Röportaj, bilgi almak ve etkili bir iletişim kurmak gibi çeşitli amaçlarla yapılan konuşmaya benzeyen bir türdür. Başarılı bir röportaj, röportaj yapan ile kendisine sorulan sorulara cevap vermesi beklenen röportajın yapıldığı kişi arasındaki iş birliği ile sağlanır. Röportajı başlatan ve kontrol eden röportajı yapan kişi olduğundan, röportajda üstün konuma sahiptir. Söylem yapısı açısından röportajlar dramaya benzer; bu nedenle, sözeylemler, sıra alma ve incelik dahil olmak üzere dramayı analiz etmek için kullanılan biçembilime ait yöntemler kullanılarak incelenebilirler. Larry Bensky’nin Harold Pinter ile yaptığı röportaj (1966), röportaj yapan ve röportaj yapılan kişi arasındaki söylemsel ilişkiyi gösterir. Sözeylemleri röportajı yapan ile röportaj yapılan kişi arasındaki dilsel etkileşim hakkında ipuçları verir. Bensky’nin rolü daha çok soru sormakla sınırlıyken, Pinter genellikle röportajı yapan Bensky’e bilgi verir, bu nedenle sanatsal hayatı hakkında bilgi almak için Pinter’e bağımlı olan Bensky röportajda daha az güçlü katılımcı konumuna sahiptir. Röportajda kullanılan sıra alma mekanizmaları da Bensky’nin sözünü kesen ve çoğu durumda konuşma konularını değiştirerek veya Bensky’nin sanatıyla ilgili sorularından kaçınarak konuşma sıralarını kontrol eden Pinter olduğu için, Pinter’ın güçlü katılımcı olduğunu gösterir. Bensky ise olumsuz ve olumlu yüzlerini açıkça veya yumuşatılmış bir şekilde tehdit ederek Pinter’ın sözünü kesmesine ve röportajın gidişatını kontrol etme çabalarına karşı koyar. Bunun karşılığında Pinter, Bensky’nin olumsuz yüzünü ya istediği cevabı vermeyerek ya da soru sormasını engelleyerek tehdit eder. Bu çalışma, Bensky ve Pinter arasındaki röportajın biçemsel bir analizini yaparak, ikisinin neden özel dilsel seçimler yaptıklarının nedenlerini açıklar.
Larry Bensky Harold Pinter biçemsel inceleme sözeylemler sıra alma incelik dilsel güç
Interview is a kind of conversation that is conducted for various purposes, including getting information and establishing an effective communication. A successful interview is achieved by the collaboration between the interviewer and interviewee, who is supposed to answer the questions asked by the former. As it is the interviewer who initiates and controls the interview, he/she has the superior position in an interview. Interviews are akin to drama in terms of discourse structure; therefore, they can be studied by using the methods of stylistics employed for analysing drama, including speech acts, turn-taking, and politeness. Larry Bensky’s interview with Harold Pinter (1966) displays the discursive relationship between the interviewer and interviewee. Speech acts give clues about the linguistic interaction between the interviewer and interviewee. While Bensky’s role is more limited to asking questions, Pinter generally provides information for the interviewer, thus Bensky, who depends on Pinter for information about his artistic life, is the less powerful participant in the interview. Turn-taking mechanisms used in the interview also show that Pinter is the powerful participant as it is Pinter who interrupts Bensky and controls speech turns in most cases by changing speech topics or evading Bensky’s questions about his art. Bensky, on the other hand, tries to resist Pinter’s interruptions and attempts to control the course of interview by threatening his negative and positive faces in a bald or redressed way. Pinter, in turn, threatens Bensky’s negative face either by not giving the answer he wants or preventing him from asking questions. The present study makes a stylistic analysis of the interview between Bensky and Pinter in order to explain the reasons why the two make peculiar linguistic choices.
Larry Bensky Harold Pinter stylistic analysis speech acts turn-taking politeness linguistic power
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2021 |
Gönderilme Tarihi | 29 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 2 |