Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

أثر نَزْعتَي التَّشَاؤمِ والتَّفَاؤُلِ فِي شِعْرِ إيليا أبِي مَاضِي

Yıl 2018, , 291 - 322, 04.08.2018
https://doi.org/10.21054/deuifd.450960

Öz

يُمثِّلُ الشَّاعرُ إيليا أبو ماضي شاعرُ المَهجرِ الأكبرُ حَالةً خاصَّةً
ومُمَيَّزَةً، ليسَ بينَ شُعَرَاءِ المَهجَرِ فقط، بَلْ بينَ شُعراءِ العربيَّةِ
قَاطِبَةً، فقد جمعَ الشَّاعِرُ بينَ نَزْعَةِ التَّشَاؤُمِ ونَقِيضِها التَّفَاؤلِ
جَمْعًا مَثَّلَ رَافِدًا من أَهَمِّ روافدِهِ الإبداعيّةِ، ومَلْمَحًا من أَبرَزِ
مَلامِحِهِ الفَنِيّةِ.

وقد تناولتُ تلكَ المُفارقَةَ الإنسانيَّةَ والفنيَّةَ لَدَى الشَّاعرِ مِن
خلالِ العَرضِ التَّحْلِيليَّ والفَنِّيّ للتَّشاؤمِ وأسبابِهِ، والتَّفاؤلِ وأسبابِهِ
لدى الشَّاعرِ من خلال طرحِهِ الشّعريّ ذَاتِهِ مُستعينًا بآراء بعض النُّقادِ،
وتحليلِ ومُناقشةِ هذه الآراءِ.





وقد كانَ مَرجِعي الأوّلُ في هذا التَّحليلِ وتلكَ المُناقشاتِ هو أشعارُ
الشَّاعرِ، لإيماني بأنَّ شِعرَ الشَّاعرِ هو الطَّريقَةُ المُثلى، والوثيقةُ
الصّادقةُ، والمرآةُ المُستَويةُ التِّي ُيُمكِنُ أنْ نرى الشَّاعِر بِواسطتِها،
والحقَّ أنَّ أبا ماضي كشاعر كبيرٍ جاءت أشعارُهُ سِجلًّا وافيًا لِمَسِيرةِ
حَيَاتِهِ، وعرضًا واضحًا وبيِّنًا لِجُمْلَةِ أفكارِهِ وقضاياهُ الشَّخْصيَّةِ
والقوميَّةِ والإنسانيّةِ، وكتابًا شَامِلاً لِتَوجُّهِهِ ومُعتنقِهِ الفِكْرِيّ
والفلسفيّ.

Kaynakça

  • Abbas, İhsan ve Necm. Muhammed Yusuf. El-Şi’r el-Arabi Fi’l-Mehcer Emrika el-Şimaliye, Dar Sadır, Beyrut, 2. Tab, 1967.
  • Abduddaim, Sabir, Edebu’l-Mehcer, Dar el-Maarif, 1. Basım, 1993.
  • Abdulbedi, Nazmi, Edeb el-Mehcer Beyne Asalet el-Şarki ve fikri’l-Ğarbi, Dar el-Fikr el-Arabi, 1976.
  • Abidin, Abdulmecid, Beyne Şaireyn Müceddideyn, Ebu Mazi ve Ali Mahmud Taha, Matbaa Muhaymir, Kahire, 1063.
  • Belba, Abdülhakim, Hareket el-Tecdid el-Şi’ri fi’l-Mehcer Beyn el- Nazariyye ve’l-Tatbikiyye, el-Hey'et el-Mısriyye el-Amme Lilkitab, 1980.
  • Cad Hasan, el-Edeb el-Arabi Fi’l-Mehcer, Dar el-Tıbaa el-Muhammediye, Kahire, Birinci basım, 1963.
  • Davud, Enes. El-Tabia fi Şi’r el-Mehcer, el-Dar el-Kavmiyye, Kahire, 1970
  • Davud, Enes. El-Tecdid FiŞi’r el-Mehcer, Dar el-Kitab el-Arabi, Kahire, 1967.
  • Dib ve Dey’. El-Şi’r el-Arabi Fi’l-Mehcer el-Emriki, Dar el-İlm Lilmelayin, Beyrut, 2. Tab. 1993.
  • Dr. Nadire Cemil el-Sirac. Şuara el-Rabıta el-Kalemiyye, Dar el-Maarif, 3. Tab, Kahire.
  • Ebu Mazi, İlya, el-Hamail (Divan Şi’r), el-Heyet el-Amme Li Kusur el-Sikafe, Kahire, 2004.
  • Ebu Mazi, İlya. El-Cedavil (Divan Şi’r), Dar el-İlm Lilmelayin, Beyrut, 9. Tab. 1972.
  • Ebu Mazi, İlya. Tibr ve Turab (Divanu Şi’r), Dar el-İlm Lilmelayin, Beyrut, 1. Tab, 1960.
  • el-Havi, İlya. İlya Ebu Mazi, Şairu’l-Tesaul ve’l-Tefaul, Dar el-Kitab el-Lübnani, Beyrut, 1972.
  • el-Nauri, İsa, Edeb el-Mehcer, Dar el-Maarif, Kahire, 2. Tab, 1963.
  • el-Nauri, İsa. İlya Ebu Mazi, Resulu’l-Şi’r el-Arabi el-Hadis, Beyrut, 2. Tab

İLYA EBU MAZİ’NİN ŞİİRİNDE PESİMİZM-OPTİMİZM BELİRTİLERİ/İZLERİ

Yıl 2018, , 291 - 322, 04.08.2018
https://doi.org/10.21054/deuifd.450960

Öz

Mehcer
edebiyatının önde gelen şairi İlya Ebu Mazi, sadece Mehcer şairleri arasında
değil, bilakis bütün Arap şairleri arasında özel ve seçkin bir konumu temsil
etmektedir. Aksine o, tüm Arap şairleri arasında da tektir. Şair, pesimizm ve onun
zıddı olan optimizm akımlarını, romantizmin ana kollarından biri ve sanatının
en belirgin göstergelerinden birini temsil edecek şekilde bir araya
getirmiştir. Hem öyle bir araya getirdi ki en bediî, en yaratıcı kaynaklarını
birlikte örnekleyen bir şair. Ve aynı zamanda sanatsal yönden benzerliklerini
en bariz bir şekilde gösteren şair.



Şairimizdeki bu insanî ve edebî
ayrışmaları, şiirlerindeki görüşleri ve bazı eleştirmenlerin görüşlerinden
yararlanarak ve bu görüşleri analiz ve değerlendirerek şairimizdeki
pesimizm-optimizmin sebeplerine yönelik analitik ve sanatsal bir inceleme ile
ele alacağız.



Bu analiz
ve tartışmalardaki asıl kaynağımız, şairimizin şiirleridir. Çünkü şairimizi
değerlendirebilme aracı olarak şiirlerinin, en ideal yol, en güvenilir belge ve
en düzgün yansıtan ayna olduğunu düşünmekteyiz. Şüphesiz büyük bir şair olarak
Ebu Mazi’nin şiirleri, hayatının seyri noktasında yeterli bir kaynak, tüm
şahsî, millî ve insanî fikirleri noktasında apaçık bir sunum, fikrî ve felsefî
ideoloji ve yönelişleri noktasında da kapsayıcı bir kitap mahiyetindedir. 

Kaynakça

  • Abbas, İhsan ve Necm. Muhammed Yusuf. El-Şi’r el-Arabi Fi’l-Mehcer Emrika el-Şimaliye, Dar Sadır, Beyrut, 2. Tab, 1967.
  • Abduddaim, Sabir, Edebu’l-Mehcer, Dar el-Maarif, 1. Basım, 1993.
  • Abdulbedi, Nazmi, Edeb el-Mehcer Beyne Asalet el-Şarki ve fikri’l-Ğarbi, Dar el-Fikr el-Arabi, 1976.
  • Abidin, Abdulmecid, Beyne Şaireyn Müceddideyn, Ebu Mazi ve Ali Mahmud Taha, Matbaa Muhaymir, Kahire, 1063.
  • Belba, Abdülhakim, Hareket el-Tecdid el-Şi’ri fi’l-Mehcer Beyn el- Nazariyye ve’l-Tatbikiyye, el-Hey'et el-Mısriyye el-Amme Lilkitab, 1980.
  • Cad Hasan, el-Edeb el-Arabi Fi’l-Mehcer, Dar el-Tıbaa el-Muhammediye, Kahire, Birinci basım, 1963.
  • Davud, Enes. El-Tabia fi Şi’r el-Mehcer, el-Dar el-Kavmiyye, Kahire, 1970
  • Davud, Enes. El-Tecdid FiŞi’r el-Mehcer, Dar el-Kitab el-Arabi, Kahire, 1967.
  • Dib ve Dey’. El-Şi’r el-Arabi Fi’l-Mehcer el-Emriki, Dar el-İlm Lilmelayin, Beyrut, 2. Tab. 1993.
  • Dr. Nadire Cemil el-Sirac. Şuara el-Rabıta el-Kalemiyye, Dar el-Maarif, 3. Tab, Kahire.
  • Ebu Mazi, İlya, el-Hamail (Divan Şi’r), el-Heyet el-Amme Li Kusur el-Sikafe, Kahire, 2004.
  • Ebu Mazi, İlya. El-Cedavil (Divan Şi’r), Dar el-İlm Lilmelayin, Beyrut, 9. Tab. 1972.
  • Ebu Mazi, İlya. Tibr ve Turab (Divanu Şi’r), Dar el-İlm Lilmelayin, Beyrut, 1. Tab, 1960.
  • el-Havi, İlya. İlya Ebu Mazi, Şairu’l-Tesaul ve’l-Tefaul, Dar el-Kitab el-Lübnani, Beyrut, 1972.
  • el-Nauri, İsa, Edeb el-Mehcer, Dar el-Maarif, Kahire, 2. Tab, 1963.
  • el-Nauri, İsa. İlya Ebu Mazi, Resulu’l-Şi’r el-Arabi el-Hadis, Beyrut, 2. Tab

THE IMPACT OF OPTIMISM AND PESSIMISM IN ILYA ABU MADI’S POETRY

Yıl 2018, , 291 - 322, 04.08.2018
https://doi.org/10.21054/deuifd.450960

Öz

Ilya Abu Madi, the greatest poet of the immigration poetry represents a
special and unique case, not only amongst the immigration poets but among all
the Arab poets as well. The poet has blended the themes of optimism and its
paradox pessimism in such a way that iconized one of his major creative styles
and artistic features.

I have tackled this humane and artistic paradox in the poet’s work
through the artistic and analytical disposition of the definition and reasons
of both pessimism and optimism throughout his poetry. I have also included in
the study other critics’ opinions, and the discussion and analysis of such
opinions.





My first reference while working on such discussions and analysis was
the poet’s work itself, since I believe that the poet’s poetry is the real and
honest way and the objective mirror through which we can genuinely see the
poet. Frankly speaking, the poems of the great poet Abu Madi have always been a
rich record of his life and a clear disposition of his thoughts and humane,
national and personal beliefs, in addition to being a comprehensive archive of
all his philosophical and ideological thoughts.

Kaynakça

  • Abbas, İhsan ve Necm. Muhammed Yusuf. El-Şi’r el-Arabi Fi’l-Mehcer Emrika el-Şimaliye, Dar Sadır, Beyrut, 2. Tab, 1967.
  • Abduddaim, Sabir, Edebu’l-Mehcer, Dar el-Maarif, 1. Basım, 1993.
  • Abdulbedi, Nazmi, Edeb el-Mehcer Beyne Asalet el-Şarki ve fikri’l-Ğarbi, Dar el-Fikr el-Arabi, 1976.
  • Abidin, Abdulmecid, Beyne Şaireyn Müceddideyn, Ebu Mazi ve Ali Mahmud Taha, Matbaa Muhaymir, Kahire, 1063.
  • Belba, Abdülhakim, Hareket el-Tecdid el-Şi’ri fi’l-Mehcer Beyn el- Nazariyye ve’l-Tatbikiyye, el-Hey'et el-Mısriyye el-Amme Lilkitab, 1980.
  • Cad Hasan, el-Edeb el-Arabi Fi’l-Mehcer, Dar el-Tıbaa el-Muhammediye, Kahire, Birinci basım, 1963.
  • Davud, Enes. El-Tabia fi Şi’r el-Mehcer, el-Dar el-Kavmiyye, Kahire, 1970
  • Davud, Enes. El-Tecdid FiŞi’r el-Mehcer, Dar el-Kitab el-Arabi, Kahire, 1967.
  • Dib ve Dey’. El-Şi’r el-Arabi Fi’l-Mehcer el-Emriki, Dar el-İlm Lilmelayin, Beyrut, 2. Tab. 1993.
  • Dr. Nadire Cemil el-Sirac. Şuara el-Rabıta el-Kalemiyye, Dar el-Maarif, 3. Tab, Kahire.
  • Ebu Mazi, İlya, el-Hamail (Divan Şi’r), el-Heyet el-Amme Li Kusur el-Sikafe, Kahire, 2004.
  • Ebu Mazi, İlya. El-Cedavil (Divan Şi’r), Dar el-İlm Lilmelayin, Beyrut, 9. Tab. 1972.
  • Ebu Mazi, İlya. Tibr ve Turab (Divanu Şi’r), Dar el-İlm Lilmelayin, Beyrut, 1. Tab, 1960.
  • el-Havi, İlya. İlya Ebu Mazi, Şairu’l-Tesaul ve’l-Tefaul, Dar el-Kitab el-Lübnani, Beyrut, 1972.
  • el-Nauri, İsa, Edeb el-Mehcer, Dar el-Maarif, Kahire, 2. Tab, 1963.
  • el-Nauri, İsa. İlya Ebu Mazi, Resulu’l-Şi’r el-Arabi el-Hadis, Beyrut, 2. Tab
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Arapça
Bölüm Makaleler
Yazarlar

M.Murtaza Çavuş 0000-0002-1248-4829

Abdelkarim A. M. Solıman Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 4 Ağustos 2018
Gönderilme Tarihi 21 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

ISNAD Çavuş, M.Murtaza - Solıman, Abdelkarim A. M. “أثر نَزْعتَي التَّشَاؤمِ والتَّفَاؤُلِ فِي شِعْرِ إيليا أبِي مَاضِي”. Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 47 (Ağustos 2018), 291-322. https://doi.org/10.21054/deuifd.450960.