Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

RISK ANALYSIS OF ENCLOSED SPACES AND HAZARD PERCEPTION: AN APPLICATION OF A BULK CARRIER

Yıl 2024, Cilt: 16 Sayı: 1, 101 - 132, 30.06.2024
https://doi.org/10.18613/deudfd.1399658

Öz

The aim of this study is to determine the enclosed space hazards in bulk cargo ships and to determine the enclosed space hazard perception levels within the risk prioritization distribution by performing risk analyzes of the FMEA method. In this direction, in the example of a bulk dry cargo ship which is under operation with a tonnage of 40,000 dwt , enclosed spaces were listed and 44 failures and hazards related to these enclosed spaces were found.Then risk priority numbers were calculated. As a result of the RÖS values, the failures and hazards with the highest risk in the priority order were revealed and their percentage distribution was made. It has been concluded that the factors that pose the highest risk are due to the physical characteristics of the enclosed spaces and the cargoess carried, apart from human errors and some preventive actions have been listed

Kaynakça

  • Acar, B. (2007). Rı̇sk değerlendı̇rmesı̇ temellı̇ yönetı̇m anlayışının denı̇zcı̇lı̇kte uygulanması ve Türk denı̇z tı̇caret fı̇losunun rı̇sk değerlendı̇rmesı̇ yöntemı̇ ile analı̇zı̇, Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İzmir.
  • Bacıoğlu, H. (2022). Gemi kompresör sisteminin FMEA yöntemi ile risk analizi ve önleyici faaliyetlerin belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Birgören, B. ve Yalçınkaya, M. (2019). İş sağlığı ve güvenliği risk değerlendirmesinde hata türleri ve etkileri analizinin (FMEA) kullanımı. Uluslararası Mühendislik Araştırma ve Geliştirme Dergisi, 11 (1), 41-50.
  • Burke, D. ve Alnasser M. (2020). Oxygen depletion in enclosed spaces. Journal of Marine Engineering & Technology, 19 (4), 291-294.
  • Carlson, C. (2015). “Understanding and Applying the Fundamentals of FMEAs”. Annual Reliabilty and Maintainability Symposium: Ocak 2015- Arizona, Tutorial Notes (s.1-32). ReliaSoft Corporation, Arizona, USA.
  • Drybulk terminals. (2019). Risks / IMO, Solid Bulk Cargo. https://drybulkterminals.org/wp-content/uploads/2019/12/1-Information- Exchange-Process-on-hazardous-cargoes.pdf, Erişim Tarihi: 10.10.2023.
  • Erdoğan, G. (2022). İstanbul gemi trafik hizmetleri merkezinin günlük operasyonel faaliyetlerine ilişkin hata türü ve etkileri analizi (FMEA) uygulaması, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Göksu, S. (2021). Emniyetli gemi operasyonları için hata türleri ve etkileri analizi (FMEA)'ne dayalı risk değerlendirme modeli geliştirilmesi, Doktora tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Hansen, H.L., Nielsen, D. ve Frydenberg, M. (2002). Occupational accidents aboard merchant ships. Occupational and Environmental Medicine, (59), 85–91.
  • Hedlund F.H. ve Hilduberg Ø.J. (2017). Fatal accidents during marine transport of wood pellets due to off-gassing: Experiences from Denmark.
  • Tumuluru J.S. (Ed.), Biomass Volume Estimation and Valorization for Energy (s.73-97). Croatia: Intech.
  • International Association of Class Societies (IACS). (2018). Confined space safe practice. Recommendation no.72, Rev.3. https://www.hellenicshippingnews.com/wpcontent/ uploads/2019/08/rec72rev3.pdf, Erişim Tarihi: 20.08.2022.
  • International Maritime Organisation (IMO). (2011). Resolution A.1050(27), Revised recommendations for entering enclosed spaces aboard ships. Resolution A 1050 (27) adopted on 30 November 2011. https://wwwcdn.imo.org/localresources/en/KnowledgeCentre/IndexofIMI IndexofIMIn/AssemblyDocuments/A.1050(27).pdf, Erişim Tarihi: 08.10.2022.
  • International Organization for Standardization (ISO). (2019). IEC 31010:2019. Edition 2.0. Risk management – Risk assessment techniques. https://cdn.standards.iteh.ai/samples/20731/fed109559624438c9350d9b1 8880016b/IEC-31010-2019.pdf, Erişim Tarihi: 07.07.2022.
  • International SEMATECH. (1992). Failure Mode and Effects Analysis (FMEA): A Guide for Continuous Improvement for the Semiconductor Equipment Industry. Technology Transfer #92020963B-ENG. Albany, NY: SEMATECH.
  • Işık, M.K. (2016). Gemi Bakım Ve Onarım Sektörü Kapalı Alanlarında İş Sağlığı ve Güvenliği, ÇSGB İş Sağlığı ve Güvenliği Uzmanlık Tezi, İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • International Transport Workers’ Forum (ITF). (2019). Canaries in the cargo hold: dockers and seafarers dying in confined spaces on the rise. https://www.itfglobal.org/en/news/canaries-cargo-hold-dockers-andseafarers- dying-confined-spaces-rise, Erişim tarihi: 20.07.2023.
  • Kahraman, Ö. (2009). Bir otomobil fabrikasında iş sağlığı ve güvenliği alanında HTEA (FMEA) yöntemi ile risk analizi, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Menteş, A. ve Yiğit, M. (2018). Gemi geri dönüşüm tesisleri ve risk değerlendirmesi. Gemi İnşa ve Deniz Bilimleri Dergisi, 18, 15-30.
  • Mohana K.G. ve Menon M. (2017). Risk assessment for entering enclosed spaces on board ships. ARPN Journal of Engineering and Applied Sciences, 12 (4), 1092–1097.
  • Nwigwe, T. ve Kiyokazu, M. (2022). Statistical analysis of bulk carrier accident from 2011 to 2020. The International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation, 34 (1), 153-157.
  • Olgaç, T. (2021). Deniz kazaları ve deniz olaylarını inceleme çalışmalarında kullanılan analiz yöntemleri üzerine bir değerlendirme. Deniz Taşımacılığı ve Lojistiği Dergisi, 02 (02), 101-112.
  • Özdilek, Ö. (2014). Risk Değerlendirmesi – ATEX Direktifleri – Patlayıcı ortamlar – Büyük endüstriyel kazaların önlenmesi ve etkilerinin azaltılması – Kantitatif risk değerlendirme. Ankara: TİSK. https://www.ozlemacademy.com/_files/ugd/6eefe5_7d050ebc3d8f47afa2 bd3b2b4b2808fd.pdf, Erişim Tarihi: 02.05.2022.
  • Özkılıç, Ö. (2005). İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri ve Risk Değerlendirme Metodolojileri. Ankara: TİSK Yayınları,
  • Popov, G., Lyon, B.K. ve Hollcraft, B. (2016). A Practical Guide to Assessing Operational Risks, Failure Mode and Effective Analysis. Kansas City, USA: John Wiley & Sons.
  • RIGHTSHIP. (2023). Safety insight paper – Enclosed spaces entry. https://rightship.com/insights/safety-insights-paper-enclosed-space-entry, Erişim tarihi: 13.08.2023.
  • Sakar, C., Buber, M., Koseoglu, B. ve Toz, A.C. (2022). Risk analysis for confined space accidents onboard ship using fuzzy bow-tie methodology. Ocean Engineering, 263, 112386.
  • Sayareh, J. ve Ahouei, V.R. (2013). Failure mode and effects analysis (FMEA) for reducing the delays of cargo handling operations in marine bulk terminals. Journal of Maritime Research, 10 (2), 43-50.
  • Soner, O. ve Celik, M. (2020). A human reliability assessment through confined space entry operation onboard ships. Journal of Engineering for the Maritime Environment, 235 (2), 410–420.
  • Soner, O. (2021). Application of fuzzy DEMATEL method for analysing of accidents in enclosed spaces onboard ships, Ocean Engineering, 220,108507.
  • Sundal, M.K., Lilleng, P.K., Barane, H., Morild, I. ve Vevelstad, M. (2017). Asphyxiation death caused by oxygen-depleting cargo on a ship. Forensic Science International, 279, 7-9.
  • Stamatis, D.H. (2003). Failure Mode and Effect Analysis: FMEA From Theory to Execution. Milwaukee: Quality Press.
  • Turan, O., Kurt, C., Marengo, R., Maya B. ve Okunribido, O. (2020). RF_Report_Safety_Challenges_at_Sea_Data_and Evidence. https://www.strath.ac.uk/media/1newwebsite/departmentsubject/engineeri ng-navalarchitectureoceanandmarine/, Erişim tarihi: 01.11.2023.
  • Uğurlu, Ö., Kum, S. ve Aydoğdu, Y.V. (2017). Analysis of occupational accidents encountered by deck cadets in maritime transportation. Maritime Policy & Management, 44 (3), 304–22.
  • Uysal, G. (2020). Onarımda bulunan askeri gemilerdeki kapalı alanlarda yapılan çalışmalarda iş sağlığı ve güvenliği, Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Viran, A. ve Barlas, B. (2018). Gemilerde kapalı alanlarda yapılan çalışmalar ve iş kazalarının analizi. Gemi ve Deniz Teknolojisi Dergisi, 214, 19-36.
  • Yorulmaz, M., Durmuş, D. ve Sezen, K. (2022). Gemilerin havuzlama operasyonlarındaki risklerinin FMEA yöntemi ile analizi. Journal of Academic Value Studies, 8 (3), 293-303.

KAPALI MAHAL RİSK ANALİZİ VE TEHLİKE ALGISI : BİR DÖKME YÜK GEMİSİNDE UYGULAMA

Yıl 2024, Cilt: 16 Sayı: 1, 101 - 132, 30.06.2024
https://doi.org/10.18613/deudfd.1399658

Öz

Bu çalışmada amaç dökme tipi yük gemilerindeki kapalı mahal tehlikelerini belirlemek ve risk analizlerinin FMEA yöntemi yardımı ile yapılarak dökme yük gemilerinde kapalı mahal tehlike algı düzeylerinin risk önceliklendirmesi dağılımında tespit etmektir. Bu doğrultuda 40.000 dwt tonajlı ve işletme altında bulunan bir dökme kuru yük gemisi örneğinde kapalı mahaller belirlenmiş ve bu mahallerle ilgili 44 adet hata ve tehlike türleri saptanarak risk öncelik sayıları hesaplanmıştır. Ortaya konulan RÖS değerleri neticesinde tehlike ve hata türleri öncelik sıralamasındaki en yüksek risk ihtiva eden hata ve tehlike türleri ortaya konmuş ve yüzdesel dağılımları yapılmıştır. En yüksek risk içeren etkenlerin insan hataları dışında mahallerin fiziksel özellikleri ve taşınan yüklerden kaynaklı olduğu sonucuna varılmış, birtakım önleyici faaliyetler sıralanmıştır

Kaynakça

  • Acar, B. (2007). Rı̇sk değerlendı̇rmesı̇ temellı̇ yönetı̇m anlayışının denı̇zcı̇lı̇kte uygulanması ve Türk denı̇z tı̇caret fı̇losunun rı̇sk değerlendı̇rmesı̇ yöntemı̇ ile analı̇zı̇, Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İzmir.
  • Bacıoğlu, H. (2022). Gemi kompresör sisteminin FMEA yöntemi ile risk analizi ve önleyici faaliyetlerin belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Birgören, B. ve Yalçınkaya, M. (2019). İş sağlığı ve güvenliği risk değerlendirmesinde hata türleri ve etkileri analizinin (FMEA) kullanımı. Uluslararası Mühendislik Araştırma ve Geliştirme Dergisi, 11 (1), 41-50.
  • Burke, D. ve Alnasser M. (2020). Oxygen depletion in enclosed spaces. Journal of Marine Engineering & Technology, 19 (4), 291-294.
  • Carlson, C. (2015). “Understanding and Applying the Fundamentals of FMEAs”. Annual Reliabilty and Maintainability Symposium: Ocak 2015- Arizona, Tutorial Notes (s.1-32). ReliaSoft Corporation, Arizona, USA.
  • Drybulk terminals. (2019). Risks / IMO, Solid Bulk Cargo. https://drybulkterminals.org/wp-content/uploads/2019/12/1-Information- Exchange-Process-on-hazardous-cargoes.pdf, Erişim Tarihi: 10.10.2023.
  • Erdoğan, G. (2022). İstanbul gemi trafik hizmetleri merkezinin günlük operasyonel faaliyetlerine ilişkin hata türü ve etkileri analizi (FMEA) uygulaması, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Göksu, S. (2021). Emniyetli gemi operasyonları için hata türleri ve etkileri analizi (FMEA)'ne dayalı risk değerlendirme modeli geliştirilmesi, Doktora tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Hansen, H.L., Nielsen, D. ve Frydenberg, M. (2002). Occupational accidents aboard merchant ships. Occupational and Environmental Medicine, (59), 85–91.
  • Hedlund F.H. ve Hilduberg Ø.J. (2017). Fatal accidents during marine transport of wood pellets due to off-gassing: Experiences from Denmark.
  • Tumuluru J.S. (Ed.), Biomass Volume Estimation and Valorization for Energy (s.73-97). Croatia: Intech.
  • International Association of Class Societies (IACS). (2018). Confined space safe practice. Recommendation no.72, Rev.3. https://www.hellenicshippingnews.com/wpcontent/ uploads/2019/08/rec72rev3.pdf, Erişim Tarihi: 20.08.2022.
  • International Maritime Organisation (IMO). (2011). Resolution A.1050(27), Revised recommendations for entering enclosed spaces aboard ships. Resolution A 1050 (27) adopted on 30 November 2011. https://wwwcdn.imo.org/localresources/en/KnowledgeCentre/IndexofIMI IndexofIMIn/AssemblyDocuments/A.1050(27).pdf, Erişim Tarihi: 08.10.2022.
  • International Organization for Standardization (ISO). (2019). IEC 31010:2019. Edition 2.0. Risk management – Risk assessment techniques. https://cdn.standards.iteh.ai/samples/20731/fed109559624438c9350d9b1 8880016b/IEC-31010-2019.pdf, Erişim Tarihi: 07.07.2022.
  • International SEMATECH. (1992). Failure Mode and Effects Analysis (FMEA): A Guide for Continuous Improvement for the Semiconductor Equipment Industry. Technology Transfer #92020963B-ENG. Albany, NY: SEMATECH.
  • Işık, M.K. (2016). Gemi Bakım Ve Onarım Sektörü Kapalı Alanlarında İş Sağlığı ve Güvenliği, ÇSGB İş Sağlığı ve Güvenliği Uzmanlık Tezi, İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • International Transport Workers’ Forum (ITF). (2019). Canaries in the cargo hold: dockers and seafarers dying in confined spaces on the rise. https://www.itfglobal.org/en/news/canaries-cargo-hold-dockers-andseafarers- dying-confined-spaces-rise, Erişim tarihi: 20.07.2023.
  • Kahraman, Ö. (2009). Bir otomobil fabrikasında iş sağlığı ve güvenliği alanında HTEA (FMEA) yöntemi ile risk analizi, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Menteş, A. ve Yiğit, M. (2018). Gemi geri dönüşüm tesisleri ve risk değerlendirmesi. Gemi İnşa ve Deniz Bilimleri Dergisi, 18, 15-30.
  • Mohana K.G. ve Menon M. (2017). Risk assessment for entering enclosed spaces on board ships. ARPN Journal of Engineering and Applied Sciences, 12 (4), 1092–1097.
  • Nwigwe, T. ve Kiyokazu, M. (2022). Statistical analysis of bulk carrier accident from 2011 to 2020. The International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation, 34 (1), 153-157.
  • Olgaç, T. (2021). Deniz kazaları ve deniz olaylarını inceleme çalışmalarında kullanılan analiz yöntemleri üzerine bir değerlendirme. Deniz Taşımacılığı ve Lojistiği Dergisi, 02 (02), 101-112.
  • Özdilek, Ö. (2014). Risk Değerlendirmesi – ATEX Direktifleri – Patlayıcı ortamlar – Büyük endüstriyel kazaların önlenmesi ve etkilerinin azaltılması – Kantitatif risk değerlendirme. Ankara: TİSK. https://www.ozlemacademy.com/_files/ugd/6eefe5_7d050ebc3d8f47afa2 bd3b2b4b2808fd.pdf, Erişim Tarihi: 02.05.2022.
  • Özkılıç, Ö. (2005). İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri ve Risk Değerlendirme Metodolojileri. Ankara: TİSK Yayınları,
  • Popov, G., Lyon, B.K. ve Hollcraft, B. (2016). A Practical Guide to Assessing Operational Risks, Failure Mode and Effective Analysis. Kansas City, USA: John Wiley & Sons.
  • RIGHTSHIP. (2023). Safety insight paper – Enclosed spaces entry. https://rightship.com/insights/safety-insights-paper-enclosed-space-entry, Erişim tarihi: 13.08.2023.
  • Sakar, C., Buber, M., Koseoglu, B. ve Toz, A.C. (2022). Risk analysis for confined space accidents onboard ship using fuzzy bow-tie methodology. Ocean Engineering, 263, 112386.
  • Sayareh, J. ve Ahouei, V.R. (2013). Failure mode and effects analysis (FMEA) for reducing the delays of cargo handling operations in marine bulk terminals. Journal of Maritime Research, 10 (2), 43-50.
  • Soner, O. ve Celik, M. (2020). A human reliability assessment through confined space entry operation onboard ships. Journal of Engineering for the Maritime Environment, 235 (2), 410–420.
  • Soner, O. (2021). Application of fuzzy DEMATEL method for analysing of accidents in enclosed spaces onboard ships, Ocean Engineering, 220,108507.
  • Sundal, M.K., Lilleng, P.K., Barane, H., Morild, I. ve Vevelstad, M. (2017). Asphyxiation death caused by oxygen-depleting cargo on a ship. Forensic Science International, 279, 7-9.
  • Stamatis, D.H. (2003). Failure Mode and Effect Analysis: FMEA From Theory to Execution. Milwaukee: Quality Press.
  • Turan, O., Kurt, C., Marengo, R., Maya B. ve Okunribido, O. (2020). RF_Report_Safety_Challenges_at_Sea_Data_and Evidence. https://www.strath.ac.uk/media/1newwebsite/departmentsubject/engineeri ng-navalarchitectureoceanandmarine/, Erişim tarihi: 01.11.2023.
  • Uğurlu, Ö., Kum, S. ve Aydoğdu, Y.V. (2017). Analysis of occupational accidents encountered by deck cadets in maritime transportation. Maritime Policy & Management, 44 (3), 304–22.
  • Uysal, G. (2020). Onarımda bulunan askeri gemilerdeki kapalı alanlarda yapılan çalışmalarda iş sağlığı ve güvenliği, Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Viran, A. ve Barlas, B. (2018). Gemilerde kapalı alanlarda yapılan çalışmalar ve iş kazalarının analizi. Gemi ve Deniz Teknolojisi Dergisi, 214, 19-36.
  • Yorulmaz, M., Durmuş, D. ve Sezen, K. (2022). Gemilerin havuzlama operasyonlarındaki risklerinin FMEA yöntemi ile analizi. Journal of Academic Value Studies, 8 (3), 293-303.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Gemi Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Z.oya Yılmaz 0009-0007-1316-9189

Can Balas 0000-0002-5994-0561

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 3 Aralık 2023
Kabul Tarihi 16 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 16 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yılmaz, Z., & Balas, C. (2024). KAPALI MAHAL RİSK ANALİZİ VE TEHLİKE ALGISI : BİR DÖKME YÜK GEMİSİNDE UYGULAMA. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 16(1), 101-132. https://doi.org/10.18613/deudfd.1399658
AMA Yılmaz Z, Balas C. KAPALI MAHAL RİSK ANALİZİ VE TEHLİKE ALGISI : BİR DÖKME YÜK GEMİSİNDE UYGULAMA. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. Haziran 2024;16(1):101-132. doi:10.18613/deudfd.1399658
Chicago Yılmaz, Z.oya, ve Can Balas. “KAPALI MAHAL RİSK ANALİZİ VE TEHLİKE ALGISI : BİR DÖKME YÜK GEMİSİNDE UYGULAMA”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 16, sy. 1 (Haziran 2024): 101-32. https://doi.org/10.18613/deudfd.1399658.
EndNote Yılmaz Z, Balas C (01 Haziran 2024) KAPALI MAHAL RİSK ANALİZİ VE TEHLİKE ALGISI : BİR DÖKME YÜK GEMİSİNDE UYGULAMA. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 16 1 101–132.
IEEE Z. Yılmaz ve C. Balas, “KAPALI MAHAL RİSK ANALİZİ VE TEHLİKE ALGISI : BİR DÖKME YÜK GEMİSİNDE UYGULAMA”, Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, c. 16, sy. 1, ss. 101–132, 2024, doi: 10.18613/deudfd.1399658.
ISNAD Yılmaz, Z.oya - Balas, Can. “KAPALI MAHAL RİSK ANALİZİ VE TEHLİKE ALGISI : BİR DÖKME YÜK GEMİSİNDE UYGULAMA”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 16/1 (Haziran 2024), 101-132. https://doi.org/10.18613/deudfd.1399658.
JAMA Yılmaz Z, Balas C. KAPALI MAHAL RİSK ANALİZİ VE TEHLİKE ALGISI : BİR DÖKME YÜK GEMİSİNDE UYGULAMA. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. 2024;16:101–132.
MLA Yılmaz, Z.oya ve Can Balas. “KAPALI MAHAL RİSK ANALİZİ VE TEHLİKE ALGISI : BİR DÖKME YÜK GEMİSİNDE UYGULAMA”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, c. 16, sy. 1, 2024, ss. 101-32, doi:10.18613/deudfd.1399658.
Vancouver Yılmaz Z, Balas C. KAPALI MAHAL RİSK ANALİZİ VE TEHLİKE ALGISI : BİR DÖKME YÜK GEMİSİNDE UYGULAMA. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. 2024;16(1):101-32.

Dergimizde yayınlanmış makaleler kaynak gösterilmeden kullanılamaz

Dergideki yazıların bilimsel sorumluluğu yazarlarına aittir.

Denizcilik Fakültesi Dergisinin içeriği tüm kullanıcılara ücretsiz olarak sunulmaktadır.

Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/

Dergi İletişim Bilgileri Sayfası
https://dergipark.org.tr/tr/pub/deudfd/contacts


download    download   download

                                               18441     23882   23881      13875                                                                     27606  13880 13876  27184   download