Giriş: Hemşirelik bakımının temel amacı; “hastanın günlük
yaşam biçimine en yakın koşullarda yaşamını sürdürmesi, oluşabilecek
komplikasyonları önlemeye yönelik hastayı rahatlatıcı önlemlerin alınması ve
fiziksel, psikolojik ve sosyal yaşamında mümkün olan en kısa zamanda kendi
kendine yeterli duruma gelmesine yardımcı olmaktır”. Amaç: Bu çalışmada,
total kalça protezi ameliyatı sonrası verilen taburculuk eğitiminin hastaların
günlük yaşam aktivitelerine ve yaşam kalitesine etkisinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Yöntem: Yarı deneysel türdeki çalışmanın örneklemini 25
deney 25 kontrol grubu olmak üzere 50 hasta oluşturmuştur. Kontrol grubu
hastalarına herhangi bir eğitim verilmemiş ve taburcu olduktan sonraki 1. ve
3.aylarda kontrol grubu hastalarına ev ziyareti yapılarak, Katz günlük yaşam
aktiviteleri ölçeği ve SF-36 yaşam kalitesi ölçeği tekrar uygulanmıştır. Deney
grubu hastalarına ameliyattan önce hazırlanan Hasta Tanıtım Formu doldurulmuş,
Katz günlük yaşam aktiviteleri ölçeği ve SF- 36 yaşam kalitesi ölçeği uygulanmıştır.
Deney grubu hastalarına total kalça protezi ameliyatından sonraki 3.günde
taburculuk eğitimi verilmiş ve hazırlanan eğitim kitapçığı, eğitim sonrası
hastalara tekrar yararlanmaları için teslim edilmiştir. Taburcu olduktan
sonraki 1. ve 3.aylarda kontrol grubu hastalarına ev ziyareti yapılarak, Katz
günlük yaşam aktiviteleri ölçeği ve SF-36 yaşam kalitesi ölçeği tekrar
uygulanmıştır. Bulgular: Çalışmada günlük yaşam aktiviteleri açısından
ameliyat öncesinde iki grup arasında fark bulunmazken (p > .05), birinci ve
üçüncü aylarda ileri derecede anlamlı fark bulunmuştur (p < .001). Yine
ameliyat öncesinde SF-36 ölçeği alt bileşenlerinden alınan puanlar açısından
iki grup arasında fark bulunmazken (p > .05), üçüncü ayın sonunda deney
grubu hastalarında fiziksel fonksiyon, fiziksel rol, ağrı, vitalite, emosyonel
rol ve mental sağlık alt bileşenlerinde ileri derecede anlamlı fark bulunmuştur
(p < .001). Sonuç: Total kalça protezi ameliyatı sonrasında verilen
taburculuk eğitimi ile deney grubu hastalarının SF-36 ölçeği puan ortalamasında
ve Katz GYA ölçeği puan ortalamasında artış olduğu, günlük yaşam aktivitelerini
daha bağımsız yerine getirdiği belirlenmiştir.
Taburculuk eğitimi total kalça protezi günlük yaşam aktiviteleri yaşam kalitesi
Background: The aim of nursing care is "to allow the
patient to maintain his/her life under the conditions closest to the daily life
of him/her, to take patient relieving measures to prevent the possible
complications and to help him/her to become self-sufficient in his/her
physical, psychological and social life as soon as possible". Objective: In this study, it was aimed
to investigate the effects of discharge education given after total hip
replacement surgeryon the daily life activities and quality of life of the patients.
Method: The sample of the
quasi-experimental study consisted of 50 patients, with 25 of them being the
experimental group and 25 being the control group. The control group did not
receive any education and a general procedure of the orthopedics clinic was
applied. At months 1 and 3 after discharge a visit for the patients in the
control group was performed, and Katz Index of Independence in Activities of
Daily Living and SF-36 Quality of Life Scale was applied again. A descriptive
form was filled by the patients in the control group before the surgery and the
patients were applied Katz Index of Independence in Activities of Daily Living
and SF-36 Quality of Life Scale. The patients in the experimental group
received the discharge education on the 3rd day after total hip replacement
surgery and the training manual prepared was given to the patients after the
education process. At months 1 and 3 after discharge a visit for the patients
in the control group was performed, and Katz Index of Independence in
Activities of Daily Living and SF-36 Quality of Life Scale was applied again. Results: For daily living activities in
the study, there was no difference between the two groups before surgery (p>
.05), but there was a significant difference in the first and third months (p
< .001). Again, there was no difference between the two groups for the
scores obtained from the sub-components of SF-36 scale before surgery (p >
.05), whereas there was found a significant difference between the
sub-components like physical function, physical role, pain, vitality, emotional
role and mental health in the experimental group at the end of the third month
(p < .001). Conclusion: It has
been determined that there is an increase in score averages of SF-36 scale and
in score averages of Katz Index of Independence in Activities of Daily Living
in the experimental group with the discharge education given after the total
hip replacement surgery, and these patients perform their daily life activities
more independently.
Discharge education total hip replacement daily life activities quality of life
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 4 |
Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus tarafından indekslenmektedir.