Elem, insanoğlunun idrak ettiği ve şahit olduğu bir duygudur. Öyle ki insan
dünyada, sebepleri farklı birçok acı ve felakete tanık olmaktadır. İlahi
kaynaklı hastalık, sakatlık, musibetlerin yanı sıra hemcinsinin etkin olduğu
zulüm ve haksızlıklara da maruz kalmaktadır. Kuşkusuz bütün bunların adli ilahî
gereği bir karşılığı olmalıdır. Elemleri iyi yapan bu bedel, Mu’tezile
teolojisinde ivaz olarak ifade edilmektedir. Kulun Allah üzerinde veya kulun
kul üzerinde bir hakkı olarak ivaz, Mu’tezilî düşüncede Allah’a tazmini vacip
olan bir fiildir. Zulüm ve elemin bedelinin ödenmesi ve yapılan kötülüğün
kimsenin yanına kar kalmaması, kötülüğün ontolojik, bireysel ve sosyolojik
varlığına dair makul bir izahtır.
Pain is an emotion that
mankind perceives and witnesses. To such an extent that mankind in this world
is exposed to grief and calamities which stem from various reasons. Through
divinely sourced illnesses, disabilities, and tribulations, man is
ontologically exposed to pain. From another perspective, man is obliged to live
through the injustice and oppression that his fellow humans participate in. Due
to divine justice there must be a compensation for all this. This concept which
provides a justification for pain is called ivaz
in Mu’tazilite thought. Ivaz is
defined as the right of a servant towards Allah or towards other servants of
Allah. In Mu’tazilite thought, compensation for pain is condered an obligation
on Allah. The recompensation of injustice and pain, and the manifestation of
justice is a logical explanation for the ontological, individual, and
sociological existence of evil.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Ağustos 2018 |
Gönderilme Tarihi | 19 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |