygın kullanılmaktadır. Bu yaygın kullanımın nedeni, en güvenli yolcu ve yük taşıma aracı olmasından kaynaklanmaktadır. Bu güvenilirliğin devam etmesi için demir yolu raylarının sık sık kontrol edilmesi gerekmektedir. Bu kontroller yardımıyla demiryolu ray kusurları bulunarak, istenmeyen kazaların önüne geçilebilmektedir. Günümüzde demiryolu raylarında yapılan kontroller yıl içinde birkaç kez belirli dönemlerde yapılmaktadır. Bu demiryolu ray kontrol işlemi çoğunlukla çalışan personel tarafından gözlem yapılarak gerçekleşmektedir. Bu yöntem güvenilir değildir ayrıca uzun zaman alabilmektedir. Demiryolları devamlı kullanıldığından kontrollerin kısa sürede tamamlanması gerekmektedir. Bu kontroller yapılırken ray yapısında, tahribat yapılmaması gerekmektedir. Bu yüzden tahribatsız yöntemler tercih edilmektedir. Bilgisayar destekli görsel muayene yöntemi tahribatsız muayene yöntemlerinden biridir. Bu çalışmada, bir kamera yardımıyla elde ray görüntüleri üzerinde, bilgisayar destekli görüntü işleme algoritmaları kullanılarak, ray temas bölgesi tespit edilmiştir. Ray görüntüleri üzerinde, özgün olarak geliştirilen Yatay-Dikey ve Yatay-Yatay görüntü işleme algoritmaları uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre Yatay-Dikey algoritmasının ray-temas bölgelerini doğru şekilde tespit ettiği görülmüştür. En son aşamada işaretlenen ray-temas bölgeleri üzerinde, kusur tespiti yapmak için sütun ortalaması, eşikleme yöntemi önerilmiştir.
Demiryolu rayları Tahribatsız muayene Kusur tespiti Görüntü işleme Ortalama Eşikleme
Rail system vehicles are widely used today. The reason for this widespread use that is the safest passenger and freight transport vehicle. In order to maintain this reliability, railway rails should be checked frequently. With the help of these controls, unwanted accidents can be prevented by finding rail defects. Nowadays, checks on railway rails are carried out several times during the year.
This rail track control process is mostly observing by staff. This method is unreliable and can take a long time. As railways are used continuously, the inspection should be completed in a short time. While performing these checks, no damage should be made to the rail structure. Therefore, non-destructive methods are preferred. Computer aided visual inspection method is one of the non-destructive inspection methods. In this study, computer aided image processing algorithms are used on rail images taken by the camera to detect rail head and rail contact area. Originally developed Horizontal-Vertical and Horizontal-Horizontal image processing algorithms are applied on the rail images. According to the obtained results, it was observed that Horizontal-Vertical algorithm correctly identified the region of the rail-contact. Finally using column average threshold method has been proposed on rail-contact areas for defect detection.
Railway rails Non-destructive inspection Defect detection Image processing Averaging thresholding
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Bilimsel Yayınlar (Hakemli Araştırma ve Derleme Makaleler) |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2020 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |