Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Education Process in Distance and Face-to-Face Education from the Perspectives of Preschool Teacher Candidates

Yıl 2024, Sayı: 60, 1197 - 1224, 28.06.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1404752

Öz

This research aims to examine the opinions of pre-school teacher candidates, who have experienced distance education during the Covid-19 period and subsequent face-to-face education for approximately equal periods of time, regarding the advantages and disadvantages of distance and face-to-face education according to different educational elements. The case study model, one of the qualitative research designs, was used in the research. Criterion sampling method, one of the purposeful sampling methods, was used when determining the study group of the research. 69 teacher candidates studying in the Department of Preschool Teaching at a public university in the 2022-2023 academic year participated in the research. In this research, a structured interview form, created by the researchers and finalized by obtaining expert opinions from two field experts, was used as a data collection tool. Content analysis, one of the qualitative data analysis methods, was used to analyze the study data. As a result of the research, it was concluded that distance and face-to-face education have advantages and disadvantages in terms of communication, examination, class attendance, course operation and educational environment. In line with this result, it can be recommended that the advantages expressed by the participants about distance education be integrated into the face-to-face education environment.

Kaynakça

  • Acar, D., & Eğilmez, H. O. (2023). Müzik öğretmeni adaylarının uzaktan çalgı eğitimine yönelik tutumları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1),75-99.
  • Aksoy, D. A., Bozkurt, A., & Kurşun, E. (2021). Yükseköğretim öğrencilerinin Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik algıları. Anadolu University Journal of Education Faculty, 5(3), 285-308.
  • Akyürek, M. İ. (2020). Uzaktan eğitim: Bir alınyazın taraması. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-9.
  • Aydın, A. (2022). Fen bilgisi öğretmen adaylarının Fizik-II dersini öğrenmelerinde yüz yüze ve uzaktan eğitim uygulamalarının karşılaştırılarak değerlendirilmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(1), 43-61.
  • Baloğlu, E., & Fırat, M. (2022). İlkokul öğretmenleri Covid-19 pandemi deneyimlerine dayalı olarak uzaktan eğitim ve yüz yüze eğitimi nasıl karşılaştırıyorlar? Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 8(2), 1-35.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Berk, G., & Akdeniz, D. G. (2023). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Siirt Eğitim Dergisi, 3(1), 79-91.
  • Bolattaş Gürbüz, F., & Özer, N. (2023). Öğretmenlik uygulaması bağlamında acil uzaktan öğretim uygulamaları: Okul öncesi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının deneyimleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 21-36.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
  • Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Akgün, O. E., Karadeniz, S., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Akgün, O. E., Karadeniz, S., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Yayıncılık.
  • Crowe, S., Cresswell, K., Robertson, A., Huby, G., Avery, A., & Sheikh, A. (2011). The case study approach. BMC medical research methodology, 11(1), 1-9.
  • Çay, A. R., & Özçelik, N. (2023). Fransızca öğretmen adaylarının uzaktan eğitim ortamlarının kullanımına ilişkin tutumları. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 11(1), 20-34.
  • Çiftcioğlu, M., & Işıkoğlu, N. (2023). Okul öncesi öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik tutumları ve dijital okuryazarlık becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(1), 147-181.
  • Darling-Hammond, L. (2000). How teacher education matters. Journal of Teacher Education, 51(3), 166–173. https://doi.org/10.1177/0022487100051003002
  • Demir, E. (2014). Uzaktan eğitime genel bir bakış. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (39).
  • Dereli-İman, E., & Deli, H. (2022). Okul öncesi öğretmen adaylarının uzaktan eğitim sürecine ilişkin görüşleri. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 6(3), 530-557.
  • Döğer, D. (2022). Okul öncesi öğretmen adaylarının Covid 19 salgını sürecinde uzaktan yürütülen müzik eğitimi dersine ilişkin tutum ve görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 21(82), 860-874.
  • Döner, K., & Kesicioglu, O. S. (2023). Sınıf öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik içerik bilgileri ve uzaktan eğitime ilişkin tutumlarının incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 33(2), 671-984.
  • Duman, S. N. (2020). Salgin Döneminde Gerçekleştirilen Uzaktan Eğitim Sürecinin Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 95-112.
  • Durna, D. K., & Kösterelioğlu, M. A. (2023). Pandemi sürecinde uzaktan öğretimle yürütülen öğretmenlik uygulaması dersine yönelik öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 12(2), 837-857.
  • Düzgün, S., & Selçuk, Z. (2018). Sözsüz iletişim becerilerinden öğretmenlerin öğrencilerle göz teması kurma davranışlarının bazı değişkenler açısından değerlendirilmesi. [Doktora tezi]. Erciyes Üniversitesi.
  • Ergün, M., & Veyis, F. (2023). Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni adaylarının uzaktan eğitimde öğretim süreci, ölçme değerlendirme uygulamaları ve kaynaklara ulaşım imkânları hakkındaki görüşleri üzerine bir inceleme. İnsan Hakları Eğitim ve Kültür Araştırmaları Dergisi (İEKD), 1(2), 98-121.
  • Eroğlu, F., & Kalaycı, N. (2020). Üniversitelerdeki zorunlu ortak derslerden Türk dili dersinin uzaktan ve yüz yüze eğitim uygulamalarının karşılaştırılarak değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 1001-1027.
  • Fidan, M. (2020). Covı̇d-19 belı̇rsı̇zlı̇ğı̇nde eğı̇tı̇m: İlkokulda zorunlu uzaktan eğı̇tı̇me ı̇lı̇şkı̇n öğretmen görüşlerı̇. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 24-43.
  • Gedik, H. (2023). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Covid 19 pandemi sürecinde yürütülen uzaktan eğitim–öğretim faaliyetlerine dair görüşleri. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(3), 1272-1292.
  • Gedik, O., & Erol, M. (2022). Sınıf öğretmeni adaylarının pandemi sürecinde uzaktan eğitime ilişkin tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 1-11.
  • Gelişli, Y. (2015). Uzaktan eğitimde öğretmen yetiştirme uygulamaları: Tarihçe ve gelişim. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(3), 313-321.
  • Gümüş, F. Ö. (2023). Matematik öğretmen adaylarının gözünden uzaktan eğitim sürecinde ortaokullardaki matematik dersleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(1), 148-166.
  • Güven, S., & Uçar, M. (2021). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitim ve öğretmenlik uygulaması dersine ilişkin görüşleri. Journal of Awareness, 6(3), 165-183.
  • Güvendir, M. A., & Özkan, Y. Ö. (2021). Uzaktan eğitimin değerlendirmeye yansımaları: çevrim içi sınavlar mı sınıf içi sınavlar mı?. Journal of Digital Measurement and Evaluation Research, 1(1), 22-34.
  • Halitoğlu, V. (2021). Attitudes of student teachers to wards distance education within the context of COVID-19 pandemic. International Journal of Curriculum and Instruction (Special Issue), 13(1), 816- 838.
  • Hermita, N., Alim, J. A., Putra, Z. H., Mahartika, I., & Sulistiyo, U. (2023). Hybrid learning, blended learning or face-to-face learning: which one is more effective in remediating misconception?. Quality Assurance in Education, 32(1), 64-78.
  • İhtiyaroğlu, N., & Cemaloğlu, N. (2023). Covid-19 sürecinin dünü, bugünü, yarını: öğretmen adaylarının uzaktan eğitimle ilgili görüşlerine yönelik bir durum çalışması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 12(3), 687-700.
  • İşman, A. (2011). Uzaktan eğitim. Pegem Akademi.
  • Kalkan, M., & Yıldız, E. (2022). Opinions of preschool preservice teachers on teaching practice course during the COVID-19 pandemic period. Eurasian Journal of Teacher Education, 3(1), 1-18.
  • Karakuş, H., Altıparmak, N., & Uysal, H. (2023). The investigation of the attitudes of preservice pre-school teachers towards distance education. Anadolu University Journal of Education Faculty, 7(3), 720-738.
  • Karakuş, H., & Kuru, N. (2022). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının uzaktan öğretim hakkındaki görüşleri ve metaforik algıları. ERPA International Congresses on Education içinde (118-123), Nicosia/TRNC.
  • Karatepe, F., Küçükgençay, N., & Peker, B. (2020). Öğretmen adayları senkron uzaktan eğitime nasıl bakıyor? Bir anket çalışması. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(53), 1262-1274.
  • Kavak, S. Ü. (2021). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri öğrenme çıktılarının uzaktan eğitim ve yüz yüze eğitim bakımından incelenmesi. [Yüksek lisans tezi]. Kafkas Üniversitesi.
  • Kaya, S. (2023). Why do pre-service teachers prefer face to face, online or hybrid education?. International Journal of Psychology and Educational Studies, 10(2), 379-392.
  • Kızılaslan, İ. G., & Arcagök, S. (2021). Okul öncesi eğitimi lisansüstü öğrencilerinin uzaktan eğitim sürecine yönelik görüşleri. Genç, Z. & Yolcu, E. (Ed.) 141. XIV. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi / 27 - 30 Ekim 2021 – Çanakkale.
  • Koç, E. S. (2021). Nasıl bir uzaktan eğitim? 1 yılın sonunda yapılan çalışmaların değerlendirilmesi. International Anatolia Academic Online Journal, 7(2), 13-26.
  • Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi (2006). Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği, https://tmdk.mehmetakif.edu.tr/upload/tmdk/44-form-368-31268108-0-form-17-67032317-on-lisans-ve-lisans-egitim-ogretim-ve-sinav-yonetmeligi-23-05-2016.pdf
  • National Association for the Education of Young Children. [NAEYC] (2009). NAEYC standards for early childhood professional preparation programs: A position statement of the national association for the education of young children. Washington, DC: Author.
  • Özbent, S. (2007). Sınıfta beden dili. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 259-289.
  • Özer, S., & Turan, E. Z. (2021). Öğretmen adaylarının Covid-19 nedeniyle sunulan uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies - Education, 16(2), 1049-1068.
  • Özmen, E. (2023). Fizik öğretmenlerinin ve fizik öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik tutumlarının incelenmesi. [Yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Öztürk, H., Kırcı, A., & Turan, L. (2021). Covid-19 sürecinde uzaktan eğitim neye benziyor? Öğretmen adaylarının algıları. Studies in Educational Research and Development, 5(2), 85-110.
  • Sangra, A., Vlachopoulos, D., & Cabrera, N. (2012). Building an inclusive definition of e-learning: An approach to theconceptual framework. International Review of Research in Open and Distributed Learning,13(2), 145–159.
  • Sariikaya, B., & Aydeniz, S. (2022). Prospective Turkish teachers' opinions on distance and face-to-face education. International Journal of Education and Literacy Studies, 10(2), 41-51.
  • Seyhan, A. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının covid-19 salgını sürecinde uzaktan eğitim deneyimleri ve görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(3), 65-93.
  • Sezgin, S. (2021). Acil uzaktan eğitim sürecinin analizi: Öne çıkan kavramlar, sorunlar ve çıkarılan dersler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 273-296.
  • Şahin, A., & Altun, Z. D. (2023). Görsel sanatlar öğretmen adaylarının uzaktan eğitim sürecinde uygulamalı derslerin ölçme değerlendirmesine ilişkin görüşleri. Bilim Eğitim Sanat ve Teknoloji Dergisi, 7(1), 47-59.
  • Tanel, Z., & Arslan, K. (2022). Yeni normal dönemde öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik algıları. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(Özel Sayı 1), 201-224.
  • Topraklıkoğlu, K., Övez, F. T. D., & Öztürk, G. (2023). Pandemi döneminde öğretmen adaylarının uzaktan eğitim sürecindeki teknoloji kullanımlarının incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 24(3), 262-279.
  • Turgut, Y. E., & Yıldırım, M. (2022). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 68-90.
  • Türküresin, H. E. (2020). Covid-19 pandemi döneminde yürütülen uzaktan eğitim uygulamalarının öğretmen adaylarının görüşleri bağlamında incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 597-618.
  • Uyumaz, F., & Karadoğan, A. (2022). Uzaktan eğitim sürecinde öğretmenlik uygulaması. ICOLDE 2022 International Congress on Open Learing and Distance Education içinde (85-92).
  • Ülger, K. (2021). Uzaktan eğitim modelinde karşılaşılan sorunlar-fırsatlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 393-412.
  • World Health Organization [WHO], (2020). Novel Coronavirus (2019-nCoV). (Situation report 1). (Erişim Tarihi:13.09.2023) https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200121- sitrep-1-2019-ncov.pdf?sfvrsn=20a99c10_4
  • Yığ, K. G. (2023). Acil uzaktan eğitim sürecinde matematik eğitimi öğretmen adaylarının süreç deneyimlerinin incelenmesi: Yeni normale ilişkin yansımalar. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (65), 549-577.
  • Yıldız, Y., & Topal, F. A. (2022). Müzik öğretmeni adaylarının bilgi iletişim teknolojilerine (BİT) ve uzaktan eğitime yönelik tutumlarının incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, (92), 46-67.
  • Yılmaz Atman, B., Altun, N., Elçi, A. N., & Karaahmetoğlu, B. (2023). Sınıfa girmeden öğretmenliği deneyimlemek: Özel eğitim öğretmen adayları ve uygulama öğretim elemanları neler söylüyor? Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(3), 1257-1287.
  • Yılmaz, H., Sakarya, G., Gayretli, Ş., & Zahal, O. (2021). Covid-19 ve çevrimiçi müzik eğitimi: Okul öncesi öğretmen adaylarının görüşleri üzerine nitel bir çalışma. Journal of Qualitative Research in Education, 28, 283-299.
  • Yolcu, H. H. (2020). Koronavirüs (covid-19) pandemi sürecinde sınıf öğretmeni adaylarının uzaktan eğitim deneyimleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(4), 237-250.
  • Yorgancı, S. (2015). Web tabanlı uzaktan eğitim yönteminin öğrencilerin matematik başarılarına etkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1401-1420.
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK]. (1981). Yükseköğretim kanunu. (Erişim Tarihi:06.12.2023) https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2547.pdf
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK]. (2007). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları. (Erişim Tarihi:08.12.2023) https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/egitim-fakultesiogretmenyetistirme-lisans-programlari.pdf
  • Yükseköğretim Kurulu [2020a]. Koronavirüs (Covıd-19) bilgilendirme notu: 1 https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/coronavirus_bilgilendirme_1.aspx#:~:text=Cumhurba%C5%9Fkan%C4%B1%20Say%C4%B1n%20Recep%20Tayyip%20Erdo%C4%9Fan,hafta%20s%C3%BCreyle%20e%C4%9Fitime%20ara%20verilmi%C5%9Ftir
  • Yükseköğretim Kurulu YÖK (2020b). YÖK'ten eğitim fakültelerinin müfredatlarına yönelik tarihi karar. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/egitim-fak%C3%BCltelerine-yetkidevri.aspx
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK]. (2022). Yükseköğretim kurumlarında uzaktan öğretime ilişkin usul ve esaslar. (Erişim Tarihi:08.12.2023) https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Uzaktan_ogretim/yuksekogretim-kurumlarinda-uzaktan-ogretime-iliskin-usul-ve-esaslar.pdf

Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Gözünden Uzaktan ve Yüz Yüze Eğitimde Eğitim ve Öğretim Süreci

Yıl 2024, Sayı: 60, 1197 - 1224, 28.06.2024
https://doi.org/10.53444/deubefd.1404752

Öz

Bu araştırmada Covid-19 sürecindeki uzaktan eğitim ile sonrasındaki yüz yüze eğitimi yaklaşık olarak eşit sürelerde deneyimlemiş olan okul öncesi öğretmen adaylarının farklı eğitim öğelerine göre uzaktan ve yüz yüze eğitimin avantaj ve dezavantajlarına yönelik görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu belirlenirken amaçsal örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya 2022-2023 eğitim öğretim yılında bir kamu üniversitesi Okul Öncesi Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda öğrenim gören 69 öğretmen adayı katılım göstermiştir. Bu araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından oluşturulan ve iki alan uzmanından uzman görüşü alınarak son halini almış yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Çalışma verilerini analiz etmek için nitel veri analiz yöntemlerinden biri olan içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda uzaktan ve yüz yüze eğitimin iletişim, sınav, derse devam, dersin işleyişi ve eğitim ortamı bakımından avantaj ve dezavantajları olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuç doğrultusunda, uzaktan eğitim konusunda katılımcılar tarafından ifade edilen avantajların yüz yüze eğitim ortamına entegre edilmesi önerilebilir.

Etik Beyan

Yapılan bu çalışmada araştırma etiği ilkeleri gözetilmiş olup gerekli etik kurul izinleri alınmıştır. Etik kurul izni kapsamında; Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar etik kurulundan 07.12.2022 tarihli ve GO 2022/959 sayılı sayılı belge alınmıştır.

Destekleyen Kurum

Destekleyen kurum yoktur.

Kaynakça

  • Acar, D., & Eğilmez, H. O. (2023). Müzik öğretmeni adaylarının uzaktan çalgı eğitimine yönelik tutumları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1),75-99.
  • Aksoy, D. A., Bozkurt, A., & Kurşun, E. (2021). Yükseköğretim öğrencilerinin Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik algıları. Anadolu University Journal of Education Faculty, 5(3), 285-308.
  • Akyürek, M. İ. (2020). Uzaktan eğitim: Bir alınyazın taraması. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-9.
  • Aydın, A. (2022). Fen bilgisi öğretmen adaylarının Fizik-II dersini öğrenmelerinde yüz yüze ve uzaktan eğitim uygulamalarının karşılaştırılarak değerlendirilmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(1), 43-61.
  • Baloğlu, E., & Fırat, M. (2022). İlkokul öğretmenleri Covid-19 pandemi deneyimlerine dayalı olarak uzaktan eğitim ve yüz yüze eğitimi nasıl karşılaştırıyorlar? Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 8(2), 1-35.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Berk, G., & Akdeniz, D. G. (2023). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Siirt Eğitim Dergisi, 3(1), 79-91.
  • Bolattaş Gürbüz, F., & Özer, N. (2023). Öğretmenlik uygulaması bağlamında acil uzaktan öğretim uygulamaları: Okul öncesi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının deneyimleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 21-36.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
  • Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Akgün, O. E., Karadeniz, S., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Akgün, O. E., Karadeniz, S., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Yayıncılık.
  • Crowe, S., Cresswell, K., Robertson, A., Huby, G., Avery, A., & Sheikh, A. (2011). The case study approach. BMC medical research methodology, 11(1), 1-9.
  • Çay, A. R., & Özçelik, N. (2023). Fransızca öğretmen adaylarının uzaktan eğitim ortamlarının kullanımına ilişkin tutumları. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 11(1), 20-34.
  • Çiftcioğlu, M., & Işıkoğlu, N. (2023). Okul öncesi öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik tutumları ve dijital okuryazarlık becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(1), 147-181.
  • Darling-Hammond, L. (2000). How teacher education matters. Journal of Teacher Education, 51(3), 166–173. https://doi.org/10.1177/0022487100051003002
  • Demir, E. (2014). Uzaktan eğitime genel bir bakış. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (39).
  • Dereli-İman, E., & Deli, H. (2022). Okul öncesi öğretmen adaylarının uzaktan eğitim sürecine ilişkin görüşleri. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 6(3), 530-557.
  • Döğer, D. (2022). Okul öncesi öğretmen adaylarının Covid 19 salgını sürecinde uzaktan yürütülen müzik eğitimi dersine ilişkin tutum ve görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 21(82), 860-874.
  • Döner, K., & Kesicioglu, O. S. (2023). Sınıf öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik içerik bilgileri ve uzaktan eğitime ilişkin tutumlarının incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 33(2), 671-984.
  • Duman, S. N. (2020). Salgin Döneminde Gerçekleştirilen Uzaktan Eğitim Sürecinin Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 95-112.
  • Durna, D. K., & Kösterelioğlu, M. A. (2023). Pandemi sürecinde uzaktan öğretimle yürütülen öğretmenlik uygulaması dersine yönelik öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 12(2), 837-857.
  • Düzgün, S., & Selçuk, Z. (2018). Sözsüz iletişim becerilerinden öğretmenlerin öğrencilerle göz teması kurma davranışlarının bazı değişkenler açısından değerlendirilmesi. [Doktora tezi]. Erciyes Üniversitesi.
  • Ergün, M., & Veyis, F. (2023). Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni adaylarının uzaktan eğitimde öğretim süreci, ölçme değerlendirme uygulamaları ve kaynaklara ulaşım imkânları hakkındaki görüşleri üzerine bir inceleme. İnsan Hakları Eğitim ve Kültür Araştırmaları Dergisi (İEKD), 1(2), 98-121.
  • Eroğlu, F., & Kalaycı, N. (2020). Üniversitelerdeki zorunlu ortak derslerden Türk dili dersinin uzaktan ve yüz yüze eğitim uygulamalarının karşılaştırılarak değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 1001-1027.
  • Fidan, M. (2020). Covı̇d-19 belı̇rsı̇zlı̇ğı̇nde eğı̇tı̇m: İlkokulda zorunlu uzaktan eğı̇tı̇me ı̇lı̇şkı̇n öğretmen görüşlerı̇. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 24-43.
  • Gedik, H. (2023). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Covid 19 pandemi sürecinde yürütülen uzaktan eğitim–öğretim faaliyetlerine dair görüşleri. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(3), 1272-1292.
  • Gedik, O., & Erol, M. (2022). Sınıf öğretmeni adaylarının pandemi sürecinde uzaktan eğitime ilişkin tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 1-11.
  • Gelişli, Y. (2015). Uzaktan eğitimde öğretmen yetiştirme uygulamaları: Tarihçe ve gelişim. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(3), 313-321.
  • Gümüş, F. Ö. (2023). Matematik öğretmen adaylarının gözünden uzaktan eğitim sürecinde ortaokullardaki matematik dersleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(1), 148-166.
  • Güven, S., & Uçar, M. (2021). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitim ve öğretmenlik uygulaması dersine ilişkin görüşleri. Journal of Awareness, 6(3), 165-183.
  • Güvendir, M. A., & Özkan, Y. Ö. (2021). Uzaktan eğitimin değerlendirmeye yansımaları: çevrim içi sınavlar mı sınıf içi sınavlar mı?. Journal of Digital Measurement and Evaluation Research, 1(1), 22-34.
  • Halitoğlu, V. (2021). Attitudes of student teachers to wards distance education within the context of COVID-19 pandemic. International Journal of Curriculum and Instruction (Special Issue), 13(1), 816- 838.
  • Hermita, N., Alim, J. A., Putra, Z. H., Mahartika, I., & Sulistiyo, U. (2023). Hybrid learning, blended learning or face-to-face learning: which one is more effective in remediating misconception?. Quality Assurance in Education, 32(1), 64-78.
  • İhtiyaroğlu, N., & Cemaloğlu, N. (2023). Covid-19 sürecinin dünü, bugünü, yarını: öğretmen adaylarının uzaktan eğitimle ilgili görüşlerine yönelik bir durum çalışması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 12(3), 687-700.
  • İşman, A. (2011). Uzaktan eğitim. Pegem Akademi.
  • Kalkan, M., & Yıldız, E. (2022). Opinions of preschool preservice teachers on teaching practice course during the COVID-19 pandemic period. Eurasian Journal of Teacher Education, 3(1), 1-18.
  • Karakuş, H., Altıparmak, N., & Uysal, H. (2023). The investigation of the attitudes of preservice pre-school teachers towards distance education. Anadolu University Journal of Education Faculty, 7(3), 720-738.
  • Karakuş, H., & Kuru, N. (2022). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının uzaktan öğretim hakkındaki görüşleri ve metaforik algıları. ERPA International Congresses on Education içinde (118-123), Nicosia/TRNC.
  • Karatepe, F., Küçükgençay, N., & Peker, B. (2020). Öğretmen adayları senkron uzaktan eğitime nasıl bakıyor? Bir anket çalışması. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(53), 1262-1274.
  • Kavak, S. Ü. (2021). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri öğrenme çıktılarının uzaktan eğitim ve yüz yüze eğitim bakımından incelenmesi. [Yüksek lisans tezi]. Kafkas Üniversitesi.
  • Kaya, S. (2023). Why do pre-service teachers prefer face to face, online or hybrid education?. International Journal of Psychology and Educational Studies, 10(2), 379-392.
  • Kızılaslan, İ. G., & Arcagök, S. (2021). Okul öncesi eğitimi lisansüstü öğrencilerinin uzaktan eğitim sürecine yönelik görüşleri. Genç, Z. & Yolcu, E. (Ed.) 141. XIV. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi / 27 - 30 Ekim 2021 – Çanakkale.
  • Koç, E. S. (2021). Nasıl bir uzaktan eğitim? 1 yılın sonunda yapılan çalışmaların değerlendirilmesi. International Anatolia Academic Online Journal, 7(2), 13-26.
  • Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi (2006). Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği, https://tmdk.mehmetakif.edu.tr/upload/tmdk/44-form-368-31268108-0-form-17-67032317-on-lisans-ve-lisans-egitim-ogretim-ve-sinav-yonetmeligi-23-05-2016.pdf
  • National Association for the Education of Young Children. [NAEYC] (2009). NAEYC standards for early childhood professional preparation programs: A position statement of the national association for the education of young children. Washington, DC: Author.
  • Özbent, S. (2007). Sınıfta beden dili. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 259-289.
  • Özer, S., & Turan, E. Z. (2021). Öğretmen adaylarının Covid-19 nedeniyle sunulan uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies - Education, 16(2), 1049-1068.
  • Özmen, E. (2023). Fizik öğretmenlerinin ve fizik öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik tutumlarının incelenmesi. [Yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Öztürk, H., Kırcı, A., & Turan, L. (2021). Covid-19 sürecinde uzaktan eğitim neye benziyor? Öğretmen adaylarının algıları. Studies in Educational Research and Development, 5(2), 85-110.
  • Sangra, A., Vlachopoulos, D., & Cabrera, N. (2012). Building an inclusive definition of e-learning: An approach to theconceptual framework. International Review of Research in Open and Distributed Learning,13(2), 145–159.
  • Sariikaya, B., & Aydeniz, S. (2022). Prospective Turkish teachers' opinions on distance and face-to-face education. International Journal of Education and Literacy Studies, 10(2), 41-51.
  • Seyhan, A. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının covid-19 salgını sürecinde uzaktan eğitim deneyimleri ve görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(3), 65-93.
  • Sezgin, S. (2021). Acil uzaktan eğitim sürecinin analizi: Öne çıkan kavramlar, sorunlar ve çıkarılan dersler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 273-296.
  • Şahin, A., & Altun, Z. D. (2023). Görsel sanatlar öğretmen adaylarının uzaktan eğitim sürecinde uygulamalı derslerin ölçme değerlendirmesine ilişkin görüşleri. Bilim Eğitim Sanat ve Teknoloji Dergisi, 7(1), 47-59.
  • Tanel, Z., & Arslan, K. (2022). Yeni normal dönemde öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik algıları. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(Özel Sayı 1), 201-224.
  • Topraklıkoğlu, K., Övez, F. T. D., & Öztürk, G. (2023). Pandemi döneminde öğretmen adaylarının uzaktan eğitim sürecindeki teknoloji kullanımlarının incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 24(3), 262-279.
  • Turgut, Y. E., & Yıldırım, M. (2022). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 68-90.
  • Türküresin, H. E. (2020). Covid-19 pandemi döneminde yürütülen uzaktan eğitim uygulamalarının öğretmen adaylarının görüşleri bağlamında incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 597-618.
  • Uyumaz, F., & Karadoğan, A. (2022). Uzaktan eğitim sürecinde öğretmenlik uygulaması. ICOLDE 2022 International Congress on Open Learing and Distance Education içinde (85-92).
  • Ülger, K. (2021). Uzaktan eğitim modelinde karşılaşılan sorunlar-fırsatlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 393-412.
  • World Health Organization [WHO], (2020). Novel Coronavirus (2019-nCoV). (Situation report 1). (Erişim Tarihi:13.09.2023) https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200121- sitrep-1-2019-ncov.pdf?sfvrsn=20a99c10_4
  • Yığ, K. G. (2023). Acil uzaktan eğitim sürecinde matematik eğitimi öğretmen adaylarının süreç deneyimlerinin incelenmesi: Yeni normale ilişkin yansımalar. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (65), 549-577.
  • Yıldız, Y., & Topal, F. A. (2022). Müzik öğretmeni adaylarının bilgi iletişim teknolojilerine (BİT) ve uzaktan eğitime yönelik tutumlarının incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, (92), 46-67.
  • Yılmaz Atman, B., Altun, N., Elçi, A. N., & Karaahmetoğlu, B. (2023). Sınıfa girmeden öğretmenliği deneyimlemek: Özel eğitim öğretmen adayları ve uygulama öğretim elemanları neler söylüyor? Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(3), 1257-1287.
  • Yılmaz, H., Sakarya, G., Gayretli, Ş., & Zahal, O. (2021). Covid-19 ve çevrimiçi müzik eğitimi: Okul öncesi öğretmen adaylarının görüşleri üzerine nitel bir çalışma. Journal of Qualitative Research in Education, 28, 283-299.
  • Yolcu, H. H. (2020). Koronavirüs (covid-19) pandemi sürecinde sınıf öğretmeni adaylarının uzaktan eğitim deneyimleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(4), 237-250.
  • Yorgancı, S. (2015). Web tabanlı uzaktan eğitim yönteminin öğrencilerin matematik başarılarına etkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1401-1420.
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK]. (1981). Yükseköğretim kanunu. (Erişim Tarihi:06.12.2023) https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2547.pdf
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK]. (2007). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları. (Erişim Tarihi:08.12.2023) https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/egitim-fakultesiogretmenyetistirme-lisans-programlari.pdf
  • Yükseköğretim Kurulu [2020a]. Koronavirüs (Covıd-19) bilgilendirme notu: 1 https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/coronavirus_bilgilendirme_1.aspx#:~:text=Cumhurba%C5%9Fkan%C4%B1%20Say%C4%B1n%20Recep%20Tayyip%20Erdo%C4%9Fan,hafta%20s%C3%BCreyle%20e%C4%9Fitime%20ara%20verilmi%C5%9Ftir
  • Yükseköğretim Kurulu YÖK (2020b). YÖK'ten eğitim fakültelerinin müfredatlarına yönelik tarihi karar. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/egitim-fak%C3%BCltelerine-yetkidevri.aspx
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK]. (2022). Yükseköğretim kurumlarında uzaktan öğretime ilişkin usul ve esaslar. (Erişim Tarihi:08.12.2023) https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Uzaktan_ogretim/yuksekogretim-kurumlarinda-uzaktan-ogretime-iliskin-usul-ve-esaslar.pdf
Toplam 72 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim, Eğitim Teknolojisi ve Bilgi İşlem
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Ulutaş 0000-0001-7311-0751

Elif Süreyya Kanyılmaz Canlı 0000-0003-2111-7497

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 14 Aralık 2023
Kabul Tarihi 4 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 60

Kaynak Göster

APA Ulutaş, A., & Kanyılmaz Canlı, E. S. (2024). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Gözünden Uzaktan ve Yüz Yüze Eğitimde Eğitim ve Öğretim Süreci. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(60), 1197-1224. https://doi.org/10.53444/deubefd.1404752