Hicrî dördüncü asırda, mezheplerin
teşekkül süreciyle eş zamanlı olarak tartışılır hale gelen taklîd meselesinin
kısa sürede çerçevesi çizilerek, ictihâd konusu ile birlikte bir bölüm şeklinde
fıkıh usûlü kitaplarına dâhil edilmiştir. Bu konu ayrıca füru kitaplarında
fetvâ ve kazâ bölümlerinde işlenmiştir. Bunun yanında münhasıran bazı müstakil
çalışmalara konu olmuştur. Şâfi’î fakihlerinden Semhûdî’ye ait el-‘İkdü’l-ferîd
fî ahkâmi’t-taklîd adlı eser, bu alanda yazılmış müstakil çalışmalardandır.
Semhûdî, eserinde taklîdin meşruiyeti ve bağlantılı temel tartışma konularına yer
vermektedir. Konu ile ilgili İslâm hukukçularının görüşlerine kapsamlı şekilde
yer veren Semhûdî, kendi tercihlerini de ortaya koymayı ihmal etmemiştir. Semhûdî,
Şâfi’î olmakla birlikte taklîd ile ilgili bazı temel konularda, Şâfi’î
mezhebinin hâkim görüşünden farklı düşünmektedir.
Bu çalışmada, Semhûdî’nin zikredilen
eseri inceleme konusu edilmekte, onun taklîd ile ilgili görüşlerinin tespiti
hedeflenmektedir. Semhûdî’nin, konu ile ilgili yaklaşımını tam olarak
belirleyebilmek ve bir mukayese imkânını sağlamak amacıyla İslam hukukçularının
görüşlerine de yer verilmektedir.
The issue of taqlîd was included in the
books of the jurisprudence in the form of a chapter, together with the issue of
ıjtihad, which became concurrent with the formation of the sects in the fourth
century Hijri. This subject is also mentioned in the fürû’ ((substantive fiqh)
books in the fatwa and Judgment sections. Besides, it has been the subject of
some independent works. El-‘İkdü’l-ferîd fî ahkâmi’t-taklîd, -belonging
to Semhûdî, one of the Shafi'i jurist, is one of the independent works written
in this field. In his work, Semhûdî deals with the legitimacy of taqlîd and the
main topics of discussion. Having included the views of Islamic jurists on the
subject extensively, Semhûdî did not neglect to his own preferences. Semhûdî
thinks differently from the prevailing view of the Shafi'i sect in some basic
issues related to the taqlîd.
In this study, the mentioned work of
Semhûdî is examined, and it is aimed to determine his views on taqlîd. The views of the Islamic jurists are given in
order to determine the exact approach of Semhûdî and to provide a comparison
opportunity.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 16 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |