Çağımızda eğitim alanına büyük bir kolaylık sağlayan yapay zekâ, farkındalık ve okuryazarlık açısından önem arz etmektedir. Ele alınan bu çalışma Türkçe öğretmen adaylarının yapay zekâ okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda öğretmen adaylarının okuryazarlık düzeyleri, cinsiyetleri, günlük internet kullanma durumları, yapay zekâya yönelik haberleri takip etmeleri açısından incelemeler yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini Bayburt Üniversitesi’nde öğrenim görmekte olan 215 Türkçe öğretmen adayı oluşturmaktadır. Nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelinin tercih edildiği araştırmada veriler, Yapay Zekâ Okuryazarlık Ölçeği ile toplanmıştır. Google Forms’lardan elde edilen veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiş olup analiz sonucunda öğretmen adaylarının yapay zekâ okuryazarlıklarının yüksek düzeye yakın olduğu, öğretmen adaylarının cinsiyetlerinin yapay zekâ okuryazarlık düzeylerini etkileyen bir değişken olduğu başka bir deyişle araştırmaya dâhil olan öğretmen adaylarının yapay zekâ okuryazarlık düzeyleri cinsiyete göre farklılık gösterdiği, sınıf düzeylerinin yapay zekâ okuryazarlık açısından anlamlı bir farklılık oluşturduğu, öğretmen adaylarının internet kullanma süreleri ile yapay zekâ okuryazarlıklarının benzer olduğu ve konuyla ilgili haber takip etmelerinin yapay zekâ okuryazarlık düzeylerini etkileyen bir değişken olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Artificial intelligence, which provides great convenience to the field of education in our age, is important in terms of awareness and literacy. This study was conducted to determine the artificial intelligence literacy levels of prospective Turkish teachers. For this purpose, pre-service teachers' literacy levels, gender, daily internet usage status, and following news about artificial intelligence were examined. The sample of the study consists of 215 Turkish language teacher candidates studying at Bayburt University. In the study, in which the survey model, one of the quantitative research methods, was preferred, the data were collected with the Artificial Intelligence Literacy Scale. The data obtained from Google Forms were analysed with the SPSS package program and as a result of the analysis, it was found that the artificial intelligence literacy of the prospective teachers was close to high level, the gender of the prospective teachers was a variable affecting the artificial intelligence literacy levels, in other words, the artificial intelligence literacy levels of the prospective teachers included in the research differed according to gender, It was concluded that the grade level of pre-service teachers constituted a significant difference in terms of artificial intelligence literacy, their internet usage time and artificial intelligence literacy were similar, and following news on the subject was a variable affecting their artificial intelligence literacy levels.
Pre-service teacher Turkish artificial intelligence literacy.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 29 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 60 |