Türkiye limanları son 10 yılda hareketlenen özelleştirme faaliyetleri
doğrultusunda bir değişim sürecinden geçmektedir. Bu değişim sadece yönetişim
mekanizmalarındaki değişikliklerden değil, aynı zamanda pazardan yansıyan talebin
yapısından da kaynaklanmaktadır. Deniz yolu taşımacılığında gittikçe artan bir
paya sahip olan lojistik bakış açısı, hizmet tedarik zincirlerinin tüm üyelerinde
olduğu gibi limanlar üzerinde de baskı kurmakta, limanları pazar yönlü
stratejileri benimsemeye teşvik etmektedir. Ancak limanlar bu strateji
değişikliğine giderken içinde faaliyet gösterdikleri endüstrinin
dinamiklerinden de yüksek oranda etkilenmekte ve dolayısıyla birçok engelle
karşılaşmaktadır. Bu çalışma Türkiye konteyner limanlarını pazar yönlülüğe
yönelten faktörleri ve pazar yönlülüğün önündeki engelleri keşfetmeyi
amaçlamaktadır. Çalışma uzman görüşlerini Delphi yöntemi kullanarak ortaya
çıkarmayı ve sektörü temsil eden liman yöneticileri veya ilgili uzmanların uzlaşıları
ışığında öncelikli fırsatları belirlemeyi hedeflemektedir. Çalışma bulgularının
Türkiye’deki liman yöneticileri, tedarikçileri ve müşterileri için sistematik
bir kaynak oluşturabileceği ve uzmanlar tarafından öncelikli algılanan engellerin
ortadan kaldırılmasına yönelik yeni stratejiler üretilebileceği düşünülmektedir.
İtici güçlerin ise daha etkin kullanılmasıyla pazar yönlülüğün tüm limanlar
için yeni bir rekabet aracı olarak değerlendirilmesini sağlayacağı
düşünülmektedir.
Türkiye limanları son 10 yılda hareketlenen özelleştirme faaliyetleri
doğrultusunda bir değişim sürecinden geçmektedir. Bu değişim sadece yönetişim
mekanizmalarındaki değişikliklerden değil, aynı zamanda pazardan yansıyan talebin
yapısından da kaynaklanmaktadır. Deniz yolu taşımacılığında gittikçe artan bir
paya sahip olan lojistik bakış açısı, hizmet tedarik zincirlerinin tüm üyelerinde
olduğu gibi limanlar üzerinde de baskı kurmakta, limanları pazar yönlü
stratejileri benimsemeye teşvik etmektedir. Ancak limanlar bu strateji
değişikliğine giderken içinde faaliyet gösterdikleri endüstrinin
dinamiklerinden de yüksek oranda etkilenmekte ve dolayısıyla birçok engelle
karşılaşmaktadır. Bu çalışma Türkiye konteyner limanlarını pazar yönlülüğe
yönelten faktörleri ve pazar yönlülüğün önündeki engelleri keşfetmeyi
amaçlamaktadır. Çalışma uzman görüşlerini Delphi yöntemi kullanarak ortaya
çıkarmayı ve sektörü temsil eden liman yöneticileri veya ilgili uzmanların uzlaşıları
ışığında öncelikli fırsatları belirlemeyi hedeflemektedir. Çalışma bulgularının
Türkiye’deki liman yöneticileri, tedarikçileri ve müşterileri için sistematik
bir kaynak oluşturabileceği ve uzmanlar tarafından öncelikli algılanan engellerin
ortadan kaldırılmasına yönelik yeni stratejiler üretilebileceği düşünülmektedir.
İtici güçlerin ise daha etkin kullanılmasıyla pazar yönlülüğün tüm limanlar
için yeni bir rekabet aracı olarak değerlendirilmesini sağlayacağı
düşünülmektedir.
Delphi metodu hizmet pazarlaması liman pazarlaması pazar yönlülük Türkiye
Turkish ports have been going
through a change process during the last 10 years through the acceleration of
privatization movements. A new port management mentality that is competition
and market-oriented has started to emerge instead of the former operation
focused and stakeholder-independent structure. This change is sourced by not
only the transformation in governance systems but also the demand that is being
reflected from the markets. Logistics perspective that has started to increase
its share in maritime transport, is speeding up the pressure on the ports as
well as all the other members of service supply chains and encouraging them to
adopt market oriented strategies. However, ports are being highly affected by the
dynamics of the industry that they operate within while going through this
strategy change, and consequently face with a lot of obstacles. The purpose of
this study is to discover the drivers and barriers that Turkish container ports
face with. The article aims to explore the expert views by Delphi method and
identify the prioritized opportunities through the guidance of port managers or
experts representing the industry. The findings of the study might provide a
systematic resource for port managers, suppliers and customers in Turkey, and new
strategies might be developed in order to eliminate the prioritized barriers.
Drivers can be used more effectively so that market orientation becomes a new
competition tool for all ports. Also the results might provide new variables
for scholars studying on port marketing; develop recommendations for testing
the relationships between these variables.
Delphi method service marketing port marketing market orientation Turkey
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 8 |
Dergimizde yayınlanmış makaleler kaynak gösterilmeden kullanılamaz
Dergideki yazıların bilimsel sorumluluğu yazarlarına aittir.
Denizcilik Fakültesi Dergisinin içeriği tüm kullanıcılara ücretsiz olarak sunulmaktadır.
Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/
Dergi İletişim Bilgileri Sayfası
https://dergipark.org.tr/tr/pub/deudfd/contacts