The purpose of this research is to examine the effect of the layered curriculum on the productive language skills of students learning Turkish as a foreign language. The study was carried out as an operational study, which is one of the qualitative research approaches. The study group of the research consists of 15 foreign students studying at the C1 level at Aksaray University Turkish Teaching Application and Research Center. In the study, first of all, the current status of the students regarding their productive language skills (speaking and writing) was determined with preliminary measurements. The verbal interaction rubric and the oral production rubric were used to measure speaking skills, and the writing evaluation scale was used to measure writing skills. Then, action plans developed for the development of productive language skills were implemented over a period of 6 weeks. These plans were prepared taking into account the layered curriculum. In order to measure the effectiveness of the post-implementation action plans, final measurements were carried out and then the pre-post measurement results were compared. In addition, the feedback (qualitative data) obtained through conversational interviews with students regarding the application, reflective diaries and video recordings was questioned. The latest measurements and qualitative data obtained show that the action plans prepared in line with the layered curriculum improve students' speaking and writing skills.
Teaching Turkish as a foreign language speaking skill writing skill layered curriculum action study.
Bu araştırmanın amacı, basamaklı öğretim programının yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin üretici dil becerilerine etkisini incelemektir. Çalışma nitel araştırma yaklaşımlarından biri olan eylemsel çalışma olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Aksaray Üniversitesi Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezi’nde C1 düzeyinde öğrenim gören 15 yabancı uyruklu öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada, öncelikle öğrencilerin üretici dil becerilerine (konuşma ve yazma) ilişkin mevcut durumları ön ölçümlerle belirlenmiştir. Konuşma becerilerinin ölçümünde sözlü etkileşim dereceli puanlama anahtarı ve sözlü üretim dereceli puanlama anahtarı, yazma becerisinin ölçümünde ise yazma değerlendirme ölçeği kullanılmıştır. Daha sonra, üretici dil becerilerinin gelişimine yönelik geliştirilen eylem planları 6 haftalık bir sürede uygulanmıştır. Bu planlar basamaklı öğretim programı dikkate alınarak hazırlanmıştır. Uygulama sonrası eylem planlarının etkililiğini ölçmek amacıyla son ölçümler gerçekleştirilmiş ve akabinde ön-son ölçüm sonuçları karşılaştırılmıştır. Ayrıca öğrencilerle uygulamaya ilişkin gerçekleştirilen sohbet tarzı görüşmeler, yansıtıcı günlükler ve video kayıtları vasıtasıyla elde edilen geribildirimler (nitel veriler) sorgulanmıştır. Yapılan son ölçümler ve elde edilen nitel veriler, basamaklı öğretim programı doğrultusunda hazırlanan eylem planlarının öğrencilerin konuşma ve yazma becerilerini geliştirdiğini göstermektedir.
Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi konuşma becerisi yazma becerisi basamaklı öğretim programı eylem çalışması
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 60 |