Psikoloji
ve sosyoloji gibi bilim dallarının insana verdiği önem ve insan hakları
alanında gözlenen gelişmeler yanında genel ve özel eğitim alanındaki değişme ve
gelişmeler kaynaştırma düşüncesinin ortaya çıkmasını sağlamıştır. Kaynaştırma,
özel gereksinimli bireylerin normal sınıflarda eğitimlerini sürdürmeleri
yoluyla akademik ve sosyal anlamda onların toplumsal bütünleşmelerini sağlayan
bir uygulama olarak kabul edilmektedir. Kaynaştırma ve bütünleştirme
uygulamaları dünya genelinde hızla yaygınlaşmasına rağmen ülkemizde tam olarak
başarılı olunduğu söylenemez. Sahada yapılan araştırmalar incelendiğinde
başarıya ulaşılmasındaki engellerden birisi de olumsuz öğretmen tutumları
olarak karşımıza çıkmaktadır. Öğretmen adaylarına verilen Özel Eğitim dersi bu
engeli ortadan kaldırmaya yönelik bir işlev görmektedir. İşte bu araştırmada
Özel Eğitim dersinin İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin kaynaştırma ve
bütünleştirme ile ilgili yeterlik algılarına etkisi araştırılmıştır. Araştırma,
tek grup ön test-son test deneysel modele göre desenlenmiştir.
Araştırmanın
sonuçlarına göre ders öncesine göre öğrencilerin kaynaştırma yeterlik algıları
ve kendilerine duydukları özgüven anlamlı derecede artmıştır. Öğrencilere
konuyla ilgili verilen dersin yararlı olduğu görülmekte olup, Özel Eğitim vb.
derslerin İlahiyat Fakültelerinde okutulmasına devam edilmesi önerilmektedir.
Bu araştırmanın konuyla ilgili yararlı bir tartışma ortamı oluşturacağı
düşünülmektedir.
In
addition to the importance given to human by science such as psychology and
sociology and the developments observed in the field of human rights, changes
and developments in the field of general and special education led to the idea
of mainstreaming. Mainstreaming is accepted as an application that enables the
social integration of exceptional children in academic and social terms by continuing their education
in normal classes. Although mainstreaming and integration practices are rapidly
spreading throughout the world, it cannot be said that they have been
successful in our country. When the researches in the field are examined, one
of the obstacles to success is negative teacher attitudes. The Special
Education course given to prospective teachers has a function to eliminate this
obstacle. In this research, the effect of Special Education course on the
competence of the students of the Faculty of Divinity related to mainstreaming
and integration was investigated. The research was designed according to one
group pretest-posttest experimental model.
According
to the results of the study, students' perceptions of mainstreaming competence
and their self-confidence increased significantly compared to the pre-lesson
level. It is seen that the course given to the students is useful and it’s
suggested to continue to be taught special education, etc. courses in Faculties
of Divinity. It is thought that this research will provide a useful discussion
environment.
Special Education Mainstreaming Integration Social Integration Faculty of Divinity
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 22 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |