This research was performed to identify teacher reactions towards undesirable behaviors of primary students based on students’ perceptions. The research was conducted with the case study method of qualitative research methods. In the research, 51 girls and 54 boys, determined through the criterion sampling method, participated as 4th-grade elementary school students. Additionally, 15 classroom teachers have been included in the research. The observations and opinions of the participants were determined through an open-ended survey form prepared by the researchers. In the research conducted on a voluntary basis, the data were analyzed by descriptive analysis methods. Undesirable behaviors frequently observed in the classroom were identified with a literature review. The identified behaviors were chosen as 4 types of behavior. Students were asked for their opinions of teacher reactions towards those behaviors, and their opinions were themed as being pedagogical or non-pedagogical. Furthermore, non-pedagogical reactions were grouped into subthemes of verbal violence, non-verbal violence, exposure, deprivation, and physical violence and then, teacher reactions towards the undesirable behaviors and their levels of severity were determined. In addition, teacher opinions have also been consulted regarding the reactions provided by the teachers. Consequently, almost all of the teachers were found to exhibit non-pedagogical reactions toward undesirable student behaviors. The most frequent type of non-pedagogical reaction was found to be verbal violence whereas the least frequent type was physical violence. The teacher reactions were found to be moderate in severity. It was therefore concluded that the teachers did not exhibit pedagogical teacher reactions toward undesirable student behaviors and had little awareness of the matter in question. According to the evaluation results concerning teacher opinions, the views of teachers, especially regarding verbal violence, have shown parallelism with student opinions. Thus, it was recommended to improve teachers’ awareness of their pedagogical behaviors.
Keywords: Undesirable behavior pedagogical reaction non-pedagogical reaction primary school
Bu araştırma öğrenci algılarına göre ilkokul öğrencilerinin istenmeyen davranışlarına karşı öğretmen tepkilerini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasına göre yürütülmüştür. Araştırmada ölçüt örnekleme yöntemiyle belirlenen 51 kız, 54 erkek ilkokul 4.sınıf öğrencisi yer almıştır. Ayrıca, 15 sınıf öğretmeni de araştırmaya dahil edilmiştir. Katılımcıların gözlem ve görüşleri araştırmacılar tarafından hazırlanan açık uçlu anket formu ile tespit edilmiştir. Gönüllülük esasına dayalı olarak yürütülen araştırmada elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Alanyazın araştırmaları sonucunda sıklıkla karşılaşılan sınıf içi istenmeyen 4 davranış tipi belirlenmiştir. Belirlenen davranışlara karşı öğretmen tepkilerine ilişkin öğrenci görüşleri alınmış ve bu görüşler öncelikle pedagojik olan ve pedagojik olmayan tepkiler olarak temalaştırılmıştır. Ayıca pedagojik olmayan tepkiler sözlü şiddet, sözsüz şiddet, maruz bırakma, mahrum bırakma, fiziksel şiddet olarak alt temalar oluşturulmuş ve daha sonra istenmeyen davranışa ilişkin öğretmen tepkileri ve şiddet düzeyi belirlenmeye çalışılmıştır. Öğretmenlerin verdiği tepkilerle ilgili ayrıca öğretmen görüşlerine de başvurulmuştur. Sonuç olarak istenmeyen öğrenci davranışlarına karşı öğretmenlerin tamamına yakınının pedagojik olmayan tepki verdiği görülmüştür. Pedagojik olmayan tepki türlerinde en çok sözlü şiddet, en az fiziksel şiddet görülmüştür. Öğretmen tepkilerinin şiddet düzeyi orta düzeydedir. Bu sonuç değerlendirildiğinde öğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışlarına karşı pedagojik davranış göstermediği ve bu konuda farkındalıklarının düşük olduğu söylenebilir. Öğretmen görüşleri ile ilgili yapılan değerlendirme sonuçlarına göre, öğretmenlerin özellikle sözel şiddet ile ilgili görüşleri öğrenci görüşleri ile paralellik göstermiştir. Bu nedenle araştırma sonunda öğretmenlerin pedagojik davranış farkındalıklarının arttırılması gerektiği önerisinde bulunulmuştur.
İstenmeyen davranış pedagojik tepki pedagojik olmayan tepki ilkokul
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sınıf Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 59 |