Rail-wheel
contact is one of the research topics in the contact mechanics. It is one of
the main component of different research areas that are from vehicle dynamics
to the examination of damages on the rail system. The starting point for the development
of mathematical models of rail system vehicles is the connection of the vehicle
with the track. Therefore, many studies have been published in the literature. These
publications include mathematical models as well as numerical solutions. Numerical
solutions with different titles have been made by developed three-dimensional
models in rail-wheel contact. In this study, the publications covering
numerical solutions aimed at examining contact parameters in rail-wheel contact
will be summarized. The author has selected the most prominent studies in this
field.
Wheel-Rail Contact Railway Vehicles Contact Mechanics Finite Element Method
Ray-Tekerlek teması
temas mekaniğinde önemli bir yeri olan araştırma alanıdır. Araç dinamiğinden
raylı sistem yolu üzerinde meydana gelen hasarların incelenmesine kadar farklı
araştırma alanlarının ana unsurlarından biridir. Raylı sistem araçlarının
matematiksel modellerinin oluşturulmasında başlangıç noktası aracın yol ile
bağlantısının kurulmasıdır. Bundan dolayı literatürde birçok inceleme
yayımlanmıştır. Bu yayınlar arasında matematik modellerin yanı sıra nümerik
çözümler de bulunmaktadır. Ray-tekerlek temasında da üç boyutlu modeller
oluşturularak farklı başlıklarda nümerik çözümler yapılmıştır. Bu çalışma
içerisinde ray-tekerlek temasında temas parametrelerinin incelenmesini
hedefleyen nümerik çözümleri kapsayan yayınlar özetlenecektir. Yazar tarafından
bu alanda öne çıkan çalışmalar seçilmiştir.
Ray-Teker Teması Raylı Sistem Araçları Temas Mekaniği Sonlu Elemanlar Metodu
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Makine Mühendisliği |
Bölüm | Bilimsel Yayınlar (Hakemli Araştırma ve Derleme Makaleler) |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 11 |