Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tahmin Et-Gözle-Açıkla (TGA) Materyalleri ve Lise Öğrencilerinin Kimya Dersine Yönelik Tutumları

Yıl 2021, Sayı: 51, 76 - 96, 30.06.2021
https://doi.org/10.53444/deubefd.773407

Öz

Bu araştırmanın amacı tahmin et-gözle-açıkla (TGA) yöntemine göre hazırlanmış materyaller ile öğretimin lise 10. sınıf öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutumları üzerine etkisini incelemektir. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu Ankara ilinde iki farklı Anadolu Lisesinde 10. sınıfta öğrenim gören 100 öğrenciden oluşturmaktadır. Deney gruplarında dersler TGA destekli materyaller ile uygulanırken, kontrol gruplarında ise geleneksel yöntem ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak Kimya Dersine Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Analiz sonucunda göre ölçeğin tüm alt boyutlarında deney ve kontrol gruplarının son test puanları arasında anlamlı farklılık vardır. Buna göre deney 1 ve 2 gruplarının kimya dersine yönelik tutum ölçeğinin tüm alt boyutlarındaki ortalamaları kontrol 1 ve 2 gruplarınınkinden daha yüksektir ve ortalamalar arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlıdır.

Kaynakça

  • Abbott, M. L. (2011). Understanding educational statistics using Microsoft Excel and SPSS. United States: John Wiley & Sons, Inc.
  • Akarsu, A. H. (2018). Sosyal Bilgiler Öğretiminde tahmin et gözle açıkla (TGA) uygulamaları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • Akkaya, R. (2010). Olasılık ve istatistik öğrenme alanındaki kavramlar gerçekçi matematik eğitimi ve yapılandırmacılık kuramına göre bilgi oluşturma incelenmesi (Doktora tezi). Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Akkılık, E. (2016). The predict-observe-explain instruction coupled with reflective journal writing for teaching electricity and magnetism: A quasi-experimantal study with grade 10 students (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Boğaziçi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Altınok, O. (2017). TGA tekniğine dayalı laboratuvar etkinliklerinin fen bilgisi öğretmen adaylarının argüman oluşturma becerilerine etkisinin incelenmesi. (Yüksek lisans tezi). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Rize.
  • Baladın Duman, B. (2019). Besin içerikleri ve sindirim sistemi konularında tga yöntemine dayalı olarak geliştirilen etkinliklerin değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Trabzon Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
  • Bednar, A. K., Cunningham, D., Duffy, T. M. & Perry, J. D. (1992). Theory into practice: How do we link. Constructivism and the Technology of Instruction: A Conversation, 17-34.
  • Bilen, K. (2009). Tahmin Et-Gözle-Açıkla” (TGA) stratejisine dayalı laboratuvar yaklaşımı ile hazırlanan etkinliklerin, fen bilgisi öğretmen adaylarının kavramsal başarılarına, bilimsel süreç becerilerinin gelişimine, biyoloji laboratuvarına yönelik tutumlarına ve bilimin doğasını hakkındaki görüşlerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Chew, C. (2008). Effects of biology infused demonstrations on achievement and attitudes in junior college. Unpublished Ph.D Thesis. The University of Western Australian Education of Faculty.
  • Çetinkaya, S., & Hatay Uçar, F. (2020). Current Researches in Educational Sciences. In Şahin, H., & İnan, R. (Ed). The effect of using multimedia-supported predict-observe-explain technıque in 2nd grade life science on students’ achievement and their ability to relate to daily life. (p.229-244). Montenegro: Ivpe Cetinje Press.
  • Furqani, D., Feranie, S., & Winarno, N. (2018). the effect of predict-observe-explain (POE) strategy on students’ conceptual mastery and critical thinking in learning vibration and wave. Journal of Science Learning, 2(1), 1-8.
  • Göktürk, M. (2015). Fen ve teknoloji dersinde Tga stratejisi ile zenginleştirilmiş animasyon destekli öğretimin akademik başarıya, tutuma ve kalıcılığa etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ağrı.
  • Güngör, S.N., & Özkan, M. (2020). Teaching the relationship between metabolic rate and O2 consumption of animals with fixed/variable body temperature by use of the predict-observeexplain (POE) strategy. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, doi: 10.9779/pauefd.473054. Onlinefirst, 1-22.
  • Güven, E. (2011). Çevre eğitiminde tahmin-gözlem-açıklama destekli proje tabanlı öğrenme yönteminin farklı değişkenler üzerine etkisi ve yönteme ilişkin öğrenci görüşleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hong J.C., Hwang M.Y., Liu M.C., Ho H.Y., & Chen Y.L. (2014). Using a “prediction–observation–explanation” inquiry model to enhance student interest and intention to continue science learning predicted by their Internet cognitive failure. Computers & Education, 72, 110-120.
  • Kan, A., ve Akbaş, A. (2005). Lise öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 227-237
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemi. (12. baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karatekin, P., (2012). Fen ve Teknoloji öğretmen adaylarının biyoloji laboratuarlarında tekniğinin öğrencilerin başarı, tutum ve bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Keeratichamroen, W., Panijpan, B., & Dahsah, C. (2007). Using the predict–observe– explain (poe) to promote students’ learning of tapioca bomb and chemical reactions. Mahidol University Annual Research Abstracts, 35, 563.
  • Kırılmazkaya, G., ve Zengin-Kırbağ, F. (2015). Tahmin et-gözle-açıkla yönteminin ortaokul öğrencilerinin akademik başarılarına ve fene karşı tutumlarına etkisinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), 975-981.
  • Kirk, R. E. (2008). Statistics an introduction (Fifth edition). United States: Thomson Higher Education.
  • Köklükaya, A. N., & Güven Yıldırım, E. (2018). Science teacher candidates’ expression levels on the expansion of water subject by prediction-observation-explanation method. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 2(1), 16-27.
  • Lestari, L. D., Prabowo, P., & Widodo, W. (2018). Reducing light misconceptions by using predict-observe-explain strategies. Advances in Intelligent Systems Research 157, 64-67.
  • Liew, C. W. (2004). The effectiveness of predict-observe-explain technique in diagnosing students’ understanding of science and identifying their level of achievement. (Unpublished PhD. Thesis). Curtin University of Technology, Science and Mathematics Education Centre.
  • Liew, C. W., & Treagust, D. F. (1998). The effectiveness of predict-observe-explain tasks in diagnosing students’ understanding of science an identifying their levels of achievement. Paper Presented at the Annual Meeting of American Educational Research Association, San Diego, CA.
  • McGregor, L., & Hargrave, C. (2008). The use of predict-observe-explain with on-line discussion boards to promote conceptual change in the science laboratory learning environment. Proceedings of SITE 2008--Society for Information Technology & Teacher Education International Conference, 4735-4740.
  • McKillup, S. (2012). Statistics explained: An introductory guide for life scientists (Second edition). United States: Cambridge University Press.
  • Muhibbuddin, M., Ilyas, S., & Para Samya, C. E. (2019). Improving critical thinking skill and scientific behavior through the implementation of predict observe explain learning model. International E-Journal of Advances in Education, 5(15), 337-342.
  • Osborne, R. J., & Wittrock, M. C. (1983). Learning science: A generative process. Science Education, 67(4), 489-508.
  • Özdemir, Ö. (2006): İlköğretim 8. sınıf türün devamlılığını sağlayan canlılık olayı (üreme) konusunun çalışma yaprakları ile öğretiminin öğrenci erişisine ve kaIıcılığa etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Pallant, J. (2005) SPSS Survival guide: A step by step guide to data analysis using SPSS for windows. 3rd Edition, New York: Open University Press.
  • Palmer, D. H. (1999). Exploring the link between students’ scientific and nonscientific conceptions. Science Education, 83, 639-653.
  • Rini, A. P., Suryani, N., & Fadhilah, S. S. (2019). Development of the predict observe explain (POE)-based thematic teaching materials. International Journal of Educational Research Review, 4(1), 1-7.
  • Rusçuklu, P., ve Özdilek, Z. (2019). Bütünleştirilmiş anlaşma halkaları ve Tga yönteminin çözünürlüğe etki eden faktörler konusundaki kavramsal anlamaya etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 621-648.
  • Sharma, S. (1996). Applied multivariate techniques. United States: John Wiley & Sons. Inc.
  • Sreerekha, S., Raj, A. R., & Sankar, S. (2016). Effect of predict-observe-explain strategy on achievement in chemistry of secondary school students. International Journal of Education & Teaching Analytics, 1(1), 1-5.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (Sixth edition). United States: Pearson Education.
  • Tan, E. (2008). İlköğretim 7. sınıf dil bilgisi öğretiminde zarflar konusuyla ilgili yapılandırmacı yaklaşıma göre hazırlanmış çalışma yapraklarının öğrenci başarısına etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum. Thode, H. C. (2002). Testing for normality. United States: Marcel Dekker, Inc.
  • Tekin, S. (2008). Tahmin-gözlem-açıklama stratejisinin fen laboratuvarında kullanımı: Kükürdün molekül kütlesi nedir? Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 173-184.
  • Venida, A. C., & Sigua, E. M. (2020). Predict-observe-explain strategy: effects on students’ achievement and attitude towards physics. Jurnal Pendidikan MIPA, 21(1), 78-94.
  • von Glasersfeld, E. (1995). A constructivist approach to teaching. In L. P. Steffe and J. Gale (Eds.), Constructivism in Education (pp.3-15). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • White, R. & Gunstone, R. F. (1992). Prediction-observation-explanation. In R. White and R. F. Gunstone (Eds.), Probing Understand (pp.44-64). London, UK: The Falmer Press.
  • Yavuz, S., ve Çelik, G. (2013). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin gazlar konusundaki kavram yanılgılarına tahmin-gözlem-açıklama tekniğinin etkisi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-20.
  • Yıldırım, N., ve Maşeroğlu, P. (2016). Kimyayı günlük hayatla ilişkilendirmede tahmin-gözlem-açıklamaya dayalı etkinlikler ve öğrenci görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(1), 117-145.
  • Zakiyah, I., Widodo, W., & Tukiran, T. (2019). The effectiveness of predict-observe-explain strategy to reduce misconception in thermochemistry. Advances in Computer Science Research, 95, 139-142.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Alkan 0000-0003-2784-875X

Sibel Özsoy Bu kişi benim 0000-0001-5829-2737

Ayşem Seda Yücel 0000-0002-7654-582X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 51

Kaynak Göster

APA Alkan, F., Özsoy, S., & Yücel, A. S. (2021). Tahmin Et-Gözle-Açıkla (TGA) Materyalleri ve Lise Öğrencilerinin Kimya Dersine Yönelik Tutumları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(51), 76-96. https://doi.org/10.53444/deubefd.773407