The role of technology continually increasing and its use is becoming no longer an option but inevitable in all fields of education. From teachers to students, technology literacy and the knowledge and skills to use it are now expected. Along with studies on the adequacy, skills, and approaches of students and educators from all levels regarding the use of technology, the attitudes of all these groups towards technology also fall under the scope of educational researchers. This study investigates whether the attitudes of pre-service mathematics teachers towards digital technology differ according to gender, university type, department, grade level and final grades in information technology courses, using statistical methods. The data set consists of the survey results of 440 mathematics pre-service teachers from two universities. According to the statistical results of the research, significant differences have been found in the attitudes of mathematics pre-service teachers towards digital technology in the sub-dimensions of technology use, conscious use of technology, and game-oriented use of technology, by gender; in the sub-dimensions of interest and willingness, technology use, and social media, by university type; and in the sub-dimensions of technology use and negative factors, based on the final grades of the information technology course. According to the data mining algorithms of the research, the branches generated by the Random Tree algorithm yielded the best results. According to the Random Tree algorithm, it was concluded that gender is the most dominant factor affecting the attitudes of mathematics pre-service teachers towards digital technology.
Mathematics pre-service teachers attitude towards digital technology statistical methods
Teknolojinin rolü sürekli artmakta ve kullanımı artık bir seçenek değil, eğitimin her alanında kaçınılmaz hale gelmektedir. Öğretmenlerden öğrencilere kadar artık teknoloji okuryazarlığı ve bunu kullanacak bilgi ve beceriler beklenmektedir. Her kademeden öğrenci ve eğitimcinin teknoloji kullanımına ilişkin yeterlilik, beceri ve yaklaşımları üzerine yapılan çalışmaların yanı sıra, tüm bu grupların teknolojiye yönelik tutumları da eğitim araştırmacılarının ilgi alanına girmektedir. Bu çalışmada, matematik öğretmeni adaylarının dijital teknolojiye yönelik tutumlarının cinsiyet, üniversite türü, bölüm, sınıf düzeyi ve bilişim teknolojileri dersindeki dönem sonu not ortalamalarına göre farklılık gösterip göstermediği istatistiksel yöntemler kullanılarak araştırılmıştır. Veri seti, iki üniversiteden 440 matematik öğretmen adayının anket sonuçlarından oluşmaktadır. Araştırmanın istatistiksel sonuçlarına göre, matematik öğretmen adaylarının dijital teknolojiye yönelik tutumlarında cinsiyete göre teknoloji kullanımı, teknolojinin bilinçli kullanımı ve oyun amaçlı kullanımı alt boyutlarında; üniversite türüne göre ilgi ve isteklilik, teknoloji kullanımı ve sosyal medya alt boyutlarında; bilişim teknolojileri dersi dönem sonu not ortalamalarına göre ise teknoloji kullanımı ve olumsuz faktörler alt boyutlarında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Araştırmanın veri madenciliği algoritmalarına göre en iyi sonucu Random Tree algoritmasının oluşturduğu dallar vermiştir. Random Tree algoritmasına göre matematik öğretmen adaylarının dijital teknolojiye yönelik tutumlarını etkileyen en baskın faktörün cinsiyet olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Matematik öğretmen adayları dijital teknolojiye yönelik tutum istatistiksel yöntemler
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 57 |