Giriş: Sağlık
çalışanlarının klinik alanda kontrol etmekte güçlük yaşadığı konulardan biri
olan pediyatrik ağrının hemşireler tarafından da yeterli düzeyde yönetilemediği
bilinmektedir. Hemşirelerin öğrencilik döneminde iyi bir eğitim almaları,
ağrıya yaklaşımlarını etkilemektedir.
Amaç: Bu
çalışma, öğrenci hemşirelerin bakım planlarında çocuklarda ağrı yönetimi konusunda
yeterlilik düzeylerini belirlemek amacıyla tasarlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı kesitsel nitelikte olan araştırma, bir üniversitenin Çocuk
Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği dersi alan üçüncü ve dördüncü sınıf
öğrencilerle gerçekleştirilmiştir. Demografik veri formu ve öğrenci
hemşirelerin ağrı yeterliliklerini değerlendirmeye yönelik Bakım Planı
Değerlendirme Formu ile toplanan demografik veriler sayı, yüzde, ortalama ile,
bakım planı bulguları sayı ve yüzdeliklerle değerlendirilmiştir.
Bulgular: Hemşirelik
üçüncü sınıftan 176 (ortalama yaş 20.72±1.071) ve dördüncü sınıftan 24 (ortalama
yaş 21.93±1.156) olmak üzere toplam 200 öğrenciye ulaşılmıştır. Öğrencilerin oluşturduğu
toplam 1036 hemşirelik tanısının %6.6’sını (üçüncü sınıflar %7.1, dördüncü sınıflar
%5.3) ağrı tanısı oluşturmuştur. Ağrı tanılı bakım planlarında üçüncü sınıfların
%59.6’sında, dördüncü sınıfların %87.5’inde tanılama, amaç belirleme ve
planlama yapıldığı; üçüncü sınıfların %36.5’i ve dördüncü sınıfların %75’inde
uygulamaların yazıldığı; üçüncü sınıfların %32.7’si ve dördüncü sınıfların %75’inde
değerlendirmeye yer verildiği saptanmıştır.
Sonuç: Hemşirelik
öğrencilerinin ağrı tanılı bakım planlarında tanılama, amaç belirleme,
planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarında yetersizliklerin olduğu
belirlenmiştir.
Background: Pediatric
pain, one of the most difficult situation in clinical field, is not adequately
managed by nurses. Nurses' having a good education during their school term,
affects their pain interventions.
Objectives: To
determine student nurses’ competence level in pediatric pain management by
their care plans.
Methods: A
descriptive cross-sectional study was conducted with 3rd and 4th
grade students of a university in Pediatric Nursing course. The Care Plan
Evaluation Form (analyzed by numbers and percentages) and the demographic data
form (analyzed by numbers, percentages, mean) was used.
Results: A
total of 200 students were reached, 176 (mean age 20.72±1.071) from 3rd
grade and 24 (mean age 21.93±1.156) from 4th grade. 6.6% of 1036
nursing diagnoses consisted of pain (3rd grade 7.1%, 4th
grade 5.3%). It was found that 59.6% of the 3rd grade and 87.5% of the
4th grade’s pain-related care plans had nursing diagnosis, goal
setting and planning; 36.5% of the 3rd grade and 75% of the 4th
grade had interventions; 32.7% of the 3rd grade and 75% of the 4th
grade had evaluation.
Conclusion: Nursing
students had incompetency in diagnosis, goal setting, planning, intervention
and evaluation stages in pain-related care plans.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 4 |
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus tarafından indekslenmektedir.