BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyi İle Meslek Algısı Arasındaki İlişki

Yıl 2018, Cilt: 11 Sayı: 4, 283 - 289, 01.11.2018

Öz

ÖzGiriş: Hemşirelik öğrencilerinin akademik başarıya ulaşma, mesleğe uyum sağlama ve verimli bir çalışma yaşamı sürdürmelerinde, olumlu güdülenmenin yanı sıra o mesleğe ilişkin olumlu bir algı ve tutuma sahip olmaları mesleğin gelişimi açısından önemlidir. Amaç: Bu araştırmanın amacı, hemşirelik bölümü öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyinin meslek algısına etkisini belirlemektir. Yöntem: İlişkisel tarama modeli kullanılarak tanımlayıcı nitelikte yapılan bu çalışma bir sağlık yüksekokulunda öğrenim gören 234 hemşirelik öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Veriler; kişisel bilgi formu, Güdülenme Kaynakları ve Sorunları Ölçeği ve Hemşirelik Mesleğini Algılama Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesi tanımlayıcı istatistikler, pearson korelasyon ve çoklu regresyon analizi ile yapılmıştır. Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin toplam mesleki güdülenme ve içsel güdülenme düzeyi ortalamanın üzerinde, dışsal güdülenme düzeyi ise yüksek bulunmuştur. Öğrencilerin toplam meslek algısı ve mesleki nitelikler ölçek alt boyutuna ilişkin puan ortalamaları yüksek, mesleki statü ölçek puan ortalamaları ise ortalama düzeyin üzerinde belirlenmiştir. Öğrencilerin mesleki güdülenme düzeyi ile meslek algısı arasında olumlu, anlamlı ve zayıf bir ilişki saptanmıştır. Sonuç: Araştırma sonucunda öğrencilerin mesleki güdülenmelerinin meslek algısını etkilemede önemli bir faktör olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Acat, M. B., & Köşgeroğlu, N. (2006). Güdülenme kaynakları ve sorunları ölçeği. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 7 (4), 204-10.
  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343- 361.
  • Al Jarrah, I. A. T. (2013). Associate nursing students’ perceptions toward nursing profession in Jordan. European Scientific Journal, 9(6), 147-166.
  • Anderson, E. P. (1993). The perspective of student nurses and their perceptions of professional nursing during the nurse training programme. Journal of Advanced Nursing, 18 (5), 808-15.
  • Bernardino, A. O., Coriolano-Marinus, M. W. L., Santos, A. H.S., Cavalcanti, A.M. T. S., & Lima, L. S. (2018). Motivation of nursing students and their influence in the teaching-learning process. Texto & Contexto Enfermagem, 27 (1), 1-10.
  • Bronson, S. (2016). Autonomy support environment and autonomous motivation on nursing student academic performance: An exploratory analysis. Nurse Education Today, 44, 103–108.
  • Civci, H., & Şener, E. (2012). Hemşire adaylarının mesleki güdülenme düzeyleri ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 5 (4), 142-9. Retrived September 4, 2018, from http://acikerisim.deu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/12345/4625/civci.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Cook, D. A., & Artino, A. J. (2016). Motivation to learn: an overview of contemporary theories. Medical Education, 50, 997–1014.
  • Çelik, S., Şahin, E., Dadak, F., Sıdal, S.G., & Akyüz, F. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Mesleki Dergisi, 1 (2), 46-56.
  • Çınar Yücel, Ş., Kocaçal Güler, E., Eşer, İ., & Khorshid, L. (2011). İki farklı eğitim sistemi ile öğrenim gören hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğini algılama durumlarının karşılaştırılması. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 27 (3), 1- 8.
  • Demirkıran, F., Türk, G., & Denat, Y. (2005). İlk klinik uygulama öğrencilerin mesleklerine ilişkin görüşlerini etkiler mi? Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, Özel Sayı.
  • Denat, Y., Gürol Arslan, G., & Şahbaz, M. (2016). Change in students' perception of profession during nursing education in Turkey: a longitudinal study. International Journal of Human Sciences, 13 (1), 900-908.
  • Dilekmen, M., & Ada, Ş. (2005). Öğrenmede güdülenme. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 114-123.
  • Dimitriadou, M., Papastavrou, E., Efstathiou, G., & Theodorou, M. (2015). Baccalaureate nursing students' perceptions of learning and supervision in the clinical environment. Nursing and Health Sciences, 17 (2), 236-42.
  • Espeland, V., & Indrehus, O. (2003). Evaluation of students, satisfaction with nursing education in Norway. Journal of Advanced Nursing, 42, 226-237.
  • Eşer, İ., Khorshid, L., & Denat, Y. (2006). Hemşirelik mesleğini algılama ölçeği geçerlik güvenirlik çalışması. Çınar Dergisi, 10 (1).
  • Eşer, İ., Khorshid, L., & Denat, Y. (2008). Hemşirelik mesleğini algılamada ilk klinik uygulamanın etkisi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 24 (1), 15-26.
  • Gay, L. R. (1996). Educational research (pp.25-30). New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
  • Gelona, J. (2011). Does thinking about motivation boost motivation levels? The Coaching Psychologist, 7 (1), 42–48.
  • Gençay, Ö. A., & Gençay, S. (2007). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin motivasyon düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17, 241-253.
  • Henderson-King, D., & Smith, M. N. (2006). Meanings of education for university students: academic motivation and personal values as predictors. Social Psychology of Education, 9 (2), 195-221.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi (ss.81-82). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.
  • Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 3, 607-10.
  • Kusurkar, R. A., & Croiset, G. (2015). Autonomy support for autonomous motivation in medical education. Medical Education Online [Internet], Retrived July 20, 2018, from http://med-ed-online. net/index.php/meo/article/view/27951
  • Kulakçı, H., Kuzlu Ayyıldız, T., Yıldırım, N., Veren, F., & Köse Topan, A. (2015). Motivational resources and problems of nursing students: vocational choice, school culture and other associated factors. Journal of Health and Nursing Management, 2 (2), 83-93.
  • Korkmaz, A. Ç., & İpekçi, N. N. (2015). Hemşirelik eğitiminde güdülenme: öğrencilerin içsel ve dışsal güdülenme kaynakları. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3 (2), 121-131.
  • Köksal, L. G., & Yurttaş, A. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyleri. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 4 (1), 10-15

The Effect of Professional Motivation Level on Perception of Nursing Profession of Nursing Students

Yıl 2018, Cilt: 11 Sayı: 4, 283 - 289, 01.11.2018

Öz

AbstractThe Effect of Professional Motivation Level on Perception of Nursing Profession of Nursing StudentsBackground: It is important for nursing students to have a positive perception and hold on the profession as well as positive motivation in achieving academic success, adapting to the profession and maintaining a productive working life. Objectives: The aim of this study is to identify the effect of the professional motivation levels on the perception of nursing profession among the students studying at the department of nursing. Methods: This descriptive study, using the relational screening model, was conducted with 234 nursing students who studied in the School of Health. Data were collected using Personal Information Form, Motivational Resources and Problems Scale and Perception of Nursing Professional Scale. Data were analysed by definitive statistics, pearson correlation and multiple regression analysis. Results: It was identified that the total professional motivation level and intrinsic motivation level are above the average level and that the extrinsic motivation level is high. It was determined that the point averages of the students' professional perception and professional qualifications sub-dimensions are high and that the professional status point averages was found to be higher than average level. A positive, meaningful and weak relationship was identified between the professional motivation level and the perception of profession among the students. Conclusion: As a result of the study, it has been determined that the professional motivation of the students is a significant factor in affecting the perception of profession.

Kaynakça

  • Acat, M. B., & Köşgeroğlu, N. (2006). Güdülenme kaynakları ve sorunları ölçeği. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 7 (4), 204-10.
  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343- 361.
  • Al Jarrah, I. A. T. (2013). Associate nursing students’ perceptions toward nursing profession in Jordan. European Scientific Journal, 9(6), 147-166.
  • Anderson, E. P. (1993). The perspective of student nurses and their perceptions of professional nursing during the nurse training programme. Journal of Advanced Nursing, 18 (5), 808-15.
  • Bernardino, A. O., Coriolano-Marinus, M. W. L., Santos, A. H.S., Cavalcanti, A.M. T. S., & Lima, L. S. (2018). Motivation of nursing students and their influence in the teaching-learning process. Texto & Contexto Enfermagem, 27 (1), 1-10.
  • Bronson, S. (2016). Autonomy support environment and autonomous motivation on nursing student academic performance: An exploratory analysis. Nurse Education Today, 44, 103–108.
  • Civci, H., & Şener, E. (2012). Hemşire adaylarının mesleki güdülenme düzeyleri ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 5 (4), 142-9. Retrived September 4, 2018, from http://acikerisim.deu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/12345/4625/civci.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Cook, D. A., & Artino, A. J. (2016). Motivation to learn: an overview of contemporary theories. Medical Education, 50, 997–1014.
  • Çelik, S., Şahin, E., Dadak, F., Sıdal, S.G., & Akyüz, F. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Mesleki Dergisi, 1 (2), 46-56.
  • Çınar Yücel, Ş., Kocaçal Güler, E., Eşer, İ., & Khorshid, L. (2011). İki farklı eğitim sistemi ile öğrenim gören hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğini algılama durumlarının karşılaştırılması. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 27 (3), 1- 8.
  • Demirkıran, F., Türk, G., & Denat, Y. (2005). İlk klinik uygulama öğrencilerin mesleklerine ilişkin görüşlerini etkiler mi? Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, Özel Sayı.
  • Denat, Y., Gürol Arslan, G., & Şahbaz, M. (2016). Change in students' perception of profession during nursing education in Turkey: a longitudinal study. International Journal of Human Sciences, 13 (1), 900-908.
  • Dilekmen, M., & Ada, Ş. (2005). Öğrenmede güdülenme. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 114-123.
  • Dimitriadou, M., Papastavrou, E., Efstathiou, G., & Theodorou, M. (2015). Baccalaureate nursing students' perceptions of learning and supervision in the clinical environment. Nursing and Health Sciences, 17 (2), 236-42.
  • Espeland, V., & Indrehus, O. (2003). Evaluation of students, satisfaction with nursing education in Norway. Journal of Advanced Nursing, 42, 226-237.
  • Eşer, İ., Khorshid, L., & Denat, Y. (2006). Hemşirelik mesleğini algılama ölçeği geçerlik güvenirlik çalışması. Çınar Dergisi, 10 (1).
  • Eşer, İ., Khorshid, L., & Denat, Y. (2008). Hemşirelik mesleğini algılamada ilk klinik uygulamanın etkisi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 24 (1), 15-26.
  • Gay, L. R. (1996). Educational research (pp.25-30). New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
  • Gelona, J. (2011). Does thinking about motivation boost motivation levels? The Coaching Psychologist, 7 (1), 42–48.
  • Gençay, Ö. A., & Gençay, S. (2007). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin motivasyon düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17, 241-253.
  • Henderson-King, D., & Smith, M. N. (2006). Meanings of education for university students: academic motivation and personal values as predictors. Social Psychology of Education, 9 (2), 195-221.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi (ss.81-82). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.
  • Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 3, 607-10.
  • Kusurkar, R. A., & Croiset, G. (2015). Autonomy support for autonomous motivation in medical education. Medical Education Online [Internet], Retrived July 20, 2018, from http://med-ed-online. net/index.php/meo/article/view/27951
  • Kulakçı, H., Kuzlu Ayyıldız, T., Yıldırım, N., Veren, F., & Köse Topan, A. (2015). Motivational resources and problems of nursing students: vocational choice, school culture and other associated factors. Journal of Health and Nursing Management, 2 (2), 83-93.
  • Korkmaz, A. Ç., & İpekçi, N. N. (2015). Hemşirelik eğitiminde güdülenme: öğrencilerin içsel ve dışsal güdülenme kaynakları. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3 (2), 121-131.
  • Köksal, L. G., & Yurttaş, A. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyleri. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 4 (1), 10-15
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Birgül Cerit

Simge Coşkun Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Cerit, B., & Coşkun, S. (2018). Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyi İle Meslek Algısı Arasındaki İlişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(4), 283-289.

Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus tarafından indekslenmektedir.

349202.svg        14839           wp-logo.png          ici2.png           Scopus_logo.svg 

       

      

Creative Commons License
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.