Bu araştırmada, “Prizmalar” konusu örnek
olarak seçilerek, geometri öğretiminde üç boyutlu dinamik geometri yazılımı
kullanımının, 12. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarını ve geometri
dersine karşı tutumlarını nasıl etkilediği belirlenmiştir. Araştırma yarı
deneysel bir çalışmadır ve son test kontrol gruplu modele dayanmaktadır.
Örneklemi bir devlet okulunda 12. sınıfta okuyan 71 öğrenciden oluşmaktadır.
Deney grubunda 36 öğrenci ile dinamik geometri yazılımlarından biri olan Cabri
3D kullanılarak, kontrol grubunda 35 öğrenci ile geleneksel yöntemlerle
işlenmiştir. Araştırmada nicel veriler toplanmıştır. Veri toplama araçları
“Uzay Geometri Başarı Testi”, “Geometriye Yönelik Tutum Ölçeği”, “Prizmalar
Başarı Testi” dir. Veriler TAP ve SPSS 15.0 istatistik paket programları
kullanılarak çözümlenmiştir. Bulgular arasında Cabri 3D kullanımının
öğrencilerin akademik başarı yönünden deney grubu lehine istatistiksel olarak
anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. Ayrıca Cabri 3D kullanımı ile ders
işlenişleri sonunda, deney ve kontrol grubu öğrencilerinin geometriye yönelik
tutum düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark yaratmadığı
sonucu elde edilmiştir.
This research, with the subject of prisms
selected as an example, is intended to determine how utilizing the three
dimensional dynamic geometry software affects 12th grade students, their
academic success, and their attitudes towards geometry. The research is a
semi-experimental study and it is based on the post-test control group model.
The sample of the research consists of 71 students at 12th grade in a public
school during 2009-2010 academic year. In the experimental group, 36 students
took the courses using Cabri 3D, which is a dynamic geometry software (DGS),
while in the control group 35 students took the courses through traditional
presentation method. This was implemented for five weeks. Quantitative data
were collected in the study. The prism subject of the solid objects
sun-learning field is selected as samples. Quantitive data were gathered during
the research. The data was acquired by the means of “space geometry success
test”, “attitude towards geometry scale” and “prisms success test ”. Quantative
data are analyzed by utilizing SPSS 15.0 statistical packaged software.
Utilizing Cabri 3D, one of the findings obtained in research, is defined as a
statistically significant difference in favour of the experimental group. At
the end of the lessons with the use of Cabri 3D, it was seen that there is no
statistically significant difference at the experimental and control group
students’ levels of attitude towards geometry. It is considered that the
results gathered from the research shall contribute to the studies to be
carried out on the use of Cabri 3D in geometry learning.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 41 |