This study focusses on ensuring quality education among other SDGs. The choice of competency area of participants in a local science festival that adopted European key competencies for lifelong learning as a theme and the effect of demographic and contextual variables on these choices were investigated. The survey method was used to make inferences about the participants' attitudes towards competency areas through their choices. Data were collected through the Participant Information Form. Descriptive statistics and chi-square independence tests were conducted in the SPSS-22 programme to analyse the data. The findings revealed that the students selected the area of competency in mathematics, science and technology the most and the area of digital competency the least. Furthermore, the choices of the competency area of the students differed according to their gender, education level, and socioeconomic level of the district in which they resided. It can be concluded that there are political, social, and economic reasons for the choices of the competency area of the students. In this context, it is recommended that educational policies include practices that promote all competence areas, the government incentives for competence development should be expanded and maintained, the technical infrastructure of socioeconomically disadvantaged schools should be strengthened, and appropriate learning environments should be created, both to ensure students' key competence development and to eliminate gender differences.
key competencies quality education science festival lifelong learning
All data collection tools and informed consent forms that participants provided to participate in the study were reviewed and approved by Pamukkale University Social and Human Sciences Research and Publication Ethics Committee (25.02.2022/ Document Number: 175306)
The Scientific and Technological Research Council of Turkey
122B108
122B108
122B108
Bu çalışma, diğer Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri'nin arasında kaliteli eğitimin sağlanmasına odaklanmaktadır. Yaşam boyu öğrenme için Avrupa temel yetkinliklerini tema olarak benimseyen yerel bir bilim festivalinde katılımcıların yetkinlik alanı seçimi ve demografik ve bağlamsal değişkenlerin bu seçimler üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Katılımcıların seçimleri üzerinden yetkinlik alanlarına yönelik tutumları hakkında çıkarımlarda bulunmak için anket yöntemi kullanılmıştır. Veriler Katılımcı Bilgi Formu aracılığıyla toplanmıştır. Verileri analiz etmek için SPSS-22 programında tanımlayıcı istatistikler ve ki-kare bağımsızlık testleri yapılmıştır. Bulgular, öğrencilerin en çok matematik, fen ve teknoloji alanındaki yetkinlik alanını, en az ise dijital yetkinlik alanını seçtiklerini ortaya koymuştur. Ayrıca, öğrencilerin yetkinlik alanı seçimleri cinsiyetlerine, eğitim düzeylerine ve ikamet ettikleri ilçenin sosyoekonomik düzeyine göre farklılık göstermiştir. Öğrencilerin yetkinlik alanı seçimlerinin siyasi, sosyal ve ekonomik nedenleri olduğu sonucuna varılabilir. Bu bağlamda, eğitim politikalarının tüm yetkinlik alanlarını teşvik eden uygulamaları içermesi, yetkinlik gelişimine yönelik devlet teşviklerinin yaygınlaştırılarak sürdürülmesi, sosyoekonomik açıdan dezavantajlı okulların teknik altyapısının güçlendirilmesi ve hem öğrencilerin temel yetkinlik gelişimlerinin sağlanması hem de cinsiyet farklılıklarının giderilmesi için uygun öğrenme ortamlarının yaratılması önerilmektedir.
anahtar yetkinlikler kaliteli eğitim bilim şenliği yaşamboyu öğrenme
122B108
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (Diğer), Okul Dışı Öğrenme, Hayat Boyu Öğrenme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 122B108 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 28 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 8 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 60 |