STEM eğitimi 5E modeli mühendislik tasarım temelli fen öğretimi bilimsel yaratıcılık
STEM eğitimi 5E modeli mühendislik tasarım temelli fen öğretimi bilimsel yaratıcılık
STEM eğitimi 5E modeli mühendislik tasarım temelli fen öğretimi bilimsel yaratıcılık
Mühendislik tasarım süreci; ihtiyaca yönelik bir problem belirleme, probleme yönelik araştırma yapma, problemle ilgili olası çözümler üretme, çözümleri karşılaştırarak uygun olanı seçme, ürün tasarlama (prototip yapma), ürünün ufak bir modelini yapma, ürünü geliştirmek için denemeler yapma, ürünü test etme, ve sunma aşamalarını içeren bir süreçtir. Bu çalışmanın amacı mühendislik tasarım temelli fen öğretiminin ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin bilimsel yaratıcılık becerisine etkisini incelemektir. Çalışma nicel araştırma desenlerinden biri olan ön-son test kontrol gruplu yarı deneysel desenle yürütülmüştür. Çalışmanın örneklemini 2018-2019 eğitim öğretim yılında Kayseri ilinde merkez bir ilkokulda öğrenim gören 53 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Hu ve Adey (2002) tarafından geliştirilip Aktamış (2007) tarafından Türkçe’ye uyarlanan altı maddelik “Bilimsel Yaratıcılık Ölçeği” kullanılmıştır. Kontrol grubunda yer alan öğrencilerle 5E modeline göre ders işlenirken deney grubunda yer alan öğrencilerle 8 hafta boyunca 5E modeline gömülü mühendislik tasarım temelli etkinlikle dersler işlenmiştir. Deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin Bilimsel Yaratıcılık Ölçeğinden aldıkları ortalama puanların gruplar arasında karşılaştırması yapılırken bağımsız örneklem t testi, grup içi karşılaştırılmalarında ise eşleştirilmiş örneklem t testi kullanılarak analizler yapılmıştır. Deney (x̄= 10,65±1,65) ve kontrol (x̄= 18,56±3,19) grubunda yer alan ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin bilimsel yaratıcılık son test sonuçları arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğu görülmektedir (p<0,05). Çalışmadan elde edilen bulgulardan yola çıkarak mühendislik tasarım temelli gerçekleştirilen fen eğitiminin deney grubu öğrencilerinin bilimsel yaratıcılık becerilerinde bir artışa sebep olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
STEM eğitimi 5E modeli mühendislik tasarım temelli fen öğretimi bilimsel yaratıcılık
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 55 |