İkinci
Dünya Savaşı sonrası dönemde yönetim bilimi çalışanların psiko-sosyal yönüne
odaklanmaya başlamıştır ve motivasyon kuramları ortaya çıkmıştır. Örgüt kültürü
ise görece daha yeni bir çalışma alanı olarak doğmuş, küreselleşme ve rekabetin
artması ile gittikçe daha fazla önemsenmeye başlanmıştır. İş/örgüt psikolojisi yazınında,
motivasyon ile örgüt kültürünün ilişkisini inceleyen araştırmalar yer
almaktadır.
Bu araştırma kapsamında, Denison Örgüt Kültürü
ölçme aracından uyarlanan bir anket formu geliştirilerek seçilen örneklemde
uygulanmıştır. Deniz ulaştırma işletmeleri beyaz yakalı çalışan ve
yöneticilerinden oluşan seçilmiş örneklemden 147 geçerli dönüş sağlanmıştır. Cronbach
Alpha katsayısı ile ölçek güvenilirliği; tanımsal istatistikler ile katılımcı
profili; faktör analizleri ile örgüt kültürü ve motivasyon maddeleri için faktör
grupları; varyans analizi ve t-testleri ile demografik verilerin örgüt kültürü
algısı ve motivasyona etkileri; doğrusal regresyon analizi ile örgüt kültürü
boyutlarının motivasyona etkileri incelenmiştir. Elde edilen bulgular ışığında motivasyonu
örgüt kültürü boyutları ile açıklayan bir model ortaya konulmuştur. Böylelikle
katılım motivasyonu, tutarlılık motivasyonu, uyarlama motivasyonu ve vizyon
motivasyonu kavramlarına ulaşılmıştır.
Örgüt kültürü beyaz yakalı çalışan Denison Örgüt Kültürü Modeli motivasyon örgüt psikolojisi/endüstriyel psikoloji
Since the post Second World War era, management
science has started to focus on the psycho-social dimension of workers, and
motivation theories have emerged. Organizational culture has evolved as a
relatively newer field of study but has been gaining greater importance with
the effects of globalization and increasing competition. There are studies
examining the relation between organizational culture and motivation in the organizational/industrial
psychology literature.
In the scope of this research, a survey form developed
from the Denison Organization Culture questionnaire was conducted through the
selected sample. 147 valid responses returned from the selected sample consisting
of managers and white collar employees from maritime transportation companies. Alpha
coefficient for measuring reliability, explanatory analysis for analyzing the
profiles, factor analysis to figure the factor groups for organizational
culture and motivation items, variance analysis and t-tests to examine the
effects of demographic data on organizational culture and motivation; linear
regression analysis to explore the organizational culture dimensions and their
effects on motivation were implemented. A model explaining the motivation with
organizational culture dimensions was offered by which involvement motivation,
consistency motivation, adaptability motivation and mission motivation concepts
were achieved.
Organizational culture white-collar employees Denison Organization Culture Model motivation organizational/industrial psychology
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 9 Sayı: 1 |
Dergimizde yayınlanmış makaleler kaynak gösterilmeden kullanılamaz
Dergideki yazıların bilimsel sorumluluğu yazarlarına aittir.
Denizcilik Fakültesi Dergisinin içeriği tüm kullanıcılara ücretsiz olarak sunulmaktadır.
Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/
Dergi İletişim Bilgileri Sayfası
https://dergipark.org.tr/tr/pub/deudfd/contacts